کد خبر: ۲۰۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
رقابت خودروسازان بين‌المللي براي حضور در بازار ايران ادامه دارد
هنوز مراحل برداشته شدن لغو تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران به صورت رسمي آغاز نشده است. تشديد تحريم‌هاي اقتصادي صدمات زيادي را بر پيكره اقتصاد كشور وارد كرد. يكي از بخش‌هاي اقتصاد ايران كه بيشترين زيان‌ها را طي سال‌هاي گذشته از تشديد فشار تحريم‌هاي اقتصادي تجربه كرد؛ صنعت خودروسازي بود.
به گزارش روزنامه تجارت، خودروسازي از منظر ايجاد اشتغال و سهم داشتن در نرخ رشد اقتصادي طي سال‌هاي گذشته همواره به عنوان دومين صنعت بزرگ در كشور معرفي شده است. با اين حال تشديد تحريم‌هاي بين‌المللي و خروج شركاي خودروسازي كشور به ويژه شركاي فرانسوي (رنو و پژو) و عدم اجراي تعهدات اقتصادي توسط آنها خودروسازي ايران را بيش از گذشته تحت فشار قرار داد. با اين حال پس از به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و كشورهاي 1+5 از گوشه و كنار صحبت‌هاي متعددي درباره ابراز تمايل خودروسازان خارجي براي حضور در بازارهاي بكر و جذاب ايران مطرح مي‌شد. در اين بين خودروسازان فرانسوي با توجه به سابقه حضور در ايران و آشنايي بيشتر؛ به نظر مي‌رسيد كه شانس بيشتري نسبت به ساير خودروسازان جهان براي حضور در ايران پساتحريم داشته باشند. در اين ميان سال گذشته و هنوز مذاكرات هسته‌اي به توافق منتهي نشده بود؛ زمزمه‌هاي ابراز تمايل خودروسازان بزرگ كشورهاي اروپايي و آمريكا براي حضور در بازارهاي ايران توسط رسانه‌ها مطرح و اخبار آن منتشر شد. با اين حال چندين ماه پيش عنوان شد که گروه فیات-کرایسلر خودروسازي بين‌المللي ایتالیایی-آمریکایی قرار است به ايران بيايد. پس از آن هم صحبت از تمايل بيشتر فولکس واگن شد. در اين ميان کارشناسان معتقد بودند که چون فیات سهام‌دار کرایسلر آمریکا به‌شمار می‌رود، همکاری این شرکت (فیات) با سایپا می‌تواند پای خودروسازان ایالات‌متحده را به ایران باز کند. به اعتقاد، آنها اگرچه خودروسازان آمریکایی با منع ورود به ایران مواجه‌اند، اما کرایسلر می‌تواند از مسیر فیات، به جاده مخصوص بیاید و از همین‌رو هیچ بعید نیست تا چند سال دیگر، شاهد تولید خودروهای آمریکایی در سایپا باشیم.

رقباي سرسخت پژو در راه بازار ايران
در همين حال روز گذشته آرش محبی‌نژاد در گفتگو با ایلنا در خصوص ضرر و زیانی که این مدت پژو به ایران خودرو زده است اظهار داشت: درخواست غرامت از پژو حق مسلم صنعت خودروی ایران است زیرا فرانسوی‌ها در زمان تحریم به تعهدات خود عمل نکردند. وی افزود: یکی از پیشنهادات انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو برای انعقاد قرارداد با خودروسازان دنیا این است که زمانی که اتفاقات غیرمترقبه‌ای رخ می‌دهد (مانند تحریمی که بوجود آمد) کشورها به تعهدات خود پایبند باشند و همکاری خود را با ایران ادامه دهند. محبی‌نژاد خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته 13 درصد فروش پژو در ایران بود و در این مدت با تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه ما این شرکت بازار خود در ایران را از دست داد این در حالی است که می‌توانست تا 30 درصد پتانسیل فروش خود در ایران را افزایش دهد. دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو با بیان اینکه پژو رقبای سرسختی پیش رو دارد تصریح کرد: رنو، نیسان و خودروسازان آلمانی، آمریکایی و ژاپنی به زودی پا به عرصه خودورسازی ایران خواهند گذاشت. وی گفت: البته سابقه همکاری پژو با ایران می‌تواند یکی از مزایای این شرکت برای ادامه همکاری‌ها باشد. در همين حال به گفته منابع آگاه، مسؤولان ایران‌خودرو با استناد به اینکه رفتن ناگهانی پژو از ایران‌، سبب کاهش تولید این شرکت (ایران‌خودرو) شده، از پژو خواسته‌اند تا معادل ضرری که بابت افت تیراژ زده‌اند، غرامت پرداخت کنند.

شرايط حضور خودروسازان آمريكايي
در همين ارتباط پيش از اين معاون وزیر صنعت، اعلام كرده بود كه منعی برای ورود خودروسازان آمریکایی به صنعت خودروی ایران وجود ندارد و البته ۷ پیش شرط شراکت ایرانی-آمریکایی را اعلام کرده بود.  محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت در خصوص مذاکره خودروسازان آمریکایی با خودروسازان ایرانی گفته بود: اصولا وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاست‌گذار این بخش است و شرکت‌های خودروساز داخلی براساس سیاست‌هایی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاست‌گذاری می‌شود، باید با خودروسازان آمریکایی مشارکت داشته باشند.  معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه منعی برای همکاری خودروسازان ایرانی با خودروسازان آمریکایی وجود ندارد، افزود: در این همکاری مشترک، باید ۷ پیش‌شرط اعم از همکاری مشترک، ایجاد و توسعه واحدهای صنعتی، سرمایه‌گذاری، ایجاد پلت‌فرم و طرح توسعه آن، عمق‌بخشی ساخت داخل و استفاده از توانمندی قطعه‌سازان داخلی در رابطه با توسعه صنعت خودرو رعایت شود.  وی تصریح کرد: اگر شرکت‌های خودروساز بتوانند براساس این سیاست‌ها مذاکراتی را با شرکت‌های مختلف دنیا چه آمریکایی و چه غیرآمریکایی داشته باشند، منعی برای شراکت وجود ندارد. در واقع حضور شرکت‌هایی که اصولا از نظر قواعد ایران بتوانند مراوده صنعتی و تجاری داشته باشند، بلامانع است.  صالحی‌نیا با بیان اینکه اطلاع ویژه‌ای از اینکه این مذاکرات در چه مرحله‌ای است، ندارم، خاطرنشان کرد: لیکن به لحاظ سیاست‌های کلان، اگر این همکاری در چارچوب این سیاست‌ها باشد؛ منعی برای آن نیست. البته در تجارت خارجی کشور نیز جایی که همکاری با شرکت‌های آمریکایی منع شده باشد، وجود ندارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار