کد خبر: ۲۱۷۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
خصوصی سازی خودروسازان که یکی از ۸ فرمان رئیس جمهور بود‏، بالاخره اجرایی شد.
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما‏‌‎؛ رئیس جمهور سال گذشته در بازدید از ایران خودرو ۸ فرمان صادر کرد که یکی از بند‌های آن خصوصی سازی خودروسازان بود، حالا آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما‏ با بیان اینکه مجوز واگذاری یکی از خودروسازان صادر شده است‏، گفت: بناست تا در روز‌های آینده سهام خودروسازان به مزایده گذاشته شود. نخستین مرحله خصوصی سازی، ارزیابی و قیمت گذاری شرکت‌های خودروسازی بود که به دلیل دارایی‌های گسترده، حدود شش ماه طول کشید.
 
 
وزیر صمت افزود: در نخستین مرحله ارزیابی، قیمت گذاری شرکت‌های خودروسازی مطرح بود، زیرا دارایی گسترده‌ای دارند و انجام این کار نزدیک به ۶ ماه طول کشید. حدود هزار و ۷۰۰ ابلاغ کارشناس رسمی دادگستری صادر شد تا قیمت گذاری انجام شود که نهایی هم شد. 
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر مذاکراتی با سازمان خصوصی سازی انجام شد، زیرا برای هر واگذاری باید وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی مجوز دهد، که این هماهنگی‌ها هم باید انجام شود. اینکه چه زمانی واگذاری انجام شود، بستگی به بازار دارد، باید نخستین واگذاری انجام شود و بازخورد آن را ببینیم سپس واگذاری‌های دیگر به مراتب انجام شود.
 
رئیس سازمان خصوصی سازی نیز می‌گوید: در گام نخست واگذاری قرار شده یکی از شرکت‌های زیر مجموعه خودروسازی سایپا واگذار شود‎؛ تفاهم نامه‌ای میان وزارت صمت و سازمان خصوصی سازی امضا شده که براساس آن قرار شده تا پایان بهمن ماه راهبرد توسعه صنعتی حوزه خودرو با نگاه ۱۰ ساله اطلاع رسانی شود همچنین محصولات ایران خودرو و سایپا تا پایان سال از شمول قیمت گذاری خارج شوند و سهام تودلی این ۲ شرکت تا پایان سال واگذار شوند که اگر این اتفاق رخ ندهد حتماً حق رأی آن‌ها در مجامع سلب شود و دولت به همان سهام اقلیت اکتفا کند. 
 
آقای حسین قربان زاده افزود: آزادسازی وثایق ایران خودرو و سایپا یعنی سهام ۵ درصدی سایپا و ۱۷ درصدی ایران خودرو مطابق مصوبه شورای عالی اصل ۴۴، باید در یک ماه آینده آزاد و وثایق جا به جا شود در غیر اینصورت وزارت اقتصاد می‌تواند از محل سایر سهام شرکت در فهرست واگذاری این جا به جایی را انجام دهد و عملاً سهام را برای واگذاری آزاد کند. 
 
وی با اشاره به واگذاری پارس خودرو، گفت: یکی از پیشنهادات وزارت صمت این بوده که یکی از شرکت‌های زیر مجموعه سایپا واگذار شود؛ مطابق قانون اجرایی اصل ۴۴ صرف نظر از سهام خود شرکت دارایی دیگری که شرکت‌ها در فهرست واگذاری می‌خواهند باید با مجوز وزارت اقتصاد و دارایی باشد.
 
براساس این گزارش؛ بعد از پارس خودرو قرار بر واگذاری ایران خودرو است و آن طور که آقای امیر رحیمی سرپرست شرکت‌ها و آماده سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی می‌گوید بر اساس مصوبه صادره برای ایران خودرو، سایر سهام یا سایر دارایی‌ها توثیق گذاشته شود تا آزادسازی سهام ایران خودرو و سایپا انجام شود. 
 
گفته می‌شود قیمت گذاری دستوری خودرو هم به پایان راه رسیده و قرار است تا پایان سال قیمت‌ها آزاد شود.
 
گزارش مکتوب از فائزه شعبانی خبرنگار تحریریه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار