کد خبر: ۱۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰
معاون وزير صنعت از خودكفايي و توسعه صنعت فولاد خبر مي‎دهد؛
بعد از گزارش خبرگزاري رويترز در خصوص افزايش توليد و صادرات فولاد ايران برخي رسانه‎هاي داخلي نيز از خودكفايي فولاد كشور خبر دادند.
به گزارش تجارت آنلاین؛چنانكه رويترز در خصوص افزايش توليد و صادرات فولاد ايران نوشته بود در سال جاري با افزايش 6.9 دهم درصدي توليد فولاد توانسته ايم توليد اين محصول صنعتي را به حجم بيش از 16 ميليون تن افزايش دهيم.

اين خبر نشان مي دهد كه كشورمان در منطقه رتبه اول در توليد فولاد را دارد و ديگر نيازي به واردات نيست و تا چند سال ديگر مي توانيم اين توليد را به مرز بيش 35ميليون تن افزايش دهيم و به يكي از صادر كنندگان اصلي فولاد در جهان تبديل شويم.

اين در حالي است كه برخي مسئولين در داخل نظري متفاوت نسبت به اخبار و آمارهاي ارائه شده دارند.در همين رابطه معاون امور معادن وزیر صنعت، معدن و تجارت از خود کفا شدن در تولید فولاد خبر داد و عنوان کرد: واردات فولاد در کشور به صفر رسیده است.

جعفر سرقینی با اين مطلب اظهار داشت: در حال حاضر صنعت فولاد در کشور نیازهای داخلی کشور را تامین می‌کند و حتی این محصول تولیدی را صادر هم می‌کنیم. این در حالی است که بسیاری از فولادسازان معتقدند هنوز در صنعت فولاد به خودکفایی نرسیده‌ایم و از تولید 55 میلیون تن فولاد بر اساس چشم‌انداز 20 ساله در سند چشم‌انداز 1404 بسیار عقب هستیم.

اما در اين خصوص سرقینی گفت: در بسیاری از صنایع معدنی به خودکفایی رسیده‌ایم؛ به طوری که در صنعت مس تولیدمان تقریبا دو برابر نیاز داخل است. اين درصورتي است صنعت فولاد کشور در 6 ماه نخست سال 93 با تشدید رکود معاملات و کاهش روز ‌به ‌روز قیمت محصولات فولادی به ‌رغم افزایش هزینه ‌های تولید در سال جاری رو ‌به ‌رو بود، عمق رکود در فضای معاملات فولاد در این دوره به حدی رسید که چاره‌ای جز افت مداوم قیمت‌ها برای محصولات نهایی و میانی فولاد باقی نماند.

بر خلاف اظهارات معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد، نظري ديگر دارد و در اين باره گفت: بهتر است دولت در تولید فولاد از روی منطق سیاستگذاری کند و بر اساس خدمات سیستم بانکی کشور برای تولید برنامه تعریف کند.

رضا شهرستانی با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از دلایلی که ما تاکنون در تولید فولاد خودکفا نشده‌ایم این است که افرادی که در سیاست‌گذاری‌های صنعت ما نقش دارند كه شرایط موجود این صنعت را به خوبی نمی‌شناسند و با این نگاه هدف‌گذاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاران در زمینه تولید فولاد بدون ظرفیت‌سنجی تصمیم‌گیری می‌کنند، افزود: سیاست‌های غلط در تولید فولاد باعث کمبودهای مواد اولیه فولادی خواهد شد و اگر امروز با کمبود گندله مواجه هستیم ممکن است در سال‌های آینده با کمبود مواد دیگری روبه رو شویم.

شهرستانی افزود: یکی دیگر از ضعف‌های ما در خودکفایی تولید فولاد این است که سرمایه‌گذارانی که در صنعت فولاد ورود پیدا کرده‌اند اکثرا سرمایه‌داران و تاجرانی هستند که تجربه تولید فولاد را ندارند.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد بیان کرد: این سرمایه‌گذاران برای تولید فولاد یکسری ماشین‌آلاتی از آلمان و کشورهای اروپایی وارد کرده‌اند که با تکنولوژی‌های بسیار جدید کشورهای دیگر طراحی شده‌اند و برای استفاده تولیدکننده‌های ایرانی مناسب به نظر نمی‌رسد.

از سوي ديگر رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران به ابعاد ديگر صنعت فولاد مي پردازد و معتقد است:اتفاقات رخ داده در نیمه اول سال جاری در صنعت فولاد را می‌توان از یک منظر مثبت و از یک منظر منفی ارزیابی کرد.

اقدامات دولت در جهت آزادسازی صادرات محصولات فولادی تا پایان سال 93، اختصاص ارز مبادلاتی برای واردات مواد اولیه مانند قراضه و گندله و عدم اختصاص این ارز برای محصولات نهایی فولادی از رویدادهای مهم و مثبتی بود که تولیدکنندگان فولاد کشور را به آینده امیدوار ساخت.

وی افزود: از سوی دیگر تداوم رکود در بازار فولاد و حتی شدیدتر شدن آن به خصوص در بخش‌های ذوب و نورد و همچنین عدم پرداخت یارانه تولید، جنبه منفی 6 ماه گذشته صنعت فولاد را نمایان می‌سازد که به دلیل اهمیت بالا، بسیاری از اقدامات مثبت انجام شده را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران تصریح کرد: رکود ساخت و سازهای مسکونی در کنار کاهش پروژه‌های عمرانی دولت، تقاضا برای مقاطع طویل فولادی را کاهش داده و مازاد عرضه این محصولات را در این بخش رقم زده است.

از آنجاکه در بخش نورد، حدود 93 درصد قیمت فروش محصولات به خرید شمش اختصاص می‌یابد، این بخش نیازمند حجم بالایی از سرمایه در گردش است و رکود معاملات به نوردکاران آسیب زیادی وارد ساخته که این مساله به بخش‌های دیگر از جمله ذوب نیز سرایت کرده است. 

به گفته خلیفه سلطان، یارانه تولید نیز به‌رغم وعده دولت هنوز پرداخت نشده و این در حالی است که تولیدکنندگان متحمل افزایش هزینه‌های ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی شده‌اند.با اين وجود كشورمان در سال های 2011 و 2012 به طور متوسط یک میلیون و 350 هزار تن فولاد صادر کرده بود كه تنها در هفت ماهه نخست سال جاري، یک میلیون و 260 هزار تن فولاد به نقاط مختلف جهان صادر کرده است.

اين آمار نشان مي‎دهد اگر كشورمان در توليد فولاد با همين روش ادامه دهد مي تواند ماهانه بالغ بر 180 هزار تن فولاد صادرات كند كه در پايان سال به مزري بيش از 2 ميليون 160 هزار تني برسد. اين درصورتي است كه میزان تولید فولاد خام كشورمان در پایان سال گذشته با رشد 8.8 درصدی نسبت به سال 91 به رقم بیش از 15.6 میلیون تن رسید و مجموع محصولات فولادی تولید شده کشورمان در پایان سال گذشته به 16.5 میلیون تن بالغ گشته است.

اين درصورتي است كه گزارش هاي حاكي از آن است كه صنعت فولاد ايران تنها با 40 درصد ظرفيت خود كار مي كند و اگر كشورمان بخواهد از كل ظرفيت خود بهره‌مند شود بدون شك مي‎تواند به يكي از بزرگترين توليد كنندگان و صادر كنندگان بزرگ دنيا تبديل شود. با اين وجود طبق پيش بيني ها اعلام شده است كه شايد تا پايان سال جاري ميزان توليد فولاد ايران به 36 ميليون تن افزايش پيدا كند.    
 
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: