کد خبر: ۱۸۹۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸
پیرامون این قضیه که تهیه جهیزیه به عهده دختر است یا پسر، بحث‌های زیادی شده و عده‌ای با دلایل قانونی آن را وظیفه پسر عنوان می‌کنند.
پیرامون این قضیه که تهیه جهیزیه به عهده دختر است یا پسر، بحث‌های زیادی شده و عده‌ای با دلایل قانونی آن را وظیفه پسر عنوان می‌کنند.
فروش جهیزیه زن

زن مالک وسایلی است که با خود به خانه مشترک می‌برد و تا زمانی که زوجین در کنار هم زندگی کنند، مالکیت آن‌ها تنها برای زن خواهد بود. در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم به موضوع فروش جهیزیه زن می‌پردازیم.

آیا خرید جهیزیه به عهده دختر است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای خیلی از افراد پیش بیاید این است که آیا خرید جهیزیه وظیفه دختر است یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که با نگاه کردن به گذشته و دوران قدیم، به این نتیجه می‌رسیم که عرف بر این بوده تا خانواده دختر جهیزیه را تهیه کنند.

اما اگر به قانون و دین نگاهی بیاندازیم، خواهیم دید که تهیه جهیزیه نه تنها از وظایف زن نیست، بلکه یکی از وظایف مرد محسوب می‌شود.

در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه به این صورت تعریف شده است: ” نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل، هزینه‌های درمانی، بهداشتی و خادم در صورت‌ عادت یا احتیاج به‌واسطه نقصان یا مرض.”   با استناد به این ماده می‌توان به قطعیت گفت که تهیه جهیزیه از جمله وظایف مرد است.

جرم فروش جهیزیه زن بدون اجازه

همان‌طور که گفته شد مالکیت تمام وسایلی که زن به خانه می‌آورد، برای زن خواهد بود.

مرد تنها اجازه استفاده از این لوازم را دارد. مرد نمی‌تواند مالکیت آن‌ها را داشته باشد.

این یعنی مرد اجازه فروش هیچ یک از وسایل را ندارد و در صورتی‌که این کار را بدون رضایت همسرش انجام دهد، مرتکب جرم شده است.

در این شرایط زن می‌تواند از طریق قانون و مراجع کیفری بر علیه همسرش شکایت کند.

طرح دعوی می‌تواند با عنوان خیانت در امانت یا فروش مال غیر صورت گیرد. علاوه بر مسئله فروش جهیزیه، چنانچه مرد اقدام به تخریب جهیزیه همسر خود کند، مجرم شناخته شده و باید مسئولیت عواقب کار خود را بپذیرد.

تخریب عمدی اموال خانه توسط مرد قابلیت پیگیری کیفری دارد. قانون در این شرایط نیز مجازاتی برای مرد در نظر می‌گیرد که معمولا شامل حبس بین ۶ ماه تا ۳ سال است.

جهیزیه زن

دعوای استرداد جهیزیه زن

زمانی‌که مرد اقدام به فروش جهیزیه همسرش کند، زن این امکان را دارد تا با طرح دعوای استرداد همسرش را مجازات کند.

در این شرایط داداگاه جلسه‌ای را تشکیل می‌دهد تا به موضوع رسیدگی شود.

در جلسه دادگاه زن باید سیاهه جهیزیه یا همان فاکتور خرید لوازم خود را داشته باشد تا برای قاضی محرز شود که زن مالک این وسایل بوده است.

بعد از آن اگر ادعای زن از طرف همسرش مورد قبول شود، مرد موظف خواهد بود تا تمام لوازم فروخته شده را بازگرداند.

فروش جهیزیه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی آیا میان نفقه زن خانه‌دار با زن شاغل تفاوت وجود دارد؟ مطالعه کنید.

دانلود اپلیکیشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار