کد خبر: ۲۲۴۱۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
مرکز آمار ایران که پیش‌تر تورم فروردین ماه سال جاری را با نواقص بسیار منتشر کرده بود، در پاسخ به گمانه‌زنی رسانه‌ها، جزئیات تورم در این ماه را منتشر کرد.

مرکز آمار جزئیات تورم فروردین ماه را منتشر کرد

تجارت نیوز نوشت: ۱۸ اردیبهشت ماه بود که مرکز آمار ایران پس از یک تاخیر طولانی، آمار و ارقام مربوط به نرخ تورم اسفند ماه ۱۴۰۱ و فروردین ماه سال جاری را منتشر کرد. آماری که نه تنها تاخیر در انتشار آن حواشی بسیاری به دنبال داشت بلکه نحوه انتشار آن نیز بی‌حاشیه نبود؛ چراکه آمار منتشر شده بسیار ناقص بود و تغییر سال پایه محاسبات آمار تورم در این گزارش، مانع محاسبه کردن آمارهای دقیق‌تر می‌شد. به همین دلیل گمانه‌زنی‌هایی درباره آمارهای منتشر نشده مطرح شد.

با این وجود، امروز مرکز آمار با رد این گمانه‌زنی‌ها، جزئیات تورم فروردین ماه را منتشر کرد. آماری که البته نسبت به اعداد و ارقامی که پیش‌تر توسط منبع مطلعی از بانک مرکزی اعلام شده بود، تفاوت قابل توجهی دارد.

تورم همچنان رکورد می‌زند

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ به ۴۷.۶ درصد افزایش یافته که بالاترین رقم در ۱۰ سال گذشته محسوب می‌شود. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز ۵۵.۵ درصد ثبت شده است. به عبارتی دیگر خانوارها در فروردین ماه سال جاری برای خرید یک سبد ثابت از کالا و خدمات به طور میانگین ۵۵.۵ درصد بیش از فروردین سال گذشته هزینه کرده‌اند.

از سوی دیگر اما طبق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه در نخستین ماه سال جاری کاهش شده و به ۳.۷ درصد رسیده است. این در حالی است که تورم ماهانه اسفند ماه برابر با ۴.۷ درصد ثبت شده بود.

تفکیک این رقم به عناصر تشکیل‌دهنده آن نشان می‌دهد که در فروردین ماه، گروه میوه و خشکبار با ثبت تورم ۱۵.۳ درصدی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. پس از آن نیز حمل و نقل، انواع گوشت قرمز و سفید، هتل و رستوران و دخانیات بیشترین تورم را ثبت کرده‌اند. آموزش، لبنیات، تخم‌مرغ و همچنین روغن نیز کمترین آمار تورم ماهانه را تجربه کرده‌اند.

تورم به قله ۳۰ ساله رسید؟

با وجود اینکه بانک مرکزی همچنان آماری از تورم در سال ۱۴۰۲ منتشر نکرده اما پیش از انتشار گزارش تکمیلی تورم توسط مرکز آمار ایران، خبرگزاری اکوایران در گزارشی اعلام کرد که یک منبع مطلع در بانک مرکزی گفته که طبق برآوردهای این نهاد، نرخ تورم ماهانه در فروردین ماه ۵.۲ درصد بوده است.

همچنین بر اساس محاسبات بانک مرکزی، در فروردین ماه تورم نقطه به نقطه به ۶۸.۷ درصد رسیده که بالاترین رقم در سه دهه گذشته است. همچنین این رقم در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته نیز ۴.۹ واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

حال باید منتظر بود و دید که بانک مرکزی گزارش رسمی خود از نرخ تورم فروردین ماه را چه زمانی منتشر می‌کند و این آمار و ارقام این گزارش تا چه حد به این گمانه‌زنی‌ها نزدیک است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار