کد خبر: ۲۱۱۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
«تجارت آنلاین» از دلایل زیان ده بودن خودروسازان گزارش می‌دهد؛
کارشناسان اعتقاد دارند تصمیمات خلق الساعه آسیب های بسیاری به صنعت خودرو وارد کرده و همچنان تکلیف سیاستگذار با این صنعت مشخص نیست.

صنعت خودرو گرفتار تصمیمات خلق الساعه

گروه صنعت و تجارت:در شرایطی که نارضایتی نسبت به عملکرد خودروسازان به بیشتر میزان خود در طول سالهای اخیر رسیده،به نظر میرسد این سند از یک استراتژی منسجم برای بهبود تولید برخوردار نیست.به گزارش تجارت آنلاین، برهمین اساس کارشناسان اعتقاد دارند تصمیمات خلق الساعه آسیب های بسیاری به صنعت خودرو وارد کرده و همچنان تکلیف سیاستگذار با این صنعت مشخص نیست.

وزارت صمت تحت تاثیر افکار عمومی است
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: وزارت صمت هر روز تحت تاثیر افکار عمومی یکسری تصمیماتی می‌گیرند اما در این تصمیمات ثباتی ندارند از این‌رو در یک سال اخیر در این وزارتخانه شاهد تصمیمات ضد و نقیض هستیم. امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه سیاست‌گذاری در صنعت با مهندسی تفاوت دارد، گفت: سیاست‌گذاری روشی است برای بهینه کردن منافع ملی؛ گاهی برخی تصمیم‌گیری‌ها یکسری زیان‌ها را با خود به همراه می‌آورند اما در مجموع باید منافع آن به مضرات‌اش بچربد.وی با اشاره به تبعات افزایش استانداردهای خودرو در ایران، افزود: اگر خواستار بالا بردن استانداردهای آلایندگی هستیم باید سوخت با کیفیت بالاتری به مردم عرضه کنیم. در این شرایط آلودگی کم می‌شود اما به تبع آن قیمت سوخت نیز صعودی می‌شود و همه از پیامدهای افزایش نرخ آگاه هستیم از این‌رو سیاست‌گذاری‌ها را باید بهینه کنیم.کاکایی با بیان اینکه تصمیم‌گیرندگان در وزارت صمت را کاربلند نیستند، افزود: وزارت صمت تحت تاثیر افکار عمومی است از این‌رو در یک سال اخیر در این وزارتخانه شاهد تصمیمات ضد و نقیض بسیاری هستیم.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اشکال اصلی صنعت خودرو در کشور، گفت: مسئولان به جای اینکه برای رفع مشکلات صنعت و تولید متمرکز شوند تلاش دارند بازار را کنترل کنند. 4 سال گذشته با همین نگاه بیش از 100 هزار میلیارد تومان به خودروسازان داخلی زیان وارد شد؛ همچنین بیش از 200 هزار میلیارد تومان رانت در مردم توزیع کردند و در نهایت نه بازار تحت کنترل قرار گرفت و نه توانستند کیفیت خودروها را ارتقا بدهند. خودروسازان در ظاهر خودرو 150 میلیونی به‎دست مردم می‌رساند اما در بازار مصرف‌کننده 300 میلیون آن را خریداری می‌کند.

وی با طرح این پرسش که با چه منطقی قرعه‌کشی خودرو را وزارتخانه باید دنبال کند، گفت: صحبت‌ها حاکی از این است که خودروسازی در کشور را می‌خواهند خصوصی کند پس اگر به دنبال این مهم هستیم چرا از سوی دیگر سخن از راه‌اندازی سامانه متمرکز فروش به میان می‌آید؟ با این بهانه که می‌خواهند بر همه اطلاعات دسترسی داشته باشند این در حالیست که در واقع این سامانه می‌خواهد دولت فروشنده خودرو باشد و بخش خصوصی را به محاق ببرد.کاکایی با بیان اینکه در نظام کمونیستی دولت‌ها بازار را کنترل می‌کنند، افزود: این احتمال وجود دارد که در ابتدا دلالی در نظام کمونیستی از بین برود اما در گام نخست، رانت خواری را ایجاد و به صنعت آسیب وارد می‌کند و در نهایت بازار را مختل خواهد کرد. آیا با قرعه کشی دلال‌بازی‌ها حذف شدند؟ وقتی اختلاف قیمت در کارخانه و بازار بیش از 50 میلیون تومان است نمی‌توان مانع دلالی شد.

وی با اشاره به لزوم تمرکز بر صنعت، خاطر نشان کرد: باید مکانیزم را به بازار بسپاریم اینگونه قیمت‌ها به تعادل می‌رسد و تا زمانی‌که تولید کم است نمی‌توان با قیمت گذاری دستوری بازار را مهار کرد. باید بازار آزاد شود اما از سوی دیگر باید بر روی تولید متمرکز شویم و تولید را افزایش بدهیم اما باید بر این نکته تاکید کنم که تولید نیز با دستور افزایش پیدا نمی‌کند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه افزایش تولید مستلزم قدم برداشتن در راستای اقتصادی مقاومتی است، بیان کرد: دولت باید در این صنعت سرمایه‌گذاری و موانع تولید را رفع کند. دولت‌ها را نمی‌توان به تمام معنا از اقتصاد و صنعت حذف کرد متاسفانه دولت‌ها در ایران اختیارات را دارند اما در قبال آن پاسخگو نیستند. آمریکا چرا با چین دعوا دارد؟ چرا که منافع صنعت خود را دنبال می‌کند.

به گفته کاکایی؛ سیاست‌گذاری نیازمند یک تیم منسجم است و این مهم از سوی وزارت صمت که اطمینانی از فردای خود ندارد میسر نیست متاسفانه این وزارتخانه ضعیف عمل می‌کند و با طوفان به این سو و آن سو می‌رود. در سال 97 انحراف بازار و تولید کم بود، می‌توانستیم در این زمان بر تولید متمرکز شویم اما اقدامی نکردیم و هم اکنون این فاصله معنادار شده است.وی با بیان اینکه برخی موانع تولید از سوی نمایندگان مجلس و مسئولان دولت به خودروسازان تحمیل می‌شود، افزود: مثلا صنعت به‌شدت با کمبود برق و گاز مواجه شده‌ است. در دنیا مرسوم است که اجازه می‌دهند صنعت به کار خود ادامه بدهد و در ازای آن از آنها مالیات دریافت می‌کنند.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران میزان کاهش تولید ملی در یک سال اخیر را حدود یک درصد کاهشی دانست و افزود: در حال حاضر چهار دهم اقتصاد مطلوب را به‌دست آوردیم و این مسئله باعث شده است که قیمت پراید به 200 میلیون برسد و بالا رفتن قیمت خودرو به اقتصاد کلان باز می‌گردد.به گفته کاکایی؛ زمانی خودروسازی چهار درصد تولید ناخالص ملی را تامین می‌کرد و اگر اجازه رشد این صنعت را می‌دادیم خودرو یکی از کالاهای ارزان بود و اقتصاد تا این میزان سقوط نمی‌کرد.

رابطه خودروسازان و ناظران، مفسده برانگیز است
رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه فقط چند نفر با واردات خودرو مخالفند که نمی‌دانم از کجا هستند گفت: در بحث نظارت بر کیفیت خودرو، ورود جدی‌تری خواهیم داشت، زیرا صبر مردم تمام شده است.مهدی اسلام پناه اخیرا در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه در بحث نظارت بر کیفیت خودرو، ورود جدی‌تری خواهیم داشت، چرا که می‌دانیم صبر مردم در این زمینه تمام شده است، اظهار کرد: بعید است بتوانیم در سال جاری، نه سوخت کاملاً استانداردی تولید کنیم نه خودرویی که بتواند در صد کیلومتر، ۴ لیتر بنزین مصرف کند. دستور داده شده تست تصادف در سال جاری برای خودروها اجباری شود و از این مسئله کوتاه نمی‌آییم.وی افزود: در نخستین گام، سعی کرده‌ایم دستورالعمل‌ها را که در دست شرکت‌های نظارتی مافیایی بوده، به عدالت نزدیک‌تر کنیم؛ این شرکت‌ها و آزمایشگاه‌هایی هستند که کار نظارت به آنها برون سپاری شده است. اما وجود رابطه میان خودروسازان و ناظران، مفسده برانگیز است.

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه در واکنش به اظهارات پلیس راهور ناجا در بحث استانداردهای خودرویی، با بیان اینکه تمام مسائل مربوط به خودرو سال‌ها وجود داشته، اما چرا برخی طی همین چند ماه انتقادات خود را شروع کرده‌اند؟ تصریح کرد: در حالی که این منتقدان وظایف ۱۸ گانه‌ای داشتند که باید انجام می‌دادند؛ مثلاً پلیس اگر حرفی در زمینه کیفیت خودروها دارد، چرا زمانی که استاندارد به عنوان تنها سازمان فنی، وارد میدان شده و عملیاتی را شروع کرده، آدرس اشتباه می‌دهند؟وی افزود: نظر دولت سیزدهم این است که از بنگاه داری در حوزه خودرو خارج شود و در بحث نظارت، ورود جدی‌تری داشته باشد. چرا که می‌دانیم صبر مردم تمام شده و به همین دلیل در بحث کیفیت خودرو، کوتاه نخواهیم آمد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه با اشاره به تصادف زنجیره‌ای بهبهان تصریح کرد: باز نشدن ایربگ خودروها قطعاً محکوم است و از خودروسازان نمی‌شود هیچ دفاعی کرد. امکان ندارد که خودرویی ایربگ نداشته باشد و گفته شود دارد، اما تاخیر عملکرد آن محتمل است و این پذیرفتنی نیست.وی همچنین با بیان اینکه برخی از خودروها که با پلتفرم پراید تولید می‌شوند و نمی‌توانند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کنند، از رده خارج می‌شوند، گفت: تا پایان سال جاری بخش عمده‌ای از تولیدات فعلی از چرخه تولید حذف می‌شوند و باید خودروهای مطابق با استانداردهای روز دنیا جایگزین آن شوند. این خودروها شامل انواع سواری، اتوبوس درون شهری و برون شهری، کامیون، کامیونت و وانت است .

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار