کد خبر: ۲۲۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
«تجارت آنلاین» ارزیابی کارشناسان از روندهای اخیر بازار سرمایه را بررسی می‌کند
شاخص بورس تهران بعد از شکست مقاومت تاریخی، وارد دوره اصلاح شده و تحلیلگران معتقدند این اصلاح به‌واسطه ورود پول جدید، زمانی بوده و با دست‌به‌دست شدن سهام و بازنگری تحلیل سهامداران همراه است.

ورود بورس به فاز اصلاحی

گروه اقتصاد کلان: این روزها بازار سرمایه و رکوردشکنی‌های روزانه شاخص توجه معاملاگران را به شکل کم سابقه‌ای به خود جلب کرده است. به گزارش «تجارت آنلاین»، برای بررسی بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ باید چند نکته تاثیرگذار را مورد توجه قرار داد؛ مساله نخست مربوط به رویکرد دولت در بودجه ۱۴۰۲ بود که با در نظر گرفته شدن منابع درآمدی بودجه‌ای از محل فروش گاز به شرکت‌های مصرف کننده در قالب خوراک یا سوخت، بازار سرمایه را با هزینه‌های تولید بیشتر مواجه کردند. اما حالا بازار در سال جدید شرایط متفاوتی را به خود گرفته است.

بورس بعد از شکست مقاومت تاریخی
شاخص بورس تهران بعد از شکست مقاومت تاریخی، وارد دوره اصلاح شده و تحلیلگران معتقدند این اصلاح به‌واسطه ورود پول جدید، زمانی بوده و با دست‌به‌دست شدن سهام و بازنگری تحلیل سهامداران همراه است. بازار سرمایه سال جدید را در حالی آغاز کرد که در دو سال اخیر همواره ازنظر بازدهی از بازارهای رقیب عقب‌تر مانده بود؛ اما در سال مهار تورم و رشد تولید، این بازار ضمن شکستن سقف تاریخی 2 میلیون و 103 هزار واحدی مرداد 1399، در حال ثبت رکوردهای جدید است. مشهودترین اتفاقی که به خوش‌بینی تحلیلگران و بازیگران بازار سرمایه منجر شده، بالا رفتن ارزش معاملات خرد در روزهای منتهی به شکست مقاومت تاریخی و روزهای بعدازآن است. در حقیقت، فعالان بازار سرمایه معتقدند این بازار در سال جاری می‌تواند از رقبای سنتی خود نظیر دلار، طلا و مسکن سبقت بگیرد و بازدهی مساعدی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیاورد؛ مشروط بر اینکه اتفاق اثرگذار غیرمترقبه‌ای رخ ندهد.
یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به شرایط فعلی این بازار، می‌گوید: کلیت بازار بعد از رشدی مساعدی که اخیراً تجربه کرد، به استراحت چند روزه نیازمند است و در این مرحله شاهد تجدیدنظر سرمایه‌گذاران و بازنگری تحلیل‌های مؤثر آن‌ها روی ارزش‌گذاری سهام هستیم که منجر به دست‌به‌دست شدن سهام شده است. احسان رضاپور می‌افزاید: بازدهی کوتاه‌مدت بورس در روزهای اخیر، جذابیت لازم برای خروج برخی سهامداران را فراهم کرده و به همین واسطه عرضه سهام در بازار مشهود است؛ اما هم‌زمان به‌واسطه نگاه خوش‌بینانه‌ای که صاحبان نقدینگی و فعالان بازار به شانس بورس در خلق بازدهی بالاتر از سایر بازارها دارند، شاهد فعالیت خریدارهای پرقدرت و پرحجم در قیمت‌های منفی سهام هستیم و همین مسئله جلوی افت محسوب قیمت‌ها و شاخص کل بورس را گرفته است. به عقیده او، در این مرحله از بازار، با رسیدن اخبار جدید و تحت تأثیر وقایعی نظیر اصلاح قیمت فروش شرکت‌ها، ظرفیت بازار برای تداوم رشد تقویت خواهد شد. این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه ورود پول از سایر بازارها به بورس به بازار ادامه دارد، می‌گوید: به‌واسطه ورود پول به بورس و البته با این شرط که اخبار منفی اثرگذاری جدیدی به بازار تزریق نشود، هرگونه اصلاحی در شرایط فعلی، کوتاه‌مدت خواهد بود و بازار را برای حرکت جدید مجهز خواهد کرد؛ به‌خصوص که بورس همچنان فاصله معناداری با سقف‌های دلاری خود دارد. رضاپور همچنین با اشاره به اعلام قیمت‌های جدید خودروهای داخلی، می‌افزاید: اماواگرهایی که این روزها برای تعیین قیمت خودرو پیش آمد، سهامداران را در بلاتکلیفی قرار داده بود اما ازآنجایی‌که بازار این مقاومت در برابر افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کرد، تعدیل مصوبه شورای رقابت اثر منفی روی بازار امروز نداشت گرچه رفتار دولت در مواجه به مصوبه افزایش قیمت خودرو، این ابهام را برای بازار سرمایه ایجاد کرده که احتمال تکرار چنین رویکردی برای تعیین قیمت در سایر حوزه‌ها و صنایع بورس وجود دارد و این مسئله می‌تواند از محل اثرگذاری روی برآورد سود شرکت‌ها، بر رشدهای آتی بازار اثرگذار باشد.

لطف پول‌های تازه به بورس
ورود پول به بورس، مسئله‌ای است که فرید اسماعیلیان، فعال بازار سرمایه و کارشناس سرمایه‌گذاری نیز آن را مشهود می‌داند و به اتاق ایران آنلاین می‌گوید: در شرایط فعلی بازار مشخص است که برخی از قدیمی‌ترهای بازار، فعالان باتجربه و همچنین نوسان گیران، در حال خروج از برخی سهام هستند اما قدرت ورود پول به بازار به‌اندازه‌ای است که از ریزش بازار به‌واسطه فروش سهام توسط این گروه‌ها جلوگیری می‌کند. اسماعیلیان با اشاره به اینکه سهامداران قدیمی بورس همواره محتاط‌تر بوده و به استراتژی و تحلیل خود بیشتر پایبند هستند، می‌افزاید: فروش این افراد برای نقدینگی جدید بازار، فرصت خرید تلقی می‌شود و برای همین در بازه منفی شاهد سفارشات پرحجم خرید هستیم. نکته دیگری که او مطرح می‌کند، این است: که جامعه در حال باور کردن این موضوع است که سال 1402 سال بورس خواهد بود و به لطف پول تازه‌ای که از این مسیر وارد بازار می‌شود، فعلاً ریزش معناداری برای بورس متصور نیست. گرچه احتمال اصلاح موقتی قیمت سهام یا در جا زدن قیمت‌ها در اینجای بازار وجود دارد که البته این اتفاق به‌شدت برای رشدهای آتی بازار خوب است. یک کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی سیاست‌های دولت، هماهنگی این سیاست‌ها با واقعیت‌های موجود در کشور، منطقه و جهان، رعایت قوانین و مقررات بالادستی در همه سطوح و در نهایت اتصال به اقتصاد جهانی به عنوان عوامل تاثیرگذار در رشد بازار سرمایه تلقی می‌شوند. شاهین احمدی در گفت‌وگو با ایرنا، در مورد شرایط تداوم روند صعودی بورس تا پایان سال ۱۴۰۲، اظهار داشت: در صورت عدم ایجاد امکان پیش‌بینی پذیری، ممکن است روند بازار با مشکلاتی روبرو شود، اما با ورود به سال سوم دولت، عملا شناخت مناسبی نسبت به بازار سرمایه و ظرفیت‌های آن ایجاد خواهد شد و امید است که سال بهتری در مقایسه با سال‌های پیشین باشد. وی به عدم رشد شاخص بورس همسو با افزایش قیمت ارز و رشد سایر بازارها اشاره کرد و افزود: ورود و خروج به بازار ارز بدون نظارت و آزادانه انجام می‌شود و با توجه به واکنش سریع این بازار به تحولات و عدم وجود ریسک‌های مربوط نظارت‌های انجام شده توسط یک نهاد ناظر، این بازار از جذابیت برای سرمایه‌گذاران برخوردار است. این فعال بازار سرمایه گفت: با این وجود، آنچه برای بازار سرمایه اهمیت دارد، نرخ دلار نیمایی است که این نرخ به تدریج از انتهای پاییز شروع به رشد کرد و با اقدامات بانک مرکزی، عملا بازار نیمای دوم تشکیل شد و نرخ آن تا ۳۹ هزار تومان نیز رسید. به گفته احمدی، انتظار می‌رود شرکت‌های صادراتی عمدتا بعد از فروش دلار خود به نرخ‌های اعلام شده با سودآوری بهتری روبرو شوند که این امر از فصل چهارم سال مشهود خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: صرفا نرخ تسعیر ارز تنها عامل تاثیرگذار بر سودآوری شرکت‌ها نیست، کل نمادهای موجود در بازار سرمایه هم لزوما تاثیر مستقیم از نرخ تسعیر نمی‌گیرند و نمی‌توان در انتظار رشد یا کاهش هماهنگ بین بازار سرمایه و نرخ ارز بود.

ادامه شاخص تا 2 میلیون و 500 هزار واحد؟
همچنین راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرگزاری فارس، گفت: شاخص در روند صعودی خود تا کانال 2 میلیون و 500 هزار واحد رشد خواهد کرد، به نظر می ‌رسد فعلا نیروهای صعودی بازار قدرتمند هستند و معامله گران انتظارات صعودی دارند. وی ادامه داد: افزایش یا کاهش عرضه در بازار سهام به نگرانی سهامداران ارتباط دارد، فعالان بازار همچنان نگران از تکرار رفتار بازار در سال 99 هستند. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با وجود این که شاخص از سقف تاریخی خود عبور کرده است، بازار کماکان جای رشد دارد و در مسیر صعودی قرار دارد. اما همچنان خیلی از نمادهای در بازار نتوانستند به سقف تاریخی مرداد ماه سال 1399 خود برسند و جا برای رشد دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار