کد خبر: ۲۱۰۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
بررسی‌های تجارت آنلاین از وضعیت بازار نشان می‌دهد:
طرح مقابله با کالای قاچاق و تقلبی در بخش لوازم یدکی از فروردین آغاز و مقرر شد از پایان اردیبهشت ماه این طرح در بخش لوازم خانگی و بعد به ترتیب در حوزه محصولات دخانی، آرایشی و بهداشتی و پوشاک اجرا شود.

مقاومت لوازم خانگی در برابر افزایش قیمت

گروه صنعت و تجارت: «از آخر سال ۱۴۰۰ تاکنون شرکت‌های لوازم خانگی هیچ افزایش قیمتی نداشته‌اند.» این ادعایی است که روز گذشته اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا مطرح کرده است. این خبر در حالی منتشر شده است که برخی گزارش ها حاکی از افزایش قیمت لوازم خانگی خارجی در بازارهاست. از طرف دیگر از ابتدای خردادماه مرحله جدید برخورد با کالاهای قاچاق مربوط به لوازم خانگی با جدیت آغاز شده است. دهم خردادماه بود که محمد مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که قیمت حدود ۹۰ درصد بازار و محصولات پرفروش لوازم خانگی تنظیم شده و در سطح تولیدکننده رشدی وجود نداشته البته در سطح فروشنده‌ها ممکن است بین پنج تا ۱۰ درصد، نوسانات بازار داشته باشیم.
طرح مقابله با کالای قاچاق و تقلبی در بخش لوازم یدکی از فروردین آغاز و مقرر شد از پایان اردیبهشت ماه این طرح در بخش لوازم خانگی و بعد به ترتیب در حوزه محصولات دخانی، آرایشی و بهداشتی و پوشاک اجرا شود. محمدمهدی برادران معاون وزیر صمت نیز در هشتمین نشست ستاد «مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی» در نخستین روز از خردادماه سال جاری، با اشاره به پیشرفت ۶۱ درصدی پروژه مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی لوازم‌یدکی و قطعات خودرو، اظهار کرد: استان‌های تهران، همدان، هرمزگان و مرکزی بیشترین همکاری را با این طرح داشتند. ثبت فاکتور قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه رشد ۱۰ درصدی داشته است که نشان از همراهی با طرح دارد.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وزارت صمت همچنین تصریح کرد: ۱۵ خردادماه حداکثر زمانی است که واحدهای تولیدی باید به طرح شناسه کالا بپیوندند و از ۱۵ خرداد تولید کالاهایی که شناسه و کد رهگیری ندارند، باید متوقف شود. برادران همچنین از استان‌ها خواست که واحدهای تولیدی را برای پیوستن به این طرح فعال کرده و همچنین به واحدهای بدون مجوز، مجوزهای لازم را ارائه دهند. این مقام مسئول در وزارت صمت همچنین خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح مبارزه با قاچاق کالا از این هفته اجرایی شده است و در این مرحله وارد حوزه لوازم‌خانگی شده‌ایم، سطح اول مبارزه با قاچاق کالا در حوزه قطعات یدکی خودو بود که پیشرفت در حدود ۶۱ درصد داشته است و تداوم دارد.
بررسی سابقه‌ بسیاری از صنایع نشان می‌دهد که محصولات داخلی در موارد متعددی به آن سطح رضایت مشتری نرسیده؛ از همین رو در رویکردی که در حوزه سیاست‌گذاری، تعامل و هدایت‌گری با صنایع به‌ویژه در حوزه صنایع لوازم‌خانگی دنبال می‌شود، قرار بر حمایت از تولیدکننده‌ای شده که تولید آن رقابتی و دارای کیفیت و مورد رضایت مردم باشد. در حقیقت با سیاست جدید وزارت صمت حمایت از تولید نباید منتج به تولید بدون کیفیت، غیررقابتی و گران شود. این موضوع را مجموعه صنایع که بدون احتساب قطعه‌سازان لوازم‌خانگی حداقل ۱۲۰ واحد فعال هستند، پذیرفته‌اند. از طرف دیگر افزایش قیمتی در سال‌های گذشته صورت گرفت که معقول نبود و تولیدکننده به سمت تولید بیشتر نمی‌رفت، بلکه مسیر حرکت به سوی فروش با حداکثر سود را دنبال می‌کرد؛ لذا برای رقابتی شدن فضا تلاش شد و امکانات ویژه‌ای در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت که براساس آن در سال گذشته روند رو به رشدی در حوزه تولید داشتیم.
در همین حال مدتی قبل بود که معاون وزیر صمت با بیان اینکه در ماه‌های اخیر از تولیدکنندگان خواسته‌ایم برای بازگشت اطمینان به بازار، قیمت‌ها در حد امکان تثبیت شود، گفت: براین اساس ۲۲۰۰ قلم کالایی که اکنون می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد همچون قیمت‌های یخچال، یخچال‌فریزر، لباسشویی و تلویزیون به پیش از دولت سیزدهم برمی‌گردد و افزایش اندک قیمت‌ها نیز دوباره و به‌صورت داوطلبانه و تعاملی به نرخ قبل بازگردانده شده است. محمد مهدی برادران ادامه داد: بعضی از افراد صحبت از رکود در بازار می‌کنند، اما این نشان‌دهنده ثبات مدیریتی است. باید مشخص شود که چه کسی می‌تواند تولید انبوه و باکیفیت داشته باشد و چه کسی می‌تواند رضایتمندی مشتری را حاصل کند، بنابراین اکنون سطح رقابت به خدمات پس از فروش رسیده و اینکه چه ضمانت‌نامه‌هایی معتبرتر است. معاون صنایع عمومی وزارت صمت همچنین ضمن اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰، درمجموع ۱۶.۵ میلیون واحد انواع لوازم‌خانگی تولید شد، گفت: امسال نیز تولید ۱۷.۵ میلیون واحد لوازم‌خانگی هدف‌گذاری شده است.
در همین حال روز گذشته اکبر پازوکی در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت لوازم خانگی، گفت: هیچ شرکتی مجوز افزایش قیمت دریافت نکرده و از آخر سال ۱۴۰۰ تاکنون شرکت‌ها هیچ افزایش قیمتی نداشته‌اند. این مقام صنفی در حوزه لوازم خانگی همچنین درباره اجرای طرح مقابله با قاچاق، اظهار کرد: اتحادیه از سه سال پیش طرح مقابله با قاچاق را اجرا می‌کند. در مرحله اول اطلاع رسانی و مرحله دوم اجرای کلاس‌های سامانه جامع تجارت برای بنکداران و خرده فروشان انجام شد. همچنین به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افرادی که در حال حاضر به دنبال تمدید پروانه کسب هستند، باید ابتدا در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنند و کد نقش بگیرند تا بتوانند کالا خرید و فروش کنند. بنابراین همه کالاها باید شناسه کالا و کد رهگیری دریافت کنند.در مجموع شش میلیارد دلار حجم بازار لوازم‌خانگی کشور است که اکنون ۱.۷ میلیارد دلار آن در اختیار کالای قاچاق است و این عدد قابل‌توجه است. بطور تقریبی بیش از ۲۰ درصد بازار قاچاق است که با ساماندهی این میزان قاچاق لوازم‌خانگی می‌توان ۶۰ هزار اشتغال ایجاد کرد. متأسفانه همچنان این باور غلط در بین مردم است که فکر می‌کنند هر کالای خارجی بهتر از کالای داخلی است؛ این درحالیست که حتی کالای داخلی باکیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر را نمی‌خرند و کالای خارجی را به آن ترجیح می‌دهند.

برچسب ها: لوازم خانگی ، گرانی ، تورم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار