کد خبر: ۲۲۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
رئیسی عنوان کرد:
رئیس دولت سیزدهم راه‌اندازی خط ریلی رشت_آستارا را مسیر دوستی میان ایران با همه کشورها دانست.

راه‌اندازی خط ریلی رشت_آستارا مسیر دوستی میان ایران با همه کشورها

رئیس دولت سیزدهم راه‌اندازی خط ریلی رشت_آستارا را مسیر دوستی میان ایران با همه کشورها دانست.

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز ۲۷ اردیبهشت رئیس‌جمهور در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت_آستارا اظهار کرد: راه‌اندازی مسیر رشت_آستارا جلوه‌ای از دوستی میان همه کشورها ایجاد خواهد کرد.

وی درباره این خط ریلی جدید گفت: مذاکرات اولیه این توافق، به حدود  ۲۰ سال پیش بر می‌گردد اما اجرایش به تعویق افتاد. امروز با اراده مسئولان عالی دو کشور این کار بزرگ شکل می‌گیرد و راه‌اندازی این مسیر کمک بزرگی به تجارت و ترانزیت منطقه خواهد کرد.

رئیسی ادامه داد: مسیر ایران ارزان‌ترین، باصرفه‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر برای کارهای تجاری و ترانزیتی در منطقه است. موقعیت ایران به‌نحوی است که می‌تواند ظرفیت‌های خوب شرق آسیا را به اروپا متصل کند.

وی با بیان اینکه سه بخش در این محور مورد توجه است، افزود: در بخش شرقی آن کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران قرار دارند. در بخش مرکزی، دریای خزر وجود دارد که نیاز است در تقویت ناوگان و بنادر آن، کارهای جدی انجام شود. در بخش غربی این مسیر، نقصان ریلی بین رشت_آستارا وجود داشت که با این توافق‌نامه رفع می‌شود

رئیس دولت سیزدهم همچنین یادآور شد: جایگاه جمهوری‌اسلامی ایران در اقتصاد منطقه و نظام بین‌الملل با گسترش زیرساخت‌های ترانزیتی در حال احیاست. احداث خط رشت_آستارا یکی از همین اقدامات است.

وی در ادامه بیان کرد: تقویت مسیر پاکستان_ایران_ترکیه، تقویت مسیر ریلی شلمچه_بصره، مسیر چابهار_زاهدان و نیز ارتباط دریای عمان و خلیج فارس به اروپا نیز در چارچوب احیای جایگاه ایران در نظام اقتصاد بین‌الملل است و گسترش این اقدامات و مسیرها در جمهوری‌اسلامی ایران با قدرت در حال اجراست.

***

جمهوری اسلامی ایران و روسیه با هدف تکمیل گذرگاه ریلی شمال – جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه‌آهن رشت – آستارا را امضا کردند.
این توافقنامه امروز چهارشنبه و پس از سخنرانی آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضاء رسید.
گذرگاه ریلی شمال – جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا بشمار می‌رود که احداث آن از بیش از دو دهه پیش در دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعال‌سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است.
مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا به شمال اروپا متصل خواهد شد.
براساس این توافقنامه فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار