کد خبر: ۲۱۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸
همشهری نوشت:بانک مرکزی هفته گذشته به مناسبت روز زن ۵۰۰هزار قطعه ربع سکه را در بورس کالا عرضه کرد تا از این مسیر بخشی ازحباب قیمت ربع سکه در بازار تخلیه شود اما براساس آمار بانک مرکزی در پایان این عرضه فقط یک‌دهم این سکه‌ها به فروش رسید؛ آمار ضعیفی که نتوانست در تخلیه حباب ربع سکه نقش چشمگیر و ماندگاری ایفا کند.

حباب ۴میلیون و ۲۰۰هزار تومانی ربع سکه با اعلام خبر عرضه در بورس به ۳میلیون و ۱۰۰هزار تومان رسید اما در پایان هفته دوباره به نقطه اول برگشت. حباب سکه تمام نیز ابتدای هفته به ۲میلیون و ۴۰۰هزار تومان کاهش یافت که پایان هفته دوباره تا ۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان بالا رفت. قیمت ربع سکه در ۳روز معاملاتی در بورس کالا در مجموع ۱۵۰هزار تومان کاهش یافت به این ترتیب که روز اول ۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان و روز دوم ۷میلیون و ۹۰هزار تومان عرضه شد و روز سوم به ۷میلیون و ۵۰هزار تومان رسید.

عرضه سکه در بورس این هفته هم ادامه دارد

به‌گفته امیر هامونی، مشاور رئیس‌کل بانک مرکزی در طول ۳روز عرضه در بورس کالا در مجموع ۵۰هزار قطعه ربع‌سکه بهار آزادی به فروش رسید. این آمار نشان می‌دهد خریداران از این شیوه عرضه استقبال چندانی نکرده‌اند.

هامونی البته از تداوم فروش بورسی ربع سکه در هفته جاری خبر داد و اعلام کرد: بر اساس برنامه بانک مرکزی، عرضه ربع سکه طلا در هفته‌ آینده نیز در بورس کالا انجام خواهد شد اما اینکه چرا با وجود قیمت پایین‌تر، این سکه‌ها خریدار نداشتند سؤالی است که کارشناسان دلایل زیادی برای آن برمی‌شمرند.

قیمت پایه بالا و ابهام در معافیت از مالیات

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران درباره دلایل استقبال ضعیف از سکه‌های عرضه شده در بورس کالا به همشهری گفت: اعلام خبر عرضه ربع سکه، در ابتدا ۷۰۰ تا ۹۰۰هزار تومان حباب ربع ‌سکه را تخلیه کرد و در کاهش حباب دیگر قطع‌های سکه نیز تأثیرگذار بود، اما اینکه چرا با استقبال مواجه نشد، به بالا بودن نرخ پایه اعلامی و همچنین نبود اطلاع‌رسانی شفاف در زمینه کارمزد و مالیات برمی‌گردد.

سکه طلا

به‌گفته نادر بذرافشان، بانک مرکزی در زمینه معاف بودن یا نبودن این سکه‌ها از مالیات اطلاع‌رسانی نکرده بود و مردم نگران مشکلات مالیاتی بودند که با خرید این سکه‌ها ممکن بود برای آنها ایجاد شود.

او مدیریت ضعیف عرضه را یکی دیگر از دلایل استقبال کم خریداران دانست و افزود: سکه‌ها در ساعت اعلام‌شده از قبل عرضه نشدند و بین روزهای عرضه نیز وقفه افتاد؛ به این صورت که نخستین عرضه شنبه و دومین عرضه دوشنبه انجام شد که این عامل در سردرگمی متقاضیان نقش مهمی داشت اما مهم‌ترین عامل به اعتقاد من فاصله نامناسب بین قیمت پایه ربع سکه عرضه‌شده در بورس با نرخ بازار بود که برای متقاضیان چندان جذاب نبود و نتوانست باعث کاهش قیمت ربع سکه در بارار شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و سکه تهران فاصله ۴۰۰هزار تومانی قیمت پایه بورس و نرخ بازار را برای ایجاد انگیزه در خریداران کافی ندانست و تأکید کرد: قیمت تعیین‌شده نزدیک به نرخ بازار داخلی بود و این فاصله باید بیشتر شود.

به اعتقاد بذرافشان اگر بانک مرکزی بخواهد تخلیه حباب در بازار اتفاق بیفتد، نرخ اعلامی در بورس باید دست‌کم یک‌میلیون تومان با قیمت بازار داخلی اختلاف داشته باشد. به‌گفته این فعال بازار طلا، قیمت انواع سکه در پایان هفته گذشته با افزایش همراه بود که اگر رویکرد بانک مرکزی درباره نحوه ارائه در بورس اصلاح شود و عرضه نیم ‌سکه و سکه تمام نیز در دستور کار قرار گیرد می‌تواند در کاهش قیمت‌ها در بازار نقش داشته باشد.

دلایل شکست عرضه ربع سکه

بی‌نظمی در عرضه و پایبندنبودن به زمانبندی اعلام‌شده از نظر روز و ساعت عرضه

واردنشدن بسیاری از متقاضیان ساکن شهرستان به چرخه خرید به‌دلیل الزام به مراجعه حضوری به مخزن بانک رفاه در تهران برای دریافت ربع سکه

وکیوم نبودن ربع سکه‌های عرضه شده که باعث شد متقاضیان با پیش‌بینی قیمت پایین‌تر این سکه‌ها در هنگام فروش، از خرید آنها خودداری کنند

تجربه تلخ قبلی خریداران سکه از بانک مرکزی با توجه به ابهامات مالیاتی ربع‌سکه‌های عرضه شده

فاصله کم (۴۰۰هزار تومان) بین نرخ ربع‌سکه عرضه‌شده در بورس و قیمت آن در بازار آزاد

بیشتر بخوانید:

۳۵۲۱۷

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار