کد خبر: ۱۹۴۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
رئیس‌جمهوری با اشاره به ضرورت کنترل تورم و کاهش آن، گفت: ما نباید شاهد باشیم که فقیر ما فقیرتر و غنی‌ ما غنی‌تر شده است. باید این روند کاملاً به نحوی باشد که سفره و معیشت مردم آسیب نبیند و وضع آنان متفاوت شود.

خط قرمز ما سفره مردم است

رئیس‌جمهوری با اشاره به ضرورت کنترل تورم و کاهش آن، گفت: ما نباید شاهد باشیم که فقیر ما فقیرتر و غنی‌ ما غنی‌تر شده است. باید این روند کاملاً به نحوی باشد که سفره و معیشت مردم آسیب نبیند و وضع آنان متفاوت شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی  روز یکشنبه در صحن مجلس شورای اسلامی برای دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ با گرامیداشت ۱۹ دی و قیام مردم قم اظهار کرد: قیام ۱۹ دی، آغاز نهضت عظیم اسلامی بود که منتهی به ۲۲ بهمن شد. یاد همه شهدا بویژه حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم به ارواح‌شان درود می‌فرستیم و از ارواح بلندشان استمداد می‌طلبیم.

وی با اشاره به حضور خود در مجلس ادامه داد: حضور امروز من در مجلس و در حضور نمایندگان محترم به دلیل احترام به قانون و آئین نامه مجلس و برای تبیین لایحه بودجه ۱۴۰۱ است، چون در جلسه گذشته و در روز تقدیم لایحه ابعداد و شاخص‌های بودجه ۱۴۰۱ را بیان کردم.

رئیس‌جمهوری افزود: امروز همگرایی بین مجلس و دولت ضروری است که در جهت رفع مشکلات مردم، انتظار دلسوزان انقلاب این است که این همگرایی و همپوشانی صورت گیرد.

رئیسی با بیان اینکه تاکید کرد: در جاهایی که این همکاری صورت می‌گیرد و آهنگ مجلس و دولت یکی است مثل موضوع مسکن و حمایت از تولید که هم خواست مردم است و هم نظر مجلس و دولت، این همگرایی مفید واقع می‌شود و در موضوع بودجه هم باید همین طور باشد.

وی افزود: امروز انتظار مردم و امید آنان به دولت برای اینکه گره‌گشایی کند و مشکلات معیشت‌شان را حل کند، امید و انتظار بالایی است. اقداماتی هم در این باب انجام شده است. دولت هم تلاش دارد وعده‌هایش تحقق عینی پیدا کند و پایبند به وعده‌ها باشد در عمل.

رئیس‌جمهوری با اشاره به موفقیت‌ها در کنترل شیوع کرونا، اظهار کرد: خدا را شاکرم که در این زمینه موفق عمل کردیم تا دیگر موفقیت برخی کشورها و غربی‌ها را به رخ ما نکشند و به لطف خدا امروز پایین‌ترین حد بستری و فوتی کرونا در کشور وجود دارد.

رئیسی یادآور شد: در تورم نیز که خواست مردم و دلسوزان کنترل آن است، هم سیر نزولی آغاز شده است و هم تورم در حال کنترل است و آمارها و پیگیری‌ها نشان می‌دهد که سیر صعودی تورم به سیر نزولی بدل شده و این امر آغاز شده و به کاهش قیمت‌ها خواهد انجامید.

وی تاکید کرد: روند افزایشی صادرات غیرنفتی ۴۰ درصدی شده است و باید تلاش کرد تا این میزان افزایش یابد. سهم ما در اقتصاد منطقه بسیار بالا است و هنوز این سهم به دست نیامده. همچنین برخلاف تحریم‌ها و تهدیدها امروز افزایش صادرات نفتی و میعانات را داریم. از طرف دیگر ارز حاصل از این مبادلات دارد به منابع ارزی کشور بازمی‌گردد و منابع ارزی رو به افزایش است.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه توازن در سیاست خارجی و تعامل با کشورها را وعده داده بودیم، اظهار کرد: این امر برای کشورهای همسایه دارد اتفاق می‌افتد و برای این کشورها و برای کشورهای دنیا توازن در سیاست خارجی اثبات شده است. روابط اقتصادی و تجاری ما با برخی از کشورها ظرف سه چهار ماه اخیر تا سه‌برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه افزایش اعتماد مردم به دولت سرمایه بسیار بزرگی است، یادآور شد: اگر مشکلاتی مثل زلزله و سیل و از همه مهتر حمله سایبری را داشتیم که می‌خواستند کشور را دچار بحران کنند، با اعتماد مردم این وضعیت را کشور بدون مشکل پشت سر گذاشت.

رئیسی تصریح کرد: امروز خود غربی‌ها هم می‌دانند که مهمترین دستاورد دولت مسئله خنثی‌سازی تحریم‌هاست. رفع تحریم‌ها در یک حرکت عزتمندانه دارد دنبال می‌شود و هم قرارگاه خنثی‌سازی تحریم‌ها برپاست تا این تحریم‌ها را برای خود مانع ندانیم.

وی با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: هدف‌گیری دولت رشد ۸ درصدی اقتصادی است. در سال های گذشته مشکلات جدی داشتیم و رشدی کمتر از یک‌درصد داشته‌ایم. باید اقداماتی انجام شود که ما را به  این میزان رشد برساند تا اشتغال ایجاد شود و تولید رونق یابد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به ضرورت کنترل تورم و کاهش آن، تصریح کرد: ما نباید شاهد باشیم که فقیر ما فقیرتر و غنی‌ ما غنی‌تر شده است. باید این روند کاملاً به نحوی باشد که سفره و معیشت مردم آسیب نبیند و وضع آنان متفاوت شود.

رئیسی با اشاره به موضوع ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱، یادآور شد: ما کار را که در دولت شروع کردیم، آن ۸ میلیارد دلاری که در قانون پیش‌بینی شده بود چیزی از آن نمانده بود. در نیمه دوم سال مبلغی برای ارز ترجیحی برای دولت نمانده بود. اگر می‌خواستیم آنچه که در قانون پیش‌بینی شده بود را اجرا کنیم باید ارز ترجیحی را بدون اینکه جبران شود، حذف می‌کردیم اما خط قرمز ما سفره مردم بود و هست.

وی افزود: ما موضوع را در جلسات مختلف مطرح کردیم و در شورای هماهنگی سران قوا هم طرح شد و نهایتاً به این رسید که برای ماه‌های بعد باید ارز ترجیحی ادامه پیدا کند و بعد هم برای جبرانش تمهیدات مقدماتی شود. خدمت مقام معظم رهبری هم که موضوع مطرح شد ایشان تأکید کردند که نظر مجلس اخذ شود.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: بعد از فرمایش رهبری موضوع را در دولت مطرح کردیم و به عنوان لایحه دوفوریتی در دولت تصویب شد که اول، ادامه دادن ارز ترجیحی در چند ماه آتی تا شرایط آماده شود و دوم، در صورت حذف، جبران آن برای مردم چون حذف ارز ترجیحی بدون جبران برای خانواده‌های نیازمند کار درستی نیست.

رئیسی یادآور شد: مجلس بعد از تقدیم لایحه رای به فوریت آن نداد. یعنی مجلس نه اعلام کرد که ارز ترجیحی که الان پولی به عنوان آن وجود ندارد را چه کنیم و نه بر فرض اینکه نباید ارز ترجیحی ادامه پیدا کند، درباره جبران آن نظر دادند. دو راه که بیشتر نیست یا ادامه دادن ارز ترجیحی یا حذف آن و جبرانش برای مردم که مجلس برای هیچکدام اعلام نظر نکردند.

وی تصریح کرد: ترجمان رای به عدم فوریت لایحه دولت، یعنی حذف ارز ترجیحی. من شرحی برای ریاست مجلس نوشتم تا برای نمایندگان روشن شود که رای به عدم فوریت لایحه دولت چیست. بلاخره یا مجلس باید می‌گفت این ارز ترجیحی ادامه یابد یا می‌گفت ادامه نیابد که ما جبران آن را چه کنیم. نتیجه این می‌شد که ارز ترجیحی باید حذف شود ولی ما آن را به مصلحت ندانستیم.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: این کار شوک وارد کردن به معیشت مردم است که مقام معظم رهبری لطف کردند و مشکل را برای این چند ماه حل کردند تا ما وضعیت فعلی اقتصادی را ادامه دهیم تا تعیین تکلیف قطعی شود.

رئیسی تأکید کرد: ما هم باورمان این است که اگر ارز ترجیحی قطع شود حتماً باید برای جبران آن برای زندگی مردم و به ویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد این ارز ترجیحی حذف شود بدون اینکه فکری برای معیشت مردم صورت گیرد.

وی با اشاره به موضوع عدالت در پرداخت‌ها، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های ما در دولت تفاوت پرداخت‌هاست که نسبت به کسانی که مدارک تحصیلی یکسان و شغل‌های تقریباً یکسانی دارند، این پرداخت نامتوازن هم مردم و هم کارکنان و هم شما و ما را رنج می‌دهد. هر طرحی در جهت عدالت در پرداخت حقوق و مزایا مورد تایید و حمایت ما است.

رئیس‌جمهوری گفت: در این طرح معلمان، استادان دانشگاه، کارکنان قوه قضائیه و دادگستری و سازمانها و اداراتی که به نام حکومت و دولت دارند کار می‌کنند مطرح هستند تا نظام عادلانه پرداخت که از نیازهای جدی کشور است حاکم باشد. به نحوی که در بودجه ۱۴۰۱ مشکلات همه کسانی که به نام نظام، حکومت و دولت دارند کار می‌کنند این احساس را داشته باشند که عدالت در پرداخت رعایت می‌شود.

رئیسی یادآور شد: در مورد فقر مطلق هم هر طرحی در جهت ریشه‌کن کردن آن باشد حتماً مورد حمایت دولت است. ما نمی‌توانیم در دولت شاهد باشیم که کسانی در گوشه و کنار کشور باشند که حتی توان اداره زندگی روزمره خود را در حداقل هم ندارند. چه فعال کردن نهادهایی که در این زمینه پاسخگو هستند مثل کمیته امداد و چه سایر نهادها حتماً مورد تایید و اهتمام دولت است.

وی گفت: امروز نگاهی که نمایندگان مجلس به رفع مشکلات معیشتی مردم دارند، حتما مورد اهتمام ما در دولت هم است. معتقدیم الان زمینه در کشور فراهم است که اجرای عدالت پیگیری شود. مردم باید عدالت به کامشان شیرین بیاید و ببینند که اجرای تصمیمات زندگیشان را متحول کرده است.

رئیس جمهوری در پایان تاکید کرد: دشمن نمی‌خواهد ما به این نقطه برسیم اما ما مصمم هستیم که به این نقطه برسیم و آن را دست‌نیافتنی نمی‌دانیم. اجرای عدالت امری است شدنی و ما به دنبال آن خواهیم بود. برخلاف تحریم‌ها و تهدیدات دشمن، شرایط را بهتر از هر زمان برای تصمیم‌گیری‌های مهم می‌دانم و آینده را بسیار روشن می‌بینم. ما برای رفع مشکلات کشور ناگزیر به اخذ تصمیمات مهمی هستیم که نیازمند همکاری دولت و مجلس است و این تصمیمات می‌تواند ما را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نزدیک و نزدیک‌تر کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار