کد خبر: ۲۱۸۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
در چهارمین هفته آذر ماه شاهد افزایش نرخ بهره بین بانکی بودیم. این افزایش نرخ برای بازار سرمایه مهم است و می‌تواند به صورت روانی و فیزیکی بر معاملات تاثیر داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، در چهارمین هفته آذر ماه شاهد افزایش نرخ بهره بین بانکی بودیم. این افزایش نرخ برای بازار سرمایه مهم است و می‌تواند به صورت روانی و فیزیکی بر معاملات تاثیر داشته باشد.

سود بین بانکی که به‌عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد، در واقع قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند. این نرخ در بازار بین بانکی در حال حاضر به ۲۰.۹۹ درصد رسیده است.

در حالی سود بین بانکی به ۲۱ درصد نزدیک شده است که پیش از این در مرداد ماه امسال به ۲۱.۳۱ درصد رسید که با واکنش‌های منفی مواجه شد تا در آخر، بانک مرکزی در این زمینه بر کنترل سود بین بانکی تاکید کرد و روند کاهشی این نرخ شروع شد.

تاثیر نرخ بهره بین بانکی روی بورس

بر اساس وعده‌ها قرار بود برای حمایت از بورس نرخ بهره بین بانکی تغییر خاصی نکند و در مدت 20 درصد باقی بماند. اما در این مدت دیدیم که نرخ بهره بین بانکی به بیش از 21 درصد رسید و به نوعی باز هم وعده‌های بورسی مسئولان عملی نشد.

در عمل نرخ بهره بین بانکی تاثیر مستقیمی روی بورس ندارد اما این نرخ می‌تواند به طور غیر مستقیم وضعیت بازار را تغییر دهد.

از سوی دیگر افزایش نرخ بهره بین بانکی به نفع اقتصاد است. چرا که با کاهش نرخ بهره بین بانکی میزان پول‌پاشی نیز افزایش می‌یابد و این یعنی افزایش تورم کشور.

از آنجا که افزایش نقدینگی، اصلی‌ترین موتور محرک رشد تورم به شمار می‌رود، این رکوردشکنی‌های پی در پی در دولت سیزدهم، بسیار نگران کننده است. این در حالی است که ابراهیم رئیسی بارها در دستورات خود به بانک مرکزی بر لزوم کنترل نقدینگی تاکید کرده است. با این وجود، به نظر می‌رسد که سیاست‌های بانک مرکزی نه تنها نقدینگی را کنترل نمی‌کند بلکه همانند هیزمی بر آتش آن عمل می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار