کد خبر: ۲۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۱
از 16 تا 22 آبان برگزار می شود:
معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که صبح دوشنبه برگزار شد از 730 رسانه متقاضی برای شرکت در این رویداد رسانه‌ای خبر داد و در عین حال اعلام کرد که تقاضای برخی از این رسانه‌ها به دلایل مختلف از جمله نداشتن مجوز پذیرفته نشده است.
به گفته وی در نمایشگاه امسال که با حضور موسسات مطبوعاتی، نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و با شعار نقد منصفانه ‌، پاسخ مسئولانه از 16 الی 22 آبان‌ ماه در مصلای بزرگ تهران برگزار می‌شود 130 رسانه جدید حضور دارند که در دو سال اخیر مجوزشان را کسب کرده‌اند.
حسین انتظامی با تأکید بر اینکه نمایشگاه مطبوعات با کمک و طراحی خود اهالی رسانه انجام شده است،‌ افزود: نمایشگاه مطبوعات و تمام فعالیت‌های رسانه باید توسط خود اهالی رسانه صورت بگیرد و دولت تنها باید به تحقق این پدیده‌ها کمک کند. همان‌طور که می‌دانید ما سال گذشته نیز شعارمان همین بود که برگزاری نمایشگاه و تمام رویدادهای رسانه‌ای باید توسط خود اصناف صورت بگیرد. او ادامه داد: به همین جهت شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه از میان تشکل‌های صنفی مدیریتی مطبوعات تشکیل شده است که همین جا از همکاری و تلاش آن‌ها تشکر می‌کنم و امیدوارم که در جهت نشاط بیشتر نمایشگاه و کار تشکل‌های صنفی، تشکل‌های دیگری نیز به این دایره بپیوندند.معاون وزیر ارشاد در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها با بیان اینکه در حال حاضر پنج تشکل مدیریتی مطبوعات داریم که جمع آن‌ها شورای هماهنگی نمایشگاه مطبوعات را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: شرکت تعاونی مطبوعات،‌ انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی، انجمن مدیران مسوول نشریات کشور،‌ انجمن صنفی مدیران رسانه‌ای استان تهران و انجمن نشریات کشاورزی به همراه قائم مقام ستاد نمایشگاه و مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه را تشکیل می‌دهند که از چند ماه پیش فعالیت‌هایشان را آغاز کردند و هم اکنون تحولات و اتفاقات مثبتی که شاهد آن هستیم ثمره تلاش آن‌هاست.
او با اشاره به فرایند ثبت نام و جانمایی رسانه‌ها در نمایشگاه به شکل الکترونیک بیان کرد:‌ ما معتقدیم حرکت در مسیر دولت الکترونیک به عدالت بیشتر، تسریع و تسهیل بیشتر در امور مطبوعاتی کمک می‌کند. سال گذشته این حرکت آغاز و امسال به شکل کامل اجرا شد.
انتظامی با بیان اینکه امسال هم همانند سال گذشته در نمایشگاه مطبوعات تقسیم‌بندی‌های موضوعی داریم، گفت: برآورد همکاران رسانه‌ای ما در سال گذشته این گونه بود که تقسیم‌بندی موضوعی به بهتر دیده شدن رسانه‌ها کمک می‌کند ولی این تقسیم‌بندی شامل خبرگزاری‌ها،‌ روزنامه‌ها، موسسه‌های مطبوعاتی و نشریات استانی نمی‌شود که بر اساس شکل تقسیم‌بندی شده‌اند. معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: گروه دین و اندیشه با 27 ، فرهنگی و هنری 57، سیاسی و اقتصادی 79، آموزشی و تخصصی 71، عمومی و خانواده 44 و کودک و نوجوان با 7 شرکت‌کننده در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کرده‌اند.
او با بیان اینکه سایر بخش‌های حاضر در نمایشگاه مطبوعات موضوعی هستند و به همین منظور موسسات مطبوعاتی 22 شرکت‌کننده دارند، اظهار کرد: یکی از سیاست‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد دنبال می‌کند، تشویق رسانه‌ها برای فعالیت‌های موسسه‌ای است؛ چرا که به این شکل هم فعالیت‌های آن‌ها تجمیع می‌شود و هم اثربخشی فعالیت‌هایشان بیشتر خواهد شد.
انتظامی تعداد نشریات استانی، منطقه‌ای و محلی را 33 اعلام و در ادامه خاطرنشان کرد:‌ این نشریات شامل سایت‌های خبری نیز می‌شوند. ما در حال حاضر در کشور بالغ بر 1000 سایت خبری قانونی دارای مجوز داریم و در همین راستا یکی دیگر از سیاست‌هایی که امور مطبوعاتی به شکل جدی دنبال می‌کند، این است که سایت‌های خبری بتوانند به شکل قانونی فعالیت کنند و مجوز بگیرند. لذا با تمهیداتی که در هیات نظارت مطبوعات وجود دارد در یکی، دو سال گذشته توجه زیادی به مجوز دادن به سایت‌های خبری شکل گرفته است.معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امسال هم همچون سال‌های گذشته نشریات دانشجویی در نمایشگاه مطبوعات حضور دارند آن‌ها را در سه حوزه تقسیم‌بندی کرد و گفت:‌ این نشریات دانشجویی در سه حوزه وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان فعالیت‌های آماتوری در نمایشگاه مطبوعات امسال شرکت می‌کنند که حضور آن‌ها به نشاط فعالیت‌های رسانه‌ای کمک می‌کند و حضور آن‌ها باعث می‌شود تا مقدمه پیوستن آن‌ها به فعالیت‌های حرفه‌ای باشد.
او در ادامه متذکر شد: کسب و کارهای مرتبط هم همانند سال گذشته در نمایشگاه حضور دارند؛ چرا که یکی از تعاریف نمایشگاه مطبوعات این است که صنوف مرتبط با رسانه حضور داشته باشند. این بهترین فرصت برای آن‌هاست تا بتوانند با مخاطبان ارتباط بگیرند. برای نمونه صنایع کاغذ، ‌صنایع شرکت‌های توزیع و انفورماتیک و مقولاتی دیگر از این دست که به نحوی به رسانه مربوط می‌شود در نمایشگاه مطبوعات امسال حضور پیدا کرده‌اند.
انتظامی با بیان اینکه 340 رسانه بخش خصوصی در نمایشگاه حضور دارند، گفت:‌ یکی از سیاست‌های امور مطبوعاتی توجه به رسانه‌های بخش خصوصی است و به همین منظور دولت نباید خودش را رقیب بخش خصوصی بداند. همچنین بعضی از نشریات با وجود اینکه در ابتدا ثبت‌نام کرده بودند به شکل تجمعی مجوز گرفتند؛ مثل نشریات کشاورزی و نشریات مربوط به ستاد کل نیروهای مسلح که در یک سال گذشته فعالیت‌های خوبی داشته‌اند.
معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از سیاست‌های این معاونت را حمایت از نشریات محلی دانست و خاطرنشان کرد: همان‌طور که می‌دانید در جدولی که اعلام شد، شرایط رسانه‌های محلی متفاوت از سایر رسانه‌ها بود؛ چرا که ما معتقدیم از این رسانه‌ها حمایت و کمک بیشتری به آن‌ها شود تا بهتر دیده شوند.انتظامی با بیان اینکه اطلاعات من و شما درباره‌ی نمایشگاه مطبوعات یکسان است، گفت: یکی از برنامه‌هایی که به طور جدی پیگیری می‌کنیم، قانون دسترسی مخاطبان به اطلاعات است و به همین خاطر اطلاعاتی که من در حال حاضر در این نشست عنوان می‌کنم، پیش‌تر در سایت معاونت مطبوعاتی اعلام شده و موجود است. او خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها باید اطلاعات‌شان را در عین سرعت درست بر سایت‌هایشان قرار بدهند تا دیگر تفاوتی میان میزان اطلاعات مدیران و شهروندان نباشد. ما نیز همین کار را کردیم و تمامی اطلاعات مربوط به نمایشگاه مطبوعات را بر روی سایت معاونت مطبوعاتی قرار دادیم.
انتظامی سپس ادامه داد: دولت باید تلاش کند به نفع صنوف عقب‌نشینی کند اینکه خودمان بگوییم عقل کل هستیم برداشت غلطی است وقتی خود اهالی حوزه رسانه می‌آیند و با دلسوزی و اثربخشی حضور دارند‌، دولت باید تلاش کند به نفع صنوف عقب نشینی کند. معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تدابیری که درخصوص نشست‌ها و برنامه‌های حاشیه‌ای نمایشگاه اندیشیده‌ شده است، توضیح داد: این برنامه‌ها حداکثر تا روز چهارشنبه اعلام خواهند شد و امیدواریم بروشوری که تهیه می‌شود بروشور با ارزشی باشد که هر فردی وقتی وارد نمایشگاه می‌شود و به آن مراجعه می‌کند بتواند علائق خود را دنبال کند.
انتظامی از حضور غرفه جدید با عنوان چهره‌ها و تجربه‌ها در نمایشگاه مطبوعات امسال خبر داد و گفت: این غرفه با حضور پیشکسوتان رسانه‌ای در راستای قدردانی و استفاده از تجربیات آنها بنا شده است. او از راه‌اندازی غرفه جدیدی با عنوان موزه مطبوعات خبر داد و گفت: این موزه قرار است پیشینه مطبوعات را به تصویر بکشد.
انتظامی از اعلام هزینه‌های نمایشگاه مطبوعات پس از پایان نمایشگاه خبر داد و گفت: در راستای شفافیت که مورد تاکید ماست تا دو هفته بعد از پایان نمایشگاه مطبوعات، هزینه‌های آن را اعلام خواهیم کرد. سیاست‌گذاری‌ها‌، نرخ‌گذاری‌ها‌ و شعار بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات توسط شورای سیاستگذاری انجام شده است.
معاون مطبوعاتی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شعار نمایشگاه مطبوعات بیست و یکم نیز توضیحاتی را ارائه داد و گفت: سال گذشته همه نسبت به شعار نمایشگاه مطبوعات عکس‌العمل خوبی داشتند و امسال نیز این شعار به نحوی در راستا و مکمل آن شعار است. وی گفت: مرادمان از نقد، نقد تخریب‌گر نیست، بلکه نقدی است که روشمند باشد. در واقع نقدی که روشمند نباشد را نقد نمی‌نامیم. امیدواریم در نمایشگاه امسال نیز این شعار عملی شود و با یک فاصله‌گذاری از نقدهای تخریبی پیش برویم. در عین حال اگر نقد یک‌طرفه باشد حتی منصفانه‌اش هم حاصلی نخواهد داشت. بنابراین وقتی می‌گوییم «پاسخ مسئولانه»، اولا این حق را به رسمیت می‌شناسیم که وقتی کسی را نقد می‌کنیم طرف مقابل پاسخ بدهد و دوما علاوه بر اینکه این حق را دارد تشویق می‌کنیم که طرف مقابل نقد را پاسخ دهد و سوما این نقد پاسخی عملگرایانه داشته باشد. به این شکل می‌توانیم مسئولیت پذیری‌مان را در سطوح مختلف افزایش دهیم.وی سپس در راستای این شعار، به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گریزی زد و گفت: اگر این اتفاق بیفتد پاسخ‌های مسئولانه خود به خود در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرند.
انتظامی اعلام کرد که بهترین رسانه در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اعلام خواهد شد و در جزئیات این خبر توضیح داد، در حاشیه نمایشگاه به واسطه تفاهم‌نامه‌ای که با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی داشته‌ایم قرار است بهترین رسانه اعلام شود و این عامل تشویق و کمک به زبان و ادبیات فارسی خواهد بود؛ به ویژه اینکه رسانه‌ها نقش مهی در ساخت زبان فارسی و توسعه درست آن دارند. وی گفت: امسال در اختتامیه نمایشگاه مطبوعات بهترین روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها اعلام خواهند شد. انتظامی از معرفی غرفه برتر خبر داد و گفت: شاخص‌های غرفه برتر‌ در هیات داوری و شیوه سنجش برای انتخاب غرفه برتر نیز اعلام خواهد شد. غرفه برتر در 16 بخش نهایی مورد سنجش قرار گرفته و اعلام خواهد شد و در این راستا منهای عنوان بهترین غرفه، امکاناتی در اختیار آن رسانه‌ها می‌گذاریم که تعرفه ورودی آنها در نمایشگاه نصف شود.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال از تفاهم‌نامه جدید با سازمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه طی روزهای آینده نهایی می‌شود و در آن ان‌شاء‌الله مشکلات مربوط به مقرراتی که در حوزه سازمان تامین اجتماعی و روزنامه‌نگاران است را به شکل مبنایی حل می‌کنیم.
انتظامی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در نمایشگاه امسال مطبوعات شرکت نکرده‌اند‌، توضیح داد: علت این عدم حضور را باید از خودشان بپرسید. برخی رسانه‌ها طی روزهای گذشته با تعاملاتی که داشتیم مطرح کردند مشکل مالی داشتند و برخی رسانه‌ها نیز معذوریت‌های دیگری داشتند که همه اینها به خواست و نظر خودشان برمی‌گردد و ما هیچ دخالتی در حضور و عدم حضور این رسانه‌ها نداشتیم. او در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اینکه آیا برخی رسانه‌ها نمایشگاه مطبوعات امسال را تحریم کرده‌اند؟ صراحتا پاسخ داد: دوره تحریم‌ها تمام شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: