کد خبر: ۲۱۴۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
روسای جمهور ایران و روسیه در سمرقند دیدار کردند
رئیس جمهور کشورمان با مرور ابعاد مختلف همکاری‌های اقتصادی، ترانزیتی و بانکی ایران و روسیه اظهار داشت: همکاری‌های اقتصادی تهران – مسکو برای دو ملت و کشورهای منطقه مفید است.

پوتین: تهران و مسکو همکاری فعالانه و مواضع نزدیک دارند

آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ایران و روسیه امروز پنجشنبه، در سمرقند با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند و با مرور تفصیلی عرصه همکاری‌های اقتصادی، از پیشرفت‌های چشمگیر در روابط دو کشور بویژه در عرصه‌های بانکی، حمل و نقل زمینی و دریایی، گمرک و انرژی ابراز خوشنودی کردند.
رئیس جمهور کشورمان همکاری‌های اقتصادی تهران – مسکو را برای دو ملت و کشورهای منطقه مفید ارزیابی کرد و به مرور ابعاد مختلف همکاری‌های اقتصادی، ترانزیتی و بانکی دو کشور پرداخت.
دکتر رئیسی ضمن مرور سیاست‌‌های توسعه‌طلبانه ناتو، تحولات قفقاز را مورد اشاره قرار داد و گفت: هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه اقدامی بی‌ثبات کننده و غیرقابل پذیرش است.
آیت‌الله رئیسی با یادآوری اشتباه محاسباتی آمریکایی‌ها در برخورد با کشورهای مستقل، تصریح کرد: آمریکا فکر می‌کند هر کشوری را تحریم کند آن دولت و ملت متوقف می‌شوند، اما این یک اشتباه محاسباتی است، چرا که در عمل خودشان را محدود کرده‌اند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار مواضع روسیه و ایران را همگرا و هماهنگ ارزیابی کرد و با اشاره به خطرات زیاده‌خواهی ناتو و گفت: تهدیدات ناتو محدود به اروپا نیست و دیگر کشورهای جهان را نیز شامل می‌شود.
رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه تکنولوژی‌های پیشرفته، دستاوردهای خوبی داشته است، افزود: تمایل داریم در این زمینه‌ها همکاری داشته باشیم.
ولادیمیر پوتین با اشاره به روابط گسترده تجاری مسکو – تهران، از افزایش رفت و آمد مقامات اقتصادی دو کشور ابراز خوشنودی کرد و اظهار داشت: حجم تجارت بین دو کشور در سال گذشته میلادی ۸۱ درصد و در ۵ ماهه نخست امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است.
رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه توافقنامه همکاری‌های جدید تهران-مسکو در مراحل پایانی قرار دارد، برای تدوین پیش‌نویس سند همکاری‌های راهبردی اقتصادی میان دو کشور اعلام آمادگی کرد.
پوتین به افزایش تعاملات و رایزنی‌های مسئولان اقتصادی دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: یک هیئت از روسیه با حضور نمایندگان ۸۰ شرکت بزرگ روسی هفته آینده عازم ایران خواهد شد.
رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه هر آنچه لازم است برای عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای انجام می‌دهیم، تاکید کرد: با طی کردن روند تشریفات قانونی، این مهم هرچه زودتر انجام خواهد شد.
پوتین در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از طرح‌های توسعه روابط دو کشور با حمایت‌ رهبر ایران در حال پیشرفت است، لذا خواهان استمرار این حمایت در آینده نیز هستیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار