کد خبر: ۱۹۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
پرونده «تجارت» درباره بازار پرسود لوازم آرایشی در ایران
همه چیز برای دختربچه‌ها نخست از یک بازی کودکانه آغاز می شود. دختربچه‌ها خیلی زود می خواهند شبیه مادرانشان بشوند. کفشهای مادرانشان را می پوشند، روبه روی آینه می نشینند و با لوازم آرایش صورت و دستها و پاهایشان را رنگ می زنند.
روزنامه تجارت-حسین خدنگ؛  خیلی از ما این تقلیدها را دیده ایم و  به این شیرین کاری‌هایشان خندیده ایم اما هیچکدام باور نکرده ایم این بازی در آینده نزدیک تا چه حد برایشان جدی و واقعی می شود. بازی کودکانه ای که این روزها با کاهش سن آرایش و استفاده از لوازم آرایشی در ایران به زیر 14 سال از دختربچه‌های ایرانی زنانی با صورتهایی آرایش کرده می سازد. کودک - زنانی که با تب تند خرید لوازم آرایشی ایران را به رتبه دوم خاورمیانه و رتبه چهارم دنیا رسانده اند. این خبر را چندی پیش حسین نورالدین حاج حسینی در حاشیه برگزاری جشنواره، همایش ملی و نمایشگاه سلامت، بهداشت و زیبایی کشور در شرایطی اعلام کرد که تا پیش از این در نبود آمارهای رسمی تا پیش از این آمارهای نهادهای ناظر بین المللی، ایران را دومین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه و هفتمین واردکننده لوازم آرایشی در جهان عنوان می کردند.طبق این آمارها که از سوی برخی از نهادهای رسمی کشور نیز تایید شده است 17 میلیون زن ایرانی هر ساله 10 تریلیون و 200 میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند! این در حالی است که بین 80 تا 90 درصد بازارهای لوازم آرایشی ایران در اختیار چین، ترکیه و تایلند قرار گرفته است و این کشورها هر ساله میلیون‌ها دلار از صادرات لوازم آرایشی بهداشتی به ایران سود می‌برند! برخی آمارهای حکایت از آن دارد که زنان ایرانی بزرگترین مصرف کنندگان لوازم آرایشی غیراصل هستند و این محصولات با نام برندهای معروف آمریکایی و اروپایی عرضه می شوند، اما در چین و کشورهای دیگر ساخته می شوند.
نکته جالب این است که در این سه کشور علاوه بر تولیدات خود، برندهای معروف خارجی در این زمینه به صورت تقلبی ساخته شده و به بازارهای ایران فرستاده می‌شوند! بر اساس آخرین ارقام، هر ساله 850 میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق وارد کشور شده، در حالی که سهم واردات قانونی لوازم آرایشی تنها 150 میلیون دلار است! در این بین  برخی از بانوان ایرانی به دلیل علاقه زیاد به لوازم آرایشی و ارزان از نسخه تقلبی برندها استقبال می‌کنند و همین مساله باعث بروز انواع و اقسام بیماری‌های پوستی شده است.

تزریق روزانه 9 کیلوگرم سم به زنان ایرانی!
کارشناسان بر این باورند که در ایران به دلیل افزایش مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی روزانه 9 کیلو انواع مواد سمی از طریق پوست وارد بدن می‌شود. این در حالی است که سن مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران خیلی پایین است و ادامه این روند در جامعه فاجعه‌ای بزرگ را برای نسل آینده به همراه خواهند داشت چون سن استفاده از لوازم آرایشی در جامعه ایران به 14 سال رسیده و برای تامین بازار مصرف ایران سالانه 850 میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق وارد کشور می‌شود که گاه بدون هیچ‌گونه نظارت کیفی در بازارها به فروش می‌رسند!
بنا به اعتراف مسوولان بازار اکنون بیش از 80 درصد از  لوازم و کالاهای آرایشی در ایران به صورت قاچاق از طریق مرزهای شرقی و غربی وارد ایران می‌شوند و آن دسته از این لوازم که دارای مارک‌های معروف اروپایی یا آمریکایی هستند تقریبا همه قلابی بوده و به طرز ماهرانه‌ای در چین، تایلند و ترکیه جعل و روانه بازار ایران می‌شوند.
با توجه به کاهش سن آرایش در کشور و رتبه بالایی که در مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در دنیا داریم، می بایست به گونه ای برنامه ریزی و رفتار کرد که به سمت اصلاح روشهای استفاده از این قبیل محصولات رفت. آمارها نشان می دهد سرانه مصرف لوازم آرایشی در بین زنان ایرانی 5 برابر زنان در منطقه خاورمیانه است و این سرانه بالا بازاری سودآور برای قاچاقچیان به وجود آورده است به گونه ای که بیش از 80 درصد از محصولات موجود در بازار کشور به صورت قاچاق و از مجاری غیر رسمی وارد کشور می شود  که یکی از مهمترین علتهای آن وجود تعرفه‌های گمرکی بالا است. در این راستا ابوترابی رییس اتحادیه واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی با بیان اینکه سال‌هاست با وزارت بهداشت، صنعت، معدن و تجارت و گمرک برای کاهش تعرفه‌ها مذاکره می‌کنیم، تاکید دارد که جلوی قاچاق را بجز نظام تعرفه‌ای به هیچ شکل دیگری نمی‌توان گرفت چرا‌که در قاچاق باید سود قاچاقچی را کاهش و ریسکش را افزایش داد.
وی ضمن گلایه از اینکه 30 درصد عوارض می‌دهیم و بعضا نیز چند ماه برای ترخیص اجناس خود معطل می‌شویم، می گوید:  این در حالی است که در حال حاضر قاچاقچی‌ها کالاها را با هفت الی هشت درصد از سود می‌گیرند و در تهران 48 ساعته تحویل می‌دهند.  بنابراین باید تعرفه را کاهش داد تا برای قاچاقچی صرف نکند. بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته بیش از  10 هزار تن لوازم آرایشی و زیبایی و بهداشتی به ارزش حدود 50 میلیون دلار به کشور وارد شده است که نسبت به سالهای قبل افزایش داشته است. به نظر می‌رسد نسبت واردات ثبت شده مواد آرایشی و بهداشتی به کل واردات رقمی بسیار متفاوت است. از سوی دیگر عمده لوازم وارد شده از کشورهای فرانسه و ترکیه بوده‌اند و چین سهم زیادی از این واردات ندارد‌ در حالی که بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی موجود در بازار در حال حاضر چینی است و از این کشور وارد می‌شود.
به این ترتیب بخش اعظمی از واردات این لوازم در کشور قاچاق است که مشخص نیست از چه سطح کیفی برخوردار است و در مقابل عده‌ای از پزشکان معتقدند که برخی از این مواد تاثیر بسیار بدی روی پوست و ایجاد بیماری‌های پوستی دارند. بر اساس پژوهش‌های موسسه تحقیقاتی ام‌تی‌بی‌ 296 عارضه در کمین کسانی است که مواد آرایشی بهداشتی تقلبی را استفاده می‌کنند.
کلروفوم‌ها، پارابن‌ها و فرمالدئید از مهم‌ترین مواد شیمیایی است که در لوازم آرایشی استفاده می‌شود و این مواد پتانسیل بالایی برای ایجاد بیماری‌های پوستی ایجاد می‌کنند؛ به طور کلی این مواد شیمیایی در اثر استفاده زیاد سبب تضعیف شدید پوست در مقابل بیماری‌ها شده و فرد را در معرض پیری زودرس قرار می‌دهند!
به گفته محمدرضا ابوترابی‌ رییس اتحادیه واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، علت واردات زیاد این محصولات کمبود کالا و پایین بودن کیفیت نمونه‌های مشابه در داخل کشور است. وی با بیان اینکه تولید لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات در کشور پاسخگوی نیاز داخلی نیست، می گوید: اگر ظرفیت تولید را به اندازه نیاز کشور افزایش دهند، باز هم کیفیت پایین است و همین موضوع مصرف‌کننده را ترغیب می‌کند که به سراغ کالاهای خارجی برود. به گفته ابوترابی دلایل پایین بودن کیفیت نمونه‌های داخلی این محصولات، عقب بودن سطح ماشین‌آلات و نبودن برندهای خوب است.
از سوی دیگر گاهی اوقات قیمت‌های تمام شده کالاهای تولید داخل با اینکه تعرفه‌های واردات ما حدود 26 تا 30 درصد است نسبت به کیفیت آنها بسیار بالاست. اینطور به نظر می‌رسد که عوامل زیادی دست در دست هم داده‌اند تا بازار لوازم آرایشی و بهداشتی در اختیار کالاهای قاچاق‌ قرار گیرد که کیفیت آنها از سوی هیچ نهادی تایید نمی‌شود، اما برنامه برای جلوگیری از ورود آنها همچنان مشخص نیست.قاچاق کالا در بخش‌های مختلف، این روزها سوژه و بحث داغ رسانه‌ها است. و بر اساس اعلام سازمان تعزیرات حکومتی بعد از پوشاک و لوازم الکترونیکی، لوازم آرایشی و بهداشتی بیشترین پرونده‌های قاچاق را تشکیل می‌دهند.سازمان تعزیرات حکومتی در این باره گفته است: لوازم آرایشی و بهداشتی بعد از پوشاک و لوازم الکترونیکی بیشترین پرونده‌های قاچاق را تشکیل داده و در رتبه سوم کالاهای قاچاق قرار دارد. این در حالی است که در سال 93 نسبت به سال 92، پرونده‌های قاچاق تشکیل شده، 547 درصد افزایش داشته است و بیش از 90 درصد پرونده‌های قاچاق مستقیما در تعزیرات حکومتی رسیدگی می‌شود.
در سال 93، حدود 57 هزار پرونده قاچاق کالا رسیدگی شد که نسبت به سال ما قبل خود 457 درصد افزایش یافته است. در حقیقت یکی از مهمترین عوامل موثر بر رشد و افزایش قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی و گرایش بیش از حد زنان و دختران ایرانی به آرایش‌های افراطی است به طوری که برخی از بانوان و دختران شاید درصد بیشتری از آنها زندگی بدون آرایش‌های افراطی خود را ناممکن می‌دانند.

مرگ تدریجی بخاطر یک پوست آرایش شده!
به عقیده کارشناسان مصرف بالای لوازم آرایشی د‌ر کشور، باعث شد‌ه تا شاهد‌ عرضه برندهای تقلبی داخلی و حتی وارداتی از کشور چین به بازار ایران باشیم. بعضی مواد‌ آرایشی د‌ارای مقاد‌یری مواد‌ روغنی غیر مجاز هستند‌ که باعث بروز آکنه د‌ر پوست‌های مستعد‌ می‌شوند‌. این مواد‌ روغنی د‌ر لوازم آرایشی غیر استاند‌ارد‌ به میزان بسیار بالاتری وجود‌ د‌ارد‌، ‌به همین د‌لیل ایجاد‌ جوش‌های سر سیاه و آکنه از عوارض ‌استفاد‌ه از لوازم ‌آرایشی غیر مجاز و قاچاق است.
استفاد‌ه کنند‌گان این نوع فرآورد‌ه‌ها باید‌ خطرات و عوارض مصرف محصولات قاچاق و تقلبی را جد‌ی بگیرند‌، زیرا نه تنها ترکیبات آنها نامعلوم است، بلکه آلود‌گی‌های زیاد‌ی د‌ر آنها مشاهد‌ه شد‌ه است که خطرات زیاد‌ی از قبیل حساسیت پوستی، کچلی، آکنه شد‌ید‌ و صد‌مات کبد‌ی جبران ناپذیری د‌ر بد‌ن مصرف‌کنند‌ه ایجاد‌ می‌کند.
د‌کتر مریم صفوی، متخصص پوست د‌ر این زمینه می‌گوید‌: با توجه به وجود‌ بیش از 800 ترکیب شیمیایی د‌ارای سمیت عصبی د‌ر مواد‌ آرایشی و عطرهای صنعتی، استفاد‌ه مد‌اوم از این‌گونه لوازم آرایشی موجب جذب سالانه د‌و کیلو و 500 گرم مواد‌ شیمیایی به بد‌ن می‌شود‌ که سلامتی مصرف کنند‌ه را تهد‌ید‌ می‌کند‌.
وی با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌د‌هد‌ که استفاد‌ه از مواد‌ آرایشی قاچاق و تقلبی باعث افزایش رشد‌ سلول‌های سرطانی می‌شود‌، تاکید‌ می‌کند‌ که ترکیب شیمیایی استفاد‌ه شد‌ه د‌ر این‌گونه مواد‌ مانند‌ مواد‌ محافظ از جمله مواد‌ پارابن‌ها و فتالات‌ها ارتباطی مستقیم با رشد‌ تومورهای سرطان‌زا به ویژه تومورهای سرطان سینه د‌ارند‌.
این متخصص پوست با اشاره به اینکه آزمایش روی محصولات 33 شرکت تجاری تولید‌‌کنند‌ه رژ لب نشان د‌اد‌ که 61 د‌رصد‌ از این محصولات میزان بالایی سرب د‌ارند‌، می‌افزاید‌: سرب ماد‌ه‌ای سمی است که مهم‌ترین اثرش را بر سامانه اعصاب می‌گذارد‌ و آلود‌گی آن د‌ر د‌راز مد‌ت، سبب کاهش یاد‌گیری، د‌شواری د‌ر زبان آموزی و ایجاد‌ اختلالات رفتاری د‌ر افراد‌ می‌شود‌.
صفوی با اشاره به اینکه زنان بارد‌ار و کود‌کان از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها د‌ر برابر آلود‌گی با سرب به ‌‌شمار می‌روند‌، می‌گوید‌: این ماد‌ه به راحتی از جفت عبورکرد‌ه، وارد‌ مغز جنین می‌شود‌ و از رشد‌ و تکامل طبیعی آن جلوگیری می‌کند‌.
 حمید‌ مقیمی، د‌بیر انجمن صنفی وارد‌کنند‌گان محصولات بهد‌اشتی و آرایشی، نیز در این راستا نسبت به خطرات مصرف کرم‌های آرایشی حاوی ماد‌ه سرطانزا هشد‌ار می‌د‌هد‌ و می‌گوید‌:
تولید‌ کنند‌گان محصولات آرایشی و بهد‌اشتی برای اینکه محصول تولید‌ی آنها ارزان تمام شود‌، از ماد‌ه ای به نام «پارابن» استفاد‌ه می‌کنند‌ که ماند‌گاری محصول را افزایش می‌د‌هد‌.
وی با اشاره به خطرات این ماد‌ه نگهد‌ارند‌ه د‌ر محصولات آرایشی و بهد‌اشتی، می‌افزاید‌: تفاوت یک کرم صورت گران قیمت و ارزان قیمت که هر د‌و 50 میلی هستند‌، د‌ر وجود‌ همین ماد‌ه سرطانزاست.مقیمی با اعلام اینکه محصولات گران قیمت و برند‌های معروف د‌نیا از مواد‌ی د‌ر محصولات خود‌ استفاد‌ه می‌کنند‌ که برای بد‌ن ضرر ند‌اشته باشد‌، معتقد‌ است که اصولا این قبیل محصولات، د‌وران ماند‌گاری کمتری د‌ارند‌.
اما د‌ر مقابل، برخی کارخانجات تولید‌ محصولات بهد‌اشتی و آرایشی، از افزود‌نی‌هایی مثل وازلین و... که از نفت تهیه شد‌ه است، استفاد‌ه می‌کنند‌.

متقاضیان کم سن آرایش و بحران "آنومی اجتماعی"!
بررسی‌ها حاکی از آن است که خرید لوازم و مواد آرایشی 10 تا 15 درصد هزینه خانوارهای ایرانی را به خود اختصاص می دهد. در ایران گروه سنی 22 تا 24 سال بزرگ ترین گروه مصرف کننده مواد آرایشی را تشکیل می دهند.در کشورهای دیگر آرایش کردن بیشتر در میان زنان مسن دیده می شود و دختران و به ویژه دانشجویان اصلا خود را آرایش نمی کنند اما در کشور ما عکس این مسئله اتفاق افتاده است.
جامعه شناسان با هشدار نسبت به افزایش استفاده از لوازم آرایشی در میان جوانان معتقدند بررسی‌ها نشان می دهد سن استفاده از مواد آرایشی به دوران راهنمایی رسیده است. بر اساس آموزه‌های علوم اجتماعی جوانانی که از آرایش‌های غلیظ و افراطی استفاده می کنند به نوعی دچار " آنومی اجتماعی " یعنی فروریختگی ارزشهای فرهنگی، اعتقادی، دینی و هنجارهای اجتماعی شده اند.
محققان در یک تحقیق پژوهشی با بررسی 1500 زن و 100 مرد دریافتند 70 درصد دخترها از سن 11 سالگی و 54 درصد پسرها از سن 16 سالگی تمایل دارند تا خود را آراسته کنند. در این میان کشورهای توسعه یافته و کشورهای آسیایی در شمار بیشترین مصرف کنندگان لوازم آرایش هستند و گزارش‌ها نشان می دهد در کشورهای آسیایی دختران به شدت تمایل به چهره آرایی دارند و گروه سنی 15 ساله یکی از مشتریان لوازم آرایشی است.
هر ساله نوجوانان دختر با نرخ نزدیک به شش درصد در سال به سن جوانی رسیده و وارد بازار مصرف لوازم آرایش کشور با 2 میلیارد دلار هزینه سالانه می‌شوند و در حال حاضر جمعیت 17 میلیون نفری زنان ایرانی 29 درصد و به عبارتی 2/1 میلیارد دلار از بازار  7/2 میلیارد دلاری خاورمیانه را به خود اختصاص داده‌اند.
بر اساس پژوهش و تحقیق میدانی که از سوی "سعید صمدی" مدیر دپارتمان مشاوره تی.ام.بی.ای انجام شده در میان خانم‌های شهرنشین در تهران و مراکز شش استان بزرگ کشور انجام شده ، نشان می‌دهد که گروه خانم‌های شهرنشین بین 15 تا 45 سال که براساس تخمین مرکز آمار ایران جمعیت آن‌ها در سال 1389 در حدود چهارده میلیون نفر است، به طور میانگین ماهیانه 12 هزار تومان برای لوزم آرایشی خود مصرف می‌کنند که در این صورت می‌توان تخمین زد که مقدار مصرف کل سالیانه برابر با 2/1 میلیارد دلار خواهد بود. بر اساس آمارهای این تحقیق 17 میلیون خانم ایرانی از نظر مصرف لوازم آرایشی تقریبا 29 درصد یا یک سوم  کل مصرف کنندگان منطقه خاورمیانه را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر اگر جمعیت زنان خاورمیانه 155 میلیون نفر باشد، 9 درصد این زنان یعنی 14 میلیون نفر زنان ایرانی حدود یک سوم یعنی 2/1 میلیارد دلار هزینه لوازم آرایشی از 7/2 میلیارد دلار بازار لوازم آرایشی خاورمیانه را پرداخت می‌کنند.
درمیان کشورهای این منطقه، ایران با 2/1 میلیارد دلار درفاصله کمی بعد از عربستان با 2/2 میلیارد دلار و تا سال گذشته در رده هفتم مصرف در دنیا قرار داشته است. گزارش بهارات، رشد سالیانه مصرف لوازم آرایشی در عربستان را 11 و در ایران 12 درصد تخمین می‌زند.
صمدی در ادامه با اشاره به این که این توزیع رشد دربین سه گروه ارزان قیمت ( چینی )، میان قیمت ( کره‌ای و ترکیه‌ای ) و گرانقیمت ( اروپایی و آمریکایی ) یکنواخت نبوده و گروه اول در حدود 20 درصد، گروه دوم بین 5 تا 10 درصد و گروه سوم در حدود 5 درصد رشد سالیانه دارند.
صمدی در گزارش تحقیقی خود مقدار مصرف لوازم آرایشی در ایران را 2 تا 3 برابر عربستان می‌داند و می‌نویسد: " در مقایسه بین اندازه بازار مصرف ایران وعربستان باید توجه کرد که هر چند از نظر دلاری بازار عربستان تا حدی بزرگتر است ولی با توجه به این که لوازم آرایشی رایج در ایران ارزان قیمت‌تر از عربستان است، می‌توان نتیجه گرفت که اندازه مقداری مصرف لوازم آرایشی در ایران بین دو تا سه برابر مقدار آن در عربستان باید باشد."

واردات 2 میلیارد دلاری لوازم آرایشی!
بر اساس آمارهای رسمی سهم ایران از بازار لوازم آرایشی در خاورمیانه 2 میلیارد و یک صد میلیون دلار است که این یعنی 30 درصد بازار فروش این لوازم به ایران تعلق دارد! البته موسسه تحقیقات بین‌الملل در لندن این رقم را در ایران 5 میلیارد دلار اعلام کرده است!
به گزارش ایسنا، واردات رسمی این محصولات سال گذشته کمتر از 50 میلیون دلار بوده است. از سوی دیگر آن دسته از این لوازم که دارای مارک‌های معروف اروپایی یا آمریکایی هستند تقریبا همه قلابی بوده و به طرز ماهرانه‌ای در چین، تایلند و ترکیه جعل و روانه بازار ایران می‌شوند. ایران دومین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است. این خبر زمانی از اهمیت دو چندان برخوردار می‌شود که بدانیم زنان ایرانی به نسبت زنان خاورمیانه به میزان 1/2 میلیارد دلار از بازار 2/7 میلیارد دلاری فروش لوازم آرایشی در خاورمیانه را در اختیار دارند و به عبارتی خریدار یک سوم لوازم آرایشی در بازار خاورمیانه هستند.
آمارهای گمرکی از واردات در سه ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد که در این مدت نزدیک به 20 میلیون دلار لوازم آرایشی به کشور وارد شده‌است که در بین کشورهای وارد کننده نام‌هایی چون سری‌لانکا و لبنان نیز به چشم می‌خورد.
در سه ماهه اول سال جاری بیش از دو هزار تن لوازم آرایشی و بهداشتی با ارزش بیش از 20 میلیون دلار به کشور وارد شده‌است، در این بین آمارها نشان می‌دهد که ترکیه و امارات بیشترین سهم را در صادرات لوازم آرایشی به ایران داشته‌اند.
آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که در سه ماهه اول امسال تنها 27 تن «لوازم آرایش لب» از کشورهای هلند، فرانسه، ترکیه،‌ایتالیا، امارات، آلمان و چین به کشور وارد شده که ارزش آن مجموعا به بیش از 327 هزار دلار یعنی کمتر از یک میلیارد تومان می‌رسد.
فهرست اقلام وارداتی گمرک در سه ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد که در این مدت بیش‌ترین میزان رژلب یعنی ‌حدود یک تن از این محصول از ترکیه به کشور وارد شده‌ است.
بر اساس این آمار ارزان‌ترین این محصولات از چین با قیمت هر کیلو 5 دلار و گران‌ترین آن از ایتالیا و با قیمت هر کیلو 58 دلار وارد شده‌ است، همچین متوسط قیمت گمرکی فراورده‌های واردتی برای آرایش لب حدود 12 دلار برای هرکیلوگرم است.
همچنین فهرست اقلام وارداتی گمرک در فصل بهار نشان می‌دهد که در این مدت نزدیک به 41 تن «لوازم ارایشی تحت عنوان فراورده‌های آرایش چشم» از کشورهای چین، آلمان، امارات، ایتالیا، ترکیه، کره، فرانسه و هلند وارد ایران شده‌است که مجموعا واردات این نوع کالای آرایشی برای کشور نزدیک به 765 هزار دلار ارزبری داشته ‌است.
ارزش ریالی واردات لوازم آرایشی چشم از این کشورها برای ایران چیزی حدود دو میلیارد دلار بوده‌ است و بر این اساس بیشترین حجم این نوع لوازم آرایشی نیز از ترکیه به کشور وارد شده‌است.
در ادامه این فهرست، امارات در رتبه اول صادرات «فراورده‌های آرایش ناخن دست و پا» را به کشور داشته‌است، به این ترتیب در سه ماهه اول سال جاری مجموعا بیش از 650 تن لوازم آرایش ناخن با ارزش 5.5 میلیون دلار به کشور وارد شده‌ است.
آمار واردات لوازم آرایشی ناخن به کشور در فصل بهار نشان می‌دهد که ارزش واردات این محصول از کشورهای چین، آلمان، انگلستان، ایتالیا، تایوان، ترکیه و فرانسه حدود 15 میلیارد تومان بوده‌ است.
«انواع پودر آرایشی و بهداشتی پوست» محصول آرایشی دیگری است که بیشترین واردات آن به ایران از کشورهای امارات و پس از آن ترکیه و فرانسه بوده است.
بر اساس آمارها، بیش از 615 تن از انواع پودرهای آرایشی از کشورهای چین، آلمان، اسپانیا، امارات، امریکا، ایتالیا، بلغارستان،‌تایلند، ترکیه، کره، سوییس، فرانسه، لهستان، هلند و هند با ارزش کمتر از یک میلیون دلار و حدود 30 میلیارد تومان به کشور وارد شده‌ است.
در ادامه فهرست اقلام وارداتی گمرک طی سه ماهه اول سال جاری، فراورده‌های آرایش مو، تحت عنوان‌های «فیکساتور مو» و «فراورده‌هایی برای فر زدن دایمی و باز کردن فر مو» به کشور وارد شده‌اند.
بر اساس این ارقام در فصل بهار مجموعا بیش از 21 تن «فیکساتور مو» از چین با ارزش 62 هزار دلار، حدود 1.7 میلیارد تومان و چهار تن «فروارده فر و بازکردن فر مو » از ایتالیا و اسپانیا با ارزش 22 هزار دلار، کمتر از 65 میلیون تومان، واردات صورت گرفته‌است.
اما در ادامه این فهرست، بخشی از کالاهای ارایشی تحت تعرفه‌ای جداگانه با عنوان «سایر فراورده‌ها برای پاکیزگی و آرایش مو» از 12 کشور دنیا به ایران وارد شده‌ است که در بین نام این کشورها اسم سریلانکا و لبنان نیز به چشم می‌خورد.
بر اساس این فهرست، تحت عنوان این تعرفه بیش از 700 تن لوازم ارایشی بهداشتی با ارزش بیش از چهار میلیون دلار یعنی کمتر از 12 میلیارد تومان به کشور وارد شده است.
واردات این لوازم‌های آرایشی و بهداشتی از کشورهای چین، آلمان، اسپانیا، امارات، ایتالیا، بلغارستان، ترکیه، کره، سریلانکا، فرانسه، لبنان و لهستان صورت گرفته است.
آخر بازی!
طبق آمارهای موجود زنان از 20 نوع لوازم آرایش استفاده می کنند، که در این مواد بیش از 800 نوع ترکیب و عنصر شیمیایی و عصبی بکار رفته است که انباشت این محصولات و ورود مواد زیان آور آنها به خاک و آب می تواند عوارض غیر مستقیمی داشته باشد که تا کنون کمتر توجهی به آن شده است. بی شک در سالهای اخیر و با رشد بیش از پیش استفاده از لوازم آرایش مشکلات فراوانی برای بسیاری از زنان پیش آمده است که آنان را در زمره کسانی قرار داده که حالا پشیمان هستند از بازی کودکانه ای که سالها قبل به تقلید از بزرگترها آغاز کرده اند .
 شاید برای دیگران هم تنها باید آرزو کرد تا با بازنگری در این رفتارها و یا حداقل توجه بیشتر به استفاده از لوازم بهداشتی سالم و دارای مجوز در آینده دچار مشکل نشوند. پس این بار که برای خرید لوازم آرایشی وارد مغازه می شوید توجه کنید که در مورد لوازم آرایشی بهداشتی وجود چهار مشخصه محصول شامل پروانه ساخت وزارت بهداشت، تاریخ تولید و انقضا، نام تجاری محصول و آدرس کارخانه سازنده باید به صورت خوانا روی برچسب محصول درج شده باشد و حتما این موارد را هنگام خرید محصول در اولویت قرار دهید.توجه به بارکد، شبنم، خرید از معدود نمایندگی‌ها برندهای آرایشی یا دارا بودن برچسب وزارت بهداشت که سلامت یک محصول را تایید می کند، از دیگر راه‌های پی بردن به اصالت لوازم آرایشی است. هر چند در این میان با وجود تمام این موارد یکی از قدیمی‌های این بازار که آقایی حدود ۶۰ ساله است می گوید: باید اهل این کار باشی تا بتوانی تشخیص دهی، کسی نمی تواند سر من کلاه بگذارد، من کارتن جنس را از دور ببینم تشخیص می دهم اصل است یا از چین آمده، اما اگر تازه کار باشی نمی توانی تشخیص دهی چون اجناس تقلبی به شدت حرفه ای روانه بازار می شوند و تقریبا شناسایی آنها غیرممکن است!

بزرگترین برندهای لوازم آرایشی دنیا
این روزها در دنیا برندهای معروف و متعددی در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی در سطح دنیا وجود دارد، که در رکورد فروش محصولات هستند و این روزها یکه تاز عرصه ی محصولات آرایشی در ایران و سایر کشورها هستندو  مورد تائید بیشتر مصرف کنندگانش است و در سطح بالایی از نظر کیفیت و اعتبار قرار دارند که در اینجا به بزرگترین آنها و ارزش برندشان اشاره می کنیم.
1- لورئال (L’Oréal)، لورئال، فرانسه
ارزش برند در سال 2013: 179741 میلیون دلار
2- اوون (Avon)، محصولات اوون، ایالات متحده آمریکا
ارزش برند در سال 2013: 1981 میلیون دلار
3-اورال-بی (Oral-B)، پراکتر و گمبل، ایالات متحده
ارزش برند در سال 2013: 2346 میلیون دلار
4- اِسته لودر (Estée Lauder)، استه لودر، ایالات متحده
ارزش برند در سال 2013: 3545 میلیون دلار
5- اولی (Olay)، پراکتر و گمبل، ایالات متحده
ارزش برند در سال 2013: 3593 میلیون دلار
6-کرِست (Crest)، پراکتر و گمبل، ایالات متحده
ارزش برند در سال 2013: 3680 میلیون دلار
7-ناتورا (Natura)، لوازم آرایشی ناتورا، برزیل
ارزش برند در سال 2013: 3707 میلیون دلار
8- کلینیک (Clinique)، استه لودر، ایالات متحده
ارزش برند در سال 2013: 4000 میلیون دلار
9- داو (Dove)، یونیلیور، بریتانیا
ارزش برند در سال 2013: 4927 میلیون دلار
10-لانکوم (Lancôme)، لورئال، فرانسه
ارزش برند در سال 2013: 4982 میلیون دلار
11- گارنیه (Garnier)، لورئال، فرانسه
ارزش برند در سال 2013: 5429 میلیون دلار
12-نیوآ (Nivea)، بیرسدورف، آلمان
ارزش برند در سال 2013: 6322 میلیون دلار
13- کولگیت (Colgate)، کولگیت پالمولیو، ایالات متحده
ارزش برند در سال 2013: 17250 میلیون دلار
14- ژیلت (Gillette)، پراکتر و گمبل، ایالات متحده
ارزش برند در سال 2013: 17823 میلیون دلار
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار