کد خبر: ۲۱۸۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
جام جهانی قطر؛ جادوی فناوری در زمین فوتبال
جدیدترین دوره از مسابقات جام جهانی که در کشور قطر انجام می‌شود، می‌تواند از بسیاری جهات انقلابی باشد، چرا که هم از لحاظ زمان‌بندی و نحوه برگزاری و هم از منظر فناوری‌های اختصاصی استفاده شده در آن، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

همه انقلاب‌های فناورانه در جام جهانی قطر ۲۰۲۲

ایسنا نوشت: از روزی که "ژول ریمه" رئیس وقت فیفا موفق شد کنفدراسیون‌های مختلف را متقاعد کند تا یک تورنمنت بین‌المللی فوتبال خارج از رقابت‌های المپیک برگزار کنند، بیش از ۹۰ سال می‌گذرد و جادوی توپ در زمین چمن، میلیون‌ها علاقه‌مند را در سراسر جهان مسحور خود کرده است.

حالا و در دوره دیگری از این رقابت‌ها، قرعه به نام کشور قطر در منطقه خلیج فارس افتاده است. جام جهانی قطر ۲۰۲۲ پر از اولین‌ها است؛ این می‌تواند جمله‌ای مناسب برای توصیف این جام جهانی باشد که از ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) در قطر آغاز شده است.

نخستین‌ باری است که یک کشور عربی میزبان جام جهانی می‌شود؛ همچنین اولین بار است که جام جهانی خارج از فصل تابستان و در وسط فصل لیگ‌های فوتبال اروپا برگزار می‌شود.

یکی دیگر از نکات جالب توجه در این دوره این است که هر ۸ ورزشگاه محل برگزاری جام جهانی در فاصله یک ساعتی از یکدیگر قرار دارند که البته به دلیل وسعت کم کشور میزبان است، اما به نوعی اولین جام جهانی فشرده در تاریخ را رقم زده است.

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

اگرچه فوتبال در دوحه و اطراف آن رویداد اصلی است، اما فناوری‌های به کار گرفته‌شده نیز این جام جهانی را از تمام جام‌های جهانی قبل از آن متمایز می‌کند.

امسال بازیکنان و هواداران جام جهانی شاهد انبوهی از فناوری‌های جدید هستند که تاکنون هرگز در هیچ دوره از جام جهانی فوتبال دیده نشده‌ بودند. بنابراین جام جهانی قطر ۲۰۲۲ به ویژه از نظر نوآوری‌های فناورانه، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

با توجه به تغییرات نوآورانه‌ای که جام جهانی ۲۰۲۲ نوید آن را می‌دهد، هواداران شاهد تغییرات انقلابی در این دوره از مسابقات هستند. اکنون می‌خواهیم با هم نگاهی به نوآوری‌های فناورانه در مسابقات جام جهانی قطر ۲۰۲۲ بیندازیم که قطعا در این دوره، طرفداران، بازیکنان و سایرین را شگفت‌زده می‌کند.

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

هوش مصنوعی در جام جهانی قطر

قطر یک مرکز فناوری برای برگزاری این دوره از جام جهانی راه‌اندازی کرده است که در آن از هوش مصنوعی برای تحت نظر گرفتن تماشاگران، پیش‌بینی افزایش جمعیت و کنترل دمای ورزشگاه استفاده می‌شود.

برآورد این کشور این بوده است که بیش از ۱.۲ میلیون هوادار برای شرکت در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ به دوحه، پایتخت قطر سفر کنند و بنابراین این کشور این مرکز فناوری را راه‌اندازی کرده که در آن از هوش مصنوعی برای تحت نظر گرفتن تماشاگران، پیش‌بینی افزایش جمعیت و حتی کنترل دمای ورزشگاه استفاده می‌شود.

بیش از ۱۰۰ متخصص به صورت شبانه‌روزی در مرکز کنترل و فرماندهی اسپایر (Aspire) فعالیت می‌کنند و بر تصاویری که از طریق ۲۰۰ هزار واحد یکپارچه از ۲۲ هزار دوربین امنیتی در هر هشت استادیوم مورد استفاده برای برگزاری بازی‌ها روی نمایشگر آنها ظاهر می‌شود، نظارت می‌کنند. آنها از این اتاق می‌توانند دروازه‌های ورودی را کنترل کنند، از وجود آب لوله‌کشی کافی اطمینان حاصل کنند و تهویه مطبوع را حفظ کنند.

همچنین فناوری تشخیص چهره به کارمندان این امکان را می‌دهد تا روی هر یک از ۸۰ هزار صندلی در ورزشگاه لوسیل (Lusail) که میزبان ۱۰ مسابقه از جمله رقابت فینال است، زوم کنند.

کارشناسانی از حوزه‌های مختلف از امنیت سایبری گرفته تا مبارزه با تروریسم و ‌حمل و نقل به همراه مقامات قطری و فیفا در این مرکز مستقر خواهند شد. دوربین‌های امنیتی در تمام بخش‌های استادیوم‌ها این اطمینان را به ما می‌دهد که کارمندان بخش کنترل ماموریت می‌توانند نحوه عملکرد هر سالن را قبل، در حین و بعد از رویداد بررسی کنند.

حمد احمد المهندی (Hamad Ahmed al-Mohannadi) مدیر این مرکز می‌گوید: با یک کلیک می‌توانید از یک ورزشگاه به ورزشگاه دیگر بروید، زیرا ما همه چیز را از طریق پلتفرم متمرکز خود از نظر مدیریت تأسیسات، امنیت، سلامت و ایمنی، و عملیات فناوری اطلاعات و ارتباطات ادغام کرده‌ایم.

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

برخی از متخصصان که در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ به میزبانی قطر در پشت صحنه کار کرده‌ بودند، می‌گویند این موضوع، آینده‌ پوشش‌دهی ورزش است. آنها اکنون ابزارهای بسیار بیشتری در اختیار دارند.

به گفته برگزارکنندگان، مفهوم "ورزشگاه متصل" (connected stadium) در نوع خود برای اولین بار است که در طول جام جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هوش مصنوعی متخصصان را قادر می‌سازد تا افزایش جمعیت را پیش‌بینی و با به اشتراک گذاشتن اطلاعات با مقامات امنیتی، به سرعت با ازدحام بیش از حد مقابله کنند.

هدف آن‌ها این است که از حوادثی مانند هرج و مرجی که در ماه مه خارج از استادیوم فرانسه در پاریس رخ داد و طی آن پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل تلاش کرد هوادارانی را که سعی در ایجاد اختلال در فینال لیگ قهرمانان بین لیورپول و رئال مادرید داشتند، متفرق کند. در ماه اکتبر نیز بیش از ۱۳۰ نفر در هجوم جمعیت در یک ورزشگاه فوتبال در اندونزی کشته شدند. در این رویداد پلیس به سمت افرادی که سعی داشتند وارد زمین شوند، گاز اشک‌آور پرتاب کرد و به دنبال آن افرادی که قصد خروج از ورزشگاه را داشتند، به سمت درب‌های خروجی قفل شده هجوم بردند.

تیم فنی مرکز قطر می‌گوید که تجمیع داده‌ها به آنها اجازه می‌دهد تا الگوهای جمعیت را پیش‌بینی کنند. از آنجایی که آنها تعداد دقیق افرادی که انتظار می‌رود در استادیوم‌ها حضور پیدا کنند را بر اساس فروش بلیت می‌دانند، بنابراین می‌توانند ازدحام جمعیت را پیش‌بینی کنند. این کار می‌تواند بر اساس زمان ورود، نقاط ورود یا حتی حرکت افراد در هر زمان معینی انجام شود.

این مرکز می‌تواند با کمک هوش مصنوعی، تعداد افراد حاضر در یک ناحیه را بشمارد و یک آستانه برای آن تعیین کند. برای مثال اگر بیش از ۱۰۰ نفر در یک ناحیه خاص وجود داشته باشند، متخصصان می‌توانند تنگناها را ببینند، نحوه عملکرد دروازه‌های ورودی را بررسی کنند و از جریان روان جمعیت، داخل و خارج از ورزشگاه اطمینان حاصل کنند. تمام ورزشگاه‌ها دارای تهویه مطبوع هستند. اگر اختلاف دما داخل سالن‌ها وجود داشته باشد، حسگرهای مرکز فرماندهی می‌توانند داده‌ها را دریافت کرده و درخواست تنظیم دما بدهند.

المهندی به الجزیره گفت: از طریق این مرکز فرماندهی، پلتفرم متمرکز ما به ما فرصتی می‌دهد تا عملیات‌هایی با افراد کمتر، واکنش سریع‌تر و عملکرد بهتر انجام دهیم.

همچنین مسئولان از تهدیدهای امنیت سایبری غافل نبوده‌اند و می‌گویند که این سیستم‌ها در برابر آسیب‌ها مقاوم هستند.

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

فناوری خنک کننده پیشرفته ورزشگاه

شاید جالب توجه‌ترین فناوری ابداع شده برای این دوره از جام جهانی، فناوری خنک کننده پیشرفته باشد که به دلیل آب و هوای گرم قطر توسعه یافته است. هر چند که این دوره برخلاف تمام دوره‌های قبلی در تابستان برگزار نمی‌شود، اما باز هم آب و هوای کشور قطر به طور کلی به قدری گرم است که این کشور تصمیم گرفته برای ارائه تجربه‌ای لذت‌بخش به هواداران و ورزشکاران، ورزشگاه‌های خود را به این فناوری تجهیز کند.

این واقعیت که این دوره از مسابقات جام جهانی اساساً در یک بیابان برگزار می‌شود، برای بازیکنان و تماشاگران موجب نگرانی شده است؛ اما یک بار دیگر، فناوری قدم به میدان گذاشته تا از نگرانی مردم بکاهد.

از هشت ورزشگاه میزبان مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ هفت ورزشگاه دارای فناوری خنک‌کننده پیشرفته هستند که یک فناوری انقلابی است که هوای داخل استادیوم را خنک نگه می‌دارد؛ بنابراین دمای هوا داخل ورزشگاه، هم برای بازیکنان و هم برای هواداران در دمای مطلوبی خواهد بود.

یک مرکز انرژی در نزدیکی ورزشگاه وجود خواهد داشت که از آنجا آب سرد با یک خط لوله به محل برگزاری مسابقه هدایت می‌شود و پس از رسیدن این آب سرد به داخل ورزشگاه، هوای سرد به زمین بازی و همچنین محل نشستن تماشاگران دمیده می‌شود.

سیستم‌های طراحی ‌شده و ساخته ‌شده، هوای تصفیه ‌شده و خنک‌ را برای فن‌ها فراهم می‌کنند و نازل‌ها هوای خنک را به داخل زمین هدایت می‌کنند. نیروی این سامانه نیز در کشوری که نور خورشید همیشه تابان است، با انرژی خورشیدی تامین می‌شود. این سیستم‌ها از عایق و خنک‌کننده‌ی نقطه‌ای استفاده می‌کنند تا آن‌ها را تا حد امکان با محیط زیست سازگار کنند.

به گفته مقامات قطری، استادیوم‌های این مسابقات به عنوان یک مانع در برابر گرمای بیرونی عمل می‌کنند و هر کدام حاوی یک حباب هوای سرد درون خود هستند؛ بنابراین با استفاده از تکنیک گردش هوا، هوای خنک و تصفیه شده به داخل ورزشگاه پمپاژ می‌شود و سپس به عقب کشیده می‌شود تا دوباره خنک، فیلتر و در ورزشگاه پخش شود.

اما تنها ورزشگاهی که فاقد فناوری خنک‌کننده پیشرفته است (ورزشگاه ۹۷۴)، به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی ساحل و وزش نسیم خنک، به طور طبیعی تهویه می‌شود و نیازی به فناوری خنک‌ کننده ندارد.

این اولین بار است که قرار است این فناوری در جام جهانی توسط هواداران و بازیکنان تجربه شود.

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

ورزشگاه کاملا ماژولار

برای هر کشوری که میزبان یک جام جهانی یا در واقع هر رویداد ورزشی بزرگی باشد، همیشه بازدهی و سودآوری مسئله است و باید به فکر صرفه‌ هزینه‌هایی باشد که برای ساخت و توسعه ورزشگاه‌ها و مکان‌هایی با ارزش میلیارد دلاری می‌کند، حال اینکه آنها فقط برای چهار یا پنج هفته مدت برگزاری رقابت‌ها ساخته می‌شوند.

همچنین برای کشوری مانند قطر که کشور کوچکی با جمعیت کم است و لیگ داخلی آن نیازی به چنین ورزشگاه‌های بزرگی ندارد، این موضوع حتی مهم‌تر است.

یکی از راه‌های چاره دقیقاً همان چیزی است که در یکی از ورزشگاه‌های این دوره موسوم به "استادیوم ۹۷۴" اتفاق افتاده است. این ورزشگاه 40 هزار نفری همان ورزشگاهی است که به دلیل قرارگیری در فاصله حدود 100 متری از ساحل و بهره‌مندی از نسیم‌های خنکی که در لبه ساحل می‌وزند، فاقد فناوری خنک‌کننده پیشرفته است و هم اکنون در حال برچیده شدن است!

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

بله، ورزشگاه ۹۷۴ یک ورزشگاه کاملاً بازشدنی و از هم جداشدنی است. این ورزشگاه با استفاده از کانتینرهای حمل و نقل و قاب‌های فولادی ماژولار ساخته شده است که طراحی آن را از نظر بصری جذاب می‌کند و در عین حال با توجه به اینکه مواد کمتری در مقایسه با یک ورزشگاه سنتی برای ساخت آن استفاده شده است، مقرون به صرفه بودن آن را نیز تضمین کرده است.

این اولین ورزشگاه در تاریخ جام‌های جهانی است که به طور کامل قابل جداسازی است.

طراحی این استادیوم که توسط شرکت معماری اسپانیایی Fenwick Iribarren انجام شده، از قطعات لِگو و نحوه راحت قرار گرفتن آنها روی هم الهام گرفته شده است. ورزشگاه ۹۷۴ که نام خود را از کد شماره‌گیری کشور قطر گرفته است، میزبان هفت بازی جام جهانی تا مرحله یک هشتم نهایی(مسابقه میان برزیل و کره جنوبی) بود.

گفته می‌شود قطعات سازنده این ورزشگاه جذاب به مناطقی که نیاز به توسعه زیرساخت دارند، ارسال می‌شود و از کشور اروگوئه و کشورهای آفریقا نام برده شده است.

این واقعیت که این ورزشگاه می‌تواند در جام جهانی بعدی یا بازی‌های المپیک آینده دوباره متولد شود، جالب توجه است. ماژولار بودن این ورزشگاه نشان می‌دهد که می‌تواند به صورت دوره‌ای زیرساخت‌های سرگرمی و ورزشی کشورهای دیگر را تقویت کند.

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

توپ انقلابی جام جهانی

فوتبال و فناوری در سطوح بالا به طور ذاتی با هم مرتبط هستند. نام توپ رسمی مسابقات جام جهانی قطر ۲۰۲۲، "الرحله" به معنای سفر است که محصولی نوآورانه است.

این توپ دارای یک فناوری متصل شامل یک حسگر کروی است که داده‌های بی‌درنگ و در لحظه را به داوران اتاق VAR (کمک داور ویدیویی) منتقل می‌کند. این حسگر ۵۰۰ بار در ثانیه داده‌ها را به اتاق وی‌ای‌آر (VAR) ارسال و امکان تشخیص دقیق نقطه وارد شدن ضربه را فراهم می‌کند.

این توپ با حسگر درونی خود با فناوری جدید آفساید نیمه خودکار فیفا دست در دست هم داده‌اند تا داوری مسابقات را بیش از هر زمان دیگری عاری از خطا و اشتباه انسانی کنند و اطمینان حاصل شود که موقعیت توپ و همچنین بازیکنان در لحظات حساس به طور دقیق قضاوت می‌شود.

شرکت سازنده این توپ یعنی آدیداس، این سیستم تعلیق و حسگر جدید را در مرکز الرحله قرار داده است.

الرحله همچنین توسط یک باتری قابل شارژ تغذیه می‌شود که به روش القایی شارژ می‌شود که نوعی انتقال انرژی بی‌سیم است که برای تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شود؛ بنابراین هیچ شارژی در حین بازی انجام نمی‌شود، بلکه در عوض، تمام توپ‌های مسابقه قبل از هر بازی در گهواره‌های القایی شارژ می‌شوند.

به گفته مسئولان شرکت آدیداس، یک توپ شارژ شده برای ۶ ساعت استفاده فعال در زمین دوام می‌آورد و در حالت آماده به کار می‌تواند تا ۱۸ روز نیز شارژ نگه دارد. این نخستین باری است که توپ مسابقات جام جهانی از این فناوری بهره می‌برد.

دیگر نوآوری‌های ایجاد شده برای توپ مسابقات امسال، یک پوسته پُلی اورتان با بافت‌های میکرو و ماکرو و یک پوشش بیرونی ۲۰ تکه است که به آن اجازه می‌دهد در هوا سریع‌تر حرکت کند و سرعت فزاینده ورزش فوتبال را همراهی کند.

طبق اعلام فیفا، الرحله در هوا سریعتر از هر توپی در تاریخ مسابقات حرکت می‌کند. فیفا همچنین گفته است که این توپ به شکل اختصاصی با جوهر و چسب مبتنی بر آب ساخته شده است تا پایداری را در اولویت قرار دهد.

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

فناوری آفساید نیمه خودکار

همانطور که اشاره شد، در طول برگزاری جام جهانی قطر ۲۰۲۲ انقلاب‌های فناوری را در زمین بازی شاهد هستیم.

یکی دیگر از فناوری‌های جدید که در این دوره توسعه یافته، فناوری آفساید نیمه خودکار است. فیفا پیش از این اعلام کرده بود که از این فناوری در جام جهانی قطر استفاده خواهد کرد.

این فناوری در واقع یک ابزار پشتیبانی برای داوران است که به آنها کمک می‌کند تا در طول مسابقات درباره قانون آفساید، تصمیمات دقیق و سریع بگیرند.

این فناوری جدید دارای ۱۲ دوربین ردیابی در اطراف ورزشگاه، به همراه حسگر درون توپ الرحله است که هر بار که توپ برای بازیکنی در موقعیت آفساید ارسال می‌شود، یک هشدار خودکار برای کمک داور ویدیویی می‌فرستد. بنابراین برای تعیین در موقعیت آفساید بودن یا نبودن یک بازیکن، به تکرارهای ویدیویی طولانی توسط نمایشگر VAR نیاز نیست.

امید است که این فناوری، تعلیق‌ها و توقف‌ها و تصمیمات طولانی مدت در مورد آفساید بودن یا نبودن یک صحنه را که با نمایشگر VAR در بسیاری از مسابقات فوتبال دردسر آفرین شده است، حذف کند.

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

برنامه FIFA Player

هواداران حاضر در ورزشگاه در جام جهانی قطر می‌توانند از طریق یک اپلیکیشن موسوم به FIFA Player و با بهره‌گیری از فناوری واقعیت افزوده(AR) اطلاعات و آمار زنده و در لحظه را درباره عملکرد بازیکنان درون زمین مشاهده کنند.

بازیکنان نیز با این برنامه می‌توانند بلافاصله پس از مسابقه به اطلاعات کامل عملکرد خود در زمین مسابقه دسترسی داشته باشند.

این برنامه در راستای چشم‌انداز ۲۰۲۳-۲۰۲۰ رئیس فیفا توسعه یافته است تا از فناوری برای بهبود بیشتر فوتبال استفاده کند. این برنامه ورودی‌های بازیکنان حرفه‌ای را با همکاری FIFPRO نماینده جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ای ادغام می‌کند. برنامه FIFA Player برای اولین بار است که در جام جهانی فوتبال در قطر استفاده می‌شود.

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

آبیاری نوآورانه

قطری‌ها در جام جهانی ۲۰۲۲ فناوری‌های بسیاری را در جای جای کشور خود به کار بردند که برخی از این فناوری‌ها توسط چینی‌ها توسعه یافته است.

با آغاز جام جهانی قطر، افراد شاهد بکارگیری فناوری‌های بسیاری در این کشور هستند که برخی از این فناوری‌ها را چینی‌ها توسعه داده‌اند. فناوری آبیاری و نگه‌داری چمن از دانشگاه نینگ‌شیا در چین از جمله‌ این فناوری‌ها است.

برخلاف روش‌های آبیاری (افشانه‌ای و قطره‌ای)، فناوری آبیاری به کار رفته در زمین‌های فوتبال جام جهانی امسال از نیروی باد و خورشید برای انتقال آب به زیر زمین استفاده می‌کند و همچنین از اینترنت اشیا برای تحقق کنترل هوشمند آبیاری استفاده می‌کند. این فناوری، هدررفت آب را که در آبیاری سنتی رخ می‌دهد، کاهش می‌دهد.

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

 اتصال زیر سایه

نحوه دسترسی و تعامل مردم با ورزش به سرعت در حال تغییر است. مردم در سرتاسر جهان بازی‌ها را از طریق دستگاه‌های تلفن همراه خود تماشا می‌کنند و در طول بازی‌ها به شکل زنده به انواع آمارها دسترسی دارند.

قابلیت اتصال در اطراف هر یک از هشت ورزشگاه میزبان این جام جهانی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

در اطراف این ورزشگاه‌ها ایستگاه‌هایی موسوم به ElPalm وجود دارد که علاوه بر سایه‌بان به مه‌پاش‌های خنک کننده مجهز هستند تا از آزار گرمای هوا بکاهند و همچنین اتصال بی‌سیم و وای-فای (WiFi) و امکان شارژ را برای هر نوع دستگاه تلفن همراه فراهم می‌کنند.

گفتنی است که برقی که این ایستگاه‌ها را تامین می‌کند، از پنل‌های فتوولتائیک خورشیدی و دو وجهی داخلی تامین می‌شود که در باتری لیتیومی درون آن ذخیره می‌شود. این بدان معناست که بازدیدکنندگان می‌توانند زیر ElPalm بنشینند و با استفاده از درگاه USB یا به صورت بی‌سیم از طریق شارژ القایی گوشی خود را شارژ کنند.

ایستگاه ElPalm همچنین دارای تبلیغات، دوربین‌های نظارتی، بلندگو و نورپردازی در طول شب است.

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

سرویس بهداشتی هوشمند

قطر مدعی است که تمام استادیوم‌های این کشور دارای سرویس‌های بهداشتی با ویژگی‌های هوشمند برای صرفه‌جویی در مصرف آب هستند، زیرا آب و هوای خشک این کشور و میزان بارندگی کم آن این را می‌طلبد.

در سرویس مردانه، توالت‌های بدون آب وجود دارد که از یک مایع روغنی مخصوص برای پاک کردن ادرار استفاده می‌کند. بدین ترتیب، ادرار در کاسه جریان می‌یابد و سپس از این مایع مخصوص عبور می‌کند و در لوله فاضلاب جمع می‌شود تا بوی بد ادرار زیر این روغن به دام بیفتد و در فضای سرویس بهداشتی منتشر نشود.

همچنین شیرهایی با حسگرهای قطع خودکار برای جلوگیری از هدر رفتن آب توسط افرادی که شیرها را نمی‌بندند و نیز هواکش‌هایی وجود دارند که به جریان آب، هوا اضافه می‌کنند تا میزان آب خروجی را کاهش دهند.

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

جام جهانی قطر ۲۰۲۲ برای افراد کم‌بینا

حتی هواداران کم‌بینا و نابینای فوتبال نیز می‌توانند به خوبی از جام جهانی قطر ۲۰۲۲ لذت ببرند.

یک محصول انقلابی به نام "بونوکل" (Bonocle) محتوای دیجیتالی جام جهانی را به خط بریل تبدیل می‌کند و به طرفداران کم‌بینا اجازه می‌دهد به این محتوا به راحتی دسترسی داشته باشند و از جام جهانی لذت ببرند.

گفتنی است که مسابقه‌ای به نام "چالش ۲۲" توسط کمیته عالی تحویل و میراث (SC) در قطر برگزار شد که یک انقلاب فناورانه را در خاورمیانه رهبری می‌کند و "بونوکل" از همین چالش برآمده است.

بنیان‌گذاران بونوکل می‌گویند، بونوکل به جامعه کم‌بینایان و نابینایان در سراسر جهان این امکان را می‌دهد تا جام جهانی ۲۰۲۲ را به روش‌های جدیدی که قبلاً هرگز در دسترس نبودند، تجربه کنند. این فناوری، توانایی آن‌ها را برای گشت و گذار در شهر دوحه با محدودیت‌های کمتر و آزادی بیشتر در جهت‌یابی و تعامل بهبود می‌بخشد.

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

اتاق آرامش

ورزشگاه‌های پیشرفته در این دوره از مسابقات نه تنها با ویلچر به راحتی قابل دسترسی هستند، بلکه امکانات دیگری نیز در آنها برای افراد کم‌توان و دچار اختلال‌های عصبی گنجانده شده است.

به عنوان مثال یک "اتاق آرامش" برای کسانی که از اختلال اوتیسم و ​​سایر ناتوانی‌های شناختی رنج می‌برند، در نظر گرفته شده است. این اتاق به منظور ایجاد یک پناهگاه امن برای کسانی است که از جمعیت پر سر و صدای جام جهانی تحت فشار قرار می‌گیرند.

این اتاق ویژه توسط ثنا ابومجید، یک کاردرمانگر در یک مدرسه اوتیسم مستقر در دوحه ساخته شده است.

این اتاق در ورزشگاه شهر آموزش(Education City Stadium) قرار دارد و از سال ۲۰۲۰ در حال توسعه است. البته این اتاق اولین بار در جام عرب که سال گذشته برگزار شد، رونمایی شد.

ابومجید در مصاحبه با یورونیوز گفت: اغلب افرادی که اختلال عصبی دارند، ممکن است تحت تأثیر صداها قرار بگیرند یا نورپردازی آنها را اذیت کند و محیط‌های شلوغ آنها را واقعاً ناراحت کند. اینجاست که اتاق آرامش وارد عمل می‌شود. چنین محیطی برای آرام کردن و آرامش این دسته از افراد طراحی شده است.

این اتاق مجهز به تجهیزات طراحی شده برای درگیر کردن حواس مانند پتوها و تشک‌های رنگی و دیوارهای پوشیده شده با مواد نرم است.

همچنین نور کنترل شده از لامپ‌های فیبر نوری و LED، پروژکتورهای تعاملی، هدفون‌های حذف نویز و اسباب بازی‌های ضد استرس در این اتاق وجود دارد.

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

ایجاد دسترسی برای معلولان

در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر علائم، روشنایی و مسیرهای تعیین شده برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده است و اطمینان حاصل شده تا همه چیز به گونه‌ای طراحی شود که حداکثر راحتی را برای کسانی که بیشتر به آن نیاز دارند، ارائه دهد.

همچنین در ایستگاه‌های مترو و تراموا چیزی به نام "مسیر ویلچر" اجرایی شده که افراد واجد شرایط می‌توانند به راحتی در هر زمان از شبانه‌روز از آنها استفاده کنند.

طبق گفته مسئولان قطری، هر هشت ورزشگاه مورد استفاده در این دوره از جام جهانی کاملاً جدید هستند و این فرصت را برای کاربران ویلچرنشین فراهم می‌کنند که در چندین بخش از ورزشگاه امکان استقرار داشته باشند و از چندین نقطه بتوانند بازی‌ها را به تماشا بنشینند.

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

اتوبوس‌های برقی

قطر برای این جام جهانی ناوگانی متشکل از ۷۴۱ اتوبوس برقی سازگار با محیط زیست و باتری کم‌کربن را از یک شرکت چینی به نام یوتونگ (Yutong) خریداری کرده است.

این ناوگان که توسط شرکت حمل و نقل عمومی قطر اداره می‌شود، هواداران را در اطراف هشت استادیوم برگزاری مسابقات که در فاصله نسبتاً کمی از یکدیگر قرار دارند، حمل می‌کنند. گفتنی است که طولانی‌ترین فاصله بین ورزشگاه‌های جام جهانی در قطر فقط ۵۵ کیلومتر است.

به گفته مسئولان قطری، این اتوبوس‌های برقی پس از این رویداد در خیابان‌ها و جاده‌های قطر به فعالیت خود ادامه خواهند داد تا به ایجاد یک سیستم حمل و نقل عمومی پاک کمک کنند.

جام جهانی قطر؛ رقابت فناوری با فوتبال/جادوگری فناوری در زمین فوتبال

سخن پایانی

با برگزاری جام جهانی به صورت هر چهار سال یک‌بار و با وجود سرعت روزافزون پیشرفت فناوری، نوآوری‌های مورد استفاده در این بازی‌ها خیلی زود عادی می‌شوند و به مسابقه‌ها و لیگ‌های سراسر دنیا و حتی برخی از این فناوری‌ها، به زندگی روزمره مردم راه پیدا می‌کنند. 

اکنون سوالی که به ذهن می‌رسد این است که چهار سال آینده و در جام جهانی ۲۰۲۶ در کانادا، آمریکا و مکزیک، شاهد چه فناوری‌های جدیدی خواهیم بود؟ کسی چه می‌داند، شاید در ۱۰۰ سالگی برگزاری رقابت‌های جام جهانی (سال ۲۰۳۰) شاهد برگزاری اولین مسابقات در متاورس باشیم!

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار