کد خبر: ۲۰۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
گزارش «تجارت» از بازارهای مالی در هفته ای که گذشت
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته را متاثر از اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی با رشد قیمت سهام و شاخص‌ كل در واپسين روز معاملاتي هفته به پایان برد.
روزنامه تجارت، حسين نوروزي زاد‌ه؛ تغییر جهت بورس از تایید کلیات و جزییات برجام در مجلس شورای اسلامی آغاز و پس از سخنان مهم و تاثیرگذار رییس جمهور در خصوص مسائل اقتصادی شدت بیشتری گرفت. برآیند صحبتهای رییس جمهور از دید فعالان بازار سرمایه، می تواند بیانگر اقدامات دولت در حمایت از بورس، تحریک تقاضا، پرداخت بخشی از مطالبات پیمانکاران، آغاز به کار پروژه‌های عمرانی، اصلاح ساختار و کاهش سود بانکی و حمایت از صنایع باشد که در صورت تحقق، چشم انداز بسیار مناسبی را در میان مدت پیش روی بازار سرمایه قرار خواهد داد.بدین ترتیب بازار سهام که در ماههای گذشته جوی از یاس و رخوت را تجربه می کرد پس از رخدادهای قابل توجه در هفته گذشته، تغییر روند داد و راه رشد و صعود را در پیش گرفت.
در اخبار و تحولات داخلی بازار سهام در هفته گذشته، در گروه بانکی‌ که لیدر بی چون و چرای این روزهای بازار است، بحث کاهش نرخ ذخیره قانونی بانکها نزد بانک مرکزی از 13 به 10 درصد که می تواند منابع قابل توجهی را برای بانکها آزاد کند، سبب شد که سهام بانکی پیشرو ترین گروه بازار سهام باشند. در گروه سیمانی‌‌های بورس پس از مدت‌ها بی اقبالی، شاهد رشد دسته جمعی اغلب شرکت‌های گروه بودیم، سیمانی‌ها که لحاظ بنیادی با مشکلات عدیده ای دست به گریبانند، در پی امیدواری نسبت به تزریق نقدینگی به حوزه‌های عمرانی کشور مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته اند.
در گروه خودرو سازی زمزمه‌هایی مبنی بر دریافت تسهیلات ارزان قیمت برای شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز شنیده می شود که حکایت از عزم دولت برای حمایت جدی از این صنعت دارد.
در گروه قندی‌های بورس که بالاترین بازده را در هفته‌های گذشته نصیب سهامداران خود کردند، اعلام افزایش 9 درصدی نرخ هر کیلو شکر ، باعث شد تا برخی نمادهای معاملاتی در این گروه مورد توجه معامله‌گران قرار گیرد. البته نباید این نکته را نیز دور ذهن داشت که اغلب اهالی تالار و شرکتهای قندی در انتظار افزایش نرخ 14 درصدی بوده اند، که به نوعی انتظار آنها رنگ واقعيت به خود نگرفت و  می تواند تاثیر خود را در روزهای آینده بر قیمت سهام گروه بگذارد.
با توجه به اتفاقات و رویدادهای هفته، شاخص کل بورس تهران با 584 واحد رشد نسبت به هفته قبل، به رقم 61973 واحد رسید و تنها چند گام با ورود به کانال 62 هزار واحدی فاصله دارد. در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 4099 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل  6 / 35 درصد افزایش یافته است.در ضمن تعداد 2072 میلیون سهم و حق تقدم در 144 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب  20 درصد و  8 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.همچنین ارزش معاملات نرمال به 4099 میلیارد ریال رسید و حجم معاملات معاملات نرمال با 2072 میلیون سهم به ترتیب با 6/35  درصد و 20 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند. براین اساس تعداد 215023 برگه اوراق مشارکت به ارزش 215 میلیارد ریال معامله شد که 7/32  درصد کاهش نسبت به هفته گذشته را نشان می دهد. طی هفته گذشته استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف با 94/4 درصد، انبوه سازی، املاک و مستغلات با 62/2 درصد، خودرو و ساخت قطعات با 22/2 درصد، خدمات فنی و مهندسی با 16/2 درصد و فلزات اساسی با 97/1 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند.

پیش بینی بازار سهام
دورنمای بهبود بازار سهام در سایه فضای ایجاد شده، مورد انتظار تمامي‌فعالان تالار شيشه‌اي است، هر چند که گزارشات شش ماهه شرکتها همچنان نگرانی اصلی سهامداران است.در‌اين حال زمزمه‌های رشد قیمت سهام از هم اکنون در میان اکثر سرمایه گذاران بورسی آغاز شده است. خوشبینی ناشی از تایید برجام در مجلس، گمانه زنی در باب کاهش نرخ سود بانکی و حرکت آرام قطار هسته ای به سمت ایستگاه روز اجرایی و توقف تحریم‌ها و رونمايي از بسته خروج از ركود در هفته جاري از جمله پارامترهایی است که افق سرمایه گذاری در بازار سهام را تا حدی روشن ساخته است. بر این اساس انتظار می رود که قیمت سهام به آرامی روندی صعودی را پس از اصلاح نسبی قیمتها در گزارشات شش ماهه داشته باشند. از سویی امیدهای ایجاد شده در فضای اقتصادی کشور نبایست باعث بروز رفتار هیجانی در مشارکت کنندگاه در بورس شود، زیرا که تمامی این اقدامات که از آنها نام برده شد، در یک بازه بلند مدت می تواند اثر خود را بر شرکتهای بورسی بگذارد.

سایر بازارهای مالی
*در تحولات مربوط به بازار ارزهای خارجی، نرخ دلار که از ابتدای هفته تغییرات زیادی نداشته و در نزدیکی 3500 تومان آرام گرفته بود، تحت تاثیر تصویب برجام و نزدیکی به زمان اجرای آن، روند کاهشی بخود گرفت. و در آخرین روز هفته در ارقامی پایین تر از 3400 تومان بسته شد. معامله گران بازار ارز معتقدند اجرای برجام و گشایش ارزی به تبع آن، اجازه رشد بیشتر دلار در ارقام بالای 3500 تومان را نخواهد داد ولیکن در عین حال این ارز مرجع، جای زیادی برای نزول بیشتر هم نخواهد داشت.دلار در بالاترین نرخ در هفته گذشته به 3490 و در پایین ترین نرخ 3388 در بازار ارز معامله شد.
* بر خلاف بازار ارز  فلز گرانبهای زرد، هفته پر نوسان و صعودی را تحت تاثیر قیمتهای اونس جهانی طلا تجربه کرد. سکه طلا طرح جدید با رشد 16 هزار تومانی از 939 هزار تومان ابتدای هفته، به 955 هزار تومان در آخرین رو معاملاتی هفته رسید. در بازارهای جهانی نیز قیمت اونس جهانی طلا در آخرین لحظه تهیه این گزارش 1181دلار و 20 سنت معامله می شود. قوت گرفتن گمانه زنی‌ها در مورد اینکه بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی اقدام به افزایش نرخ بهره نخواهد کرد، سبب شد قیمت جهانی طلا افزایش پیدا کند. همچنین اخبار ناامید کننده از اقتصاد چین و سقوط سهام بورسهای کشورهای آسیایی در این جهش قیمتی طلا در بازارهای جهانی موثر بوده است. محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز در خصوص روند قیمت طلا و سکه طی هفته‌ گذشته و روند آن در هفته جاري اظهار داشت: در هفته گذشته قیمت طلا و سکه روند صعودی داشته و علت این امر هم آن است که در طول هفته نرخ جهانی طلا روندی افزایشی در پیش گرفته است.وی افزود: طبیعتاً افزایش قیمت جهانی بر بازار داخلی ما نیز اثرگذار بوده یعنی به طور متوسط در طول هفته هر انس طلا 23 دلار افزایش قیمت داشته است.رئیس اتحادیه طلا و جواهر ابراز داشت: 23 دلار افزایش قیمت جهانی باعث افزایش حدوداً 16 هزار تومانی قیمت سکه شده است.وی در پایان در خصوص پیش بینی قیمت‌ها برای هفته آینده گفت: قیمت طلا قابل پیش بینی نیست و نمی‌توان گفت: در هفته آینده چه تحولاتی خواهیم داشت.*در بازار مسکن و مستغلات نیز پس از تصویب بر جام و اظهارات مهم رییس جمهور، امیدواریهایی مبنی بر رخت بربستن رکود و بازگشت رونق در این حوزه شکل گرفته است. بسیاری از فعالان بازار همچنان در انتظار نیمه دومی متفاوت با نیمه ابتدایی سال هستند. از سویی با شروع ایام عزاداری و فرارسیدن ماه محرم، طبق روال سنوات گذشته بازار خرید و اجاره ملک راکد می شود و بغیر از افرادی که مجبور به جابجایی هستند، متقاضیان جدیدی وارد بازار نخواهند شد. برخی از کارشناسان این حوزه پیش بینی می‌کنند که پس از ماه محرم، ممکن است بازار خرید وفروش مسکن رونق بیشتری نسبت به نیمه اول سال پیدا کند، هرچند که بازهم شرایط ایده آلی برای بازار مسکن ایجاد نمی‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار