کد خبر: ۲۱۳۶۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
بررسی‌های تجارت آنلاین از آمار عملکرد واحدهای صنعتی نشان می‌دهد:
مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در بهار امسال را منتشر کرده است که بر مبنای آن شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت به ٧٦٨.٩ رسیده که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ١٢.٥ درصد افزایش، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٤٦.٣ درصد افزایش و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٤٨.٠ درصد افزایش داشته است.

رشد چشمگیر صادرات صنعت

گروه صنعت و تجارت: براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از 630 هزار مشترک صنعتی در کشور، 580 هزار مشترک معادل 92 درصد از این تعداد، بدون هیچ محدودیت و برنامه مدیریت مصرفی از انرژی کامل در اوج بار سال 1401 استفاده می‌کنند. در حال حاضر شرایط برای 442 مشترک بزرگ صنعتی نیز به نحوی برنامه‌ریزی شده که میزان نیاز برق هر صنعت با توجه به جنبه‌های متفاوت از جمله مدیریت بازار به نحوی رقم بخورد که در 3 ماه محدودیت تنها یک ماه با مدیریت مصرف برق سروکار داشته باشند و طی دوماه دیگر به طور کامل تامین انرژی شوند.

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در بهار امسال را منتشر کرده است که بر مبنای آن شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت به ٧٦٨.٩ رسیده که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ١٢.٥ درصد افزایش، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٤٦.٣ درصد افزایش و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٤٨.٠ درصد افزایش داشته است. تورم فصلی در بهار امسال در مقایسه با تورم فصلی ٧.٨ درصدی در زمستان سال قبل، ٤.٧ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل بهار ١٤٠١ نسبت به فصل قبل، ١٢.٥ درصد افزایش دارد. در این فصل بیش­ترین تورم فصلی با ٤٤.٩ درصد مربوط به گروه «ساخت مواد غذایی» و کم­ترین تورم فصلی با ٢.٥ درصد مربوط به گروه «ساخت فلزات پایه» بوده است.

۹۲ درصد واحدهای صنعتی کشور محدودیتی از لحاظ مصرف برق نداشتند. این موضوعی است که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران اعلام کرده است. بررسی ها نیز نشان می دهد که از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی کشور ۵۸۰ هزار واحد مشمول هیچ محدودیت و مدیریت مصرف برق قرار نگرفتند و حدود ۹۲ درصد که عمدتاً واحدهای صنعتی کوچک بودند توانستند به اشتغال پایدار خود ادامه دهند و محدودیتی از لحاظ مصرف برق نداشتند و تنها ۸ درصد از واحدهای صنعتی در برنامه مدیریت ما بودند. این آمار درحالی است که طی سال گذشته به دلیل کمبود برق در شهرک‌های صنعتی، ۲ روز به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده ناچار به قطع برق بودیم که امسال تنها ۱۲ ساعت در هفته محدودیت در مصرف داشتند که می‌توانستند با استفاده از شیفت شب یا فعالیت در روز جمعه آن را هم جبران کنند.

رکوردهای پیاپی صنایع کشور در بخش تولید، خبر از شرایط خوب تامین انرژی در تیرماه سال جاری می‌دهد. براساس به روزترین آمار رسیده از سازمان توسعه تجارت، صادرات صنایع کشور به 255 هزار تن رسیده است، این در حالی است که میزان صادرات صنایع در مدت مشابه سال گذشته 233 هزار تن بود. بر این مبنا میزان صادرات صنایع کشور 10 درصد نسبت به سال گذشته متوسط 10 رشد را تجربه کرده است. این مسئله در شرایطی رخ می‌دهد که میزان برق فروخته شده به صنایع بزرگ کشور در تیرماه 1400 نسبت به سال گذشته رشد 13 درصدی را به ثبت رساند. با توجه به آمار ذکر شده، تامین برق صنایع در سال جاری نسبت به سال گذشته شرایط بهتری را تجربه کرده و همین مسئله در مثبت شدن وزن صادرات اثر مستقیم داشته است.

براساس آمار به دست آمده از واحدهای صنعتی ثبت شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، 630 هزار صنعت فعال در کشور وجود دارد. بر این اساس از کل تعداد صنایع بزرگ و کوچک ثبت شده از یک واحد ساخت قطع اتوموبیل یا یک واحد تراشکاری کوچک در یک مغازه گرفته تا یک واحد بزرگ تولید فولاد در کشور، 580 هزار واحد اساسا بدون هیچ محدودیتی در دوران فصل گرم نسبت به تولید خود ادامه می‌دهند. به معنای دیگر 92 درصد از واحدهای صنعتی کشور در دوران فصل گرم بدون هیچ برنامه مدیریت مصرفی نداشته‌اند. در همین رابطه، آیت‌اله غفاری، یک فعال صنعتی در گفتگو با فارس گفت: تابستان امسال تا امروز که 27 مرداد است، ‌قطعی برق نداشته‌ایم و حتی از میزان دیماند مصرفی خود هم بیشتر مصرف کردیم و مشمول افزایش تعرفه شدیم، اما کار و تولید متوقف نشد. این فعال صنعتی تاکید کرد: امسال هم طبق روال همه سال‌های قبل، تصور قطعی برق مکرر داشتیم، حتی به اغلب مشتریان اعلام کردیم، حدود 2 ماه نیمه تعطیل هستیم و کمتر سفارش گرفتیم، اما ‌15 روز که از خرداد گذشت و سپس به‌ ابتدای تیر که رسیدیم، متوجه عدم قطعی برق شدیم و این برای فعالان صنعتی خوشایند بود.‌

علاوه بر واحدهای خرد صنعتی کشور، از 8 درصد صنایع دیگر که برنامه مدیریت مصرف برق دارند، 49 هزار 558 واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور قرار دارند. این واحدهای صنعتی سال گذشته در بازه زمانی اوج بار به صورت روزانه از ساعت 11 ظهر تا 9 شب به مدت 10 ساعت با محدودیت مصرف برق مواجه بودند و عملا تولید آن‌ها در 3 ماهه اوج بار سال گذشته با محدودیت جدی مواجه شده بود. بر این مبنا در سال جاری میزان محدودیت ارائه شده به این صنایع 83 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به برنامه مدیریت مصرف برق صنایع واقع در شهرک‌های صنعتی گفت: میزان مدیریت مصرف برق صنایع واقع در شهرک صنعتی در سال جاری به 12 ساعت در هفته کاهش یافته که مطابق برنامه از قبل تعیین شده اعمال می‌شود.

در این رابطه، سید مصطفی ولی‌پور به عنوان یک تولیدکننده در شهرک صنعتی ضمن اشاره به نتایج برنامه وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق صنایع کشور گفت: اگر با همین روند و بدون خاموشی غیرمترقبه حرکت کنیم، می‌توانم ادعا کنم حداقل در واحد صنعتی بنده که اتفاقا به برق وابستگی شدیدی دارد، آثار منفی ناشی از محدودیت تامین انرژی به صفر رسیده است. از طرف دیگر با توجه به آمار ارائه شده شرایط تامین برق صنایع کشور در سال جاری بهتر از سال گذشته شده و دلیل این مسئله به افزایش 6 هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق و همچنین صرفه‌جویی 30 درصدی ادارات دولتی در مصرف برق باز می‌گردد. بر این مبنا، دولت در سال 1401 به خود سخت گرفت تا مردم و صنایع کشور از خاموشی رنج نبرده و چرخ تولید نیز با سرعت در مدار قرار گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار