کد خبر: ۲۲۴۲۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
یک فعال بازار سرمایه پاسخ داد؛
یک فعال بازار سرمایه ضمن تشریح آخرین وضعیت بازارگردانی صندوق پالایش یکم، اعلام کرد که روند ملایم صعودی در بازار سرمایه ادامه خواهد داشت.

روند صعودی بورس ادامه دارد

یک فعال بازار سرمایه ضمن تشریح آخرین وضعیت بازارگردانی صندوق پالایش یکم، اعلام کرد که روند ملایم صعودی در بازار سرمایه ادامه خواهد داشت.

داوود رزاقی در نشست خبری با اشاره به صندوق پالایش یکم اظهار کرد: شرکت پالایش یکم در دولت قبل تاسیس شد اما تحت تاثیر روند کاهشی بازار با افت مواجه شد، به طوریکه تا ۶۶ درصد NAV افت پیدا کرد.

وی ادامه داد: این درحالی است که بیش از سه میلیون نفر سهامدار این صندوق بودند که با ضرر مواجه شدند. بر این اساس سال گذشته تغییراتی در اساسنامه ین صندوق صورت گرفت که بر اساس آن پالایش یکم از یک صندوق غیرفعال به صندوق فعال تبدیل و رکن بازارگردان نیز به آن اضافه شد. اعمال این تغییرات باعث شد در پایان سال قبل، نسبت قیمت به NAV از ۶۶ درصد به ۹۷ درصد رشد کند.

این فعال بازار سرمایه در پاسخ به سوال ایسنا درمورد وضعیت بازارگردانی صندوق پالایش یکم عنوان کرد: چند دلیل وجود دارد که باعث شده است قیمت معاملاتی پالایش یکم زیر قیمت NAV باشد که از جمله آن می‌توان به فعال نبودن بازارگردا از ابتدای تاسیس صندوق، بزرگ بودن اندازه صندوق و ‌واحدهای ریز صندوق اشاره کرد. در ابتدای فعالیت بازارگردانی ۹۷ درصد سهامداران، خرد بودند.

رزاقی ادامه داد: پیش‌بینی من این است که اگر فعالیت بازارگردان به این شکل ادامه پیدا کند، قسمت صندوق به NAV  خواهد رسید. به طور کلی هرچه روند سهم‌های پالایشی مثبت باشند روی صندوق پالایش یکم تاثیر مثبت خواهند گذاشت.

رزاقی در ادامه درمورد وضعیت بازار سرمایه توضیح داد: تجربه تلخ سال ۱۳۹۹ در ذهن سرمایه‌گذاران، مخصوصا سرمایه‌گذارانی که آشنایی کمتری به بورس دارند مانده است. به همین دلیل با کوچک‌ترین نوسان شاهد رفتارهای هیجانی هستیم. به طوریکه سهمی یک روز صف خرید و روز بعد صف فروش است. البته وجود دامنه نوسان‌ و حجم‌مبنا مشکلات خود را دارد.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه جای رشد دارد، اظهار کرد: بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی رشد نکرده است و به نظر من با برگزاری مجامع نگرانی سرمایه‌گذاران برطرف خواهد شد. به طور کلی روند ملایم صعودی بازار ادامه خواهد شد و شاخص کل دیر یا زود به سه میلیون واحد خواهد رسید، چراکه باید جاماندگی خود از سایر بازارها را جبران کند. البته در این موضوع باید بازه زمانی را هم در نظر گرفت.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین با اشاره به کسب سود خالص ۱۸ هزار و ۵۸۲ میلیارد ریال و سود خالص تلفیقی ۱۸ هزار و ۹۴۷ میلیارد ریال این شرکت عنوان کرد: این شرکت در سال ۱۴۰۰ معادل ۹۰۰۰ میلیارد تومان و در سال گذشته ۸۰۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کرد.

رزاقی در پاسخ به سوال ایسنا درمورد تاثیر کاهش حدنصاب صندوق‌ها و تاثیر آن روی کنترل ریسک صندوق‌های درامد ثابت عنوان کرد: به نظر من در صندوق‌های با درآمد ثابت نباید سهام وجود داشته باشد. درواقع هرچقدر کم ریسک‌تر بهتر. سازمان بورس در سال‌های قبل با توجه به افت بازار از صندوق ها برای جلوگیری از افت صندوق‌ها استفاده کرد و نصاب صندوق‌ها را تا ۲۵ درصد افزایش داد، اما رویکرد اخیر رویکرد خوبی است و باید تا جای ممکن سهام را از صندوق ها خارج کرد. هدف این است که ریسک صندوق‌ها به صفر نزدیک شود و امیدواریم این روش ادامه یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه دیدگاه بانک مرکزی این است که شرکت‌های تامین سرمایه‌ای که سهامدار بانکی دارند برای تاسیس صندوق جدید باید از این بانک مجمز بگیرند، اظهار کرد: به همین دلیل وضعیت نابرابری بین تامین سرمایه‌ها ایجاد شد. ما باید صندوق‌های مختلف داشته باشیم اما در زمینه طلا ممنوعیت داریم و اخذ مجوز از بانک مرکزی هم پروسه سختی دارد.

این فعال بازار سرمایه درمورد برنامه این شرکت برای تامین مالی در سال جاری نیز توضیح داد: با توجه به شرایط تورمی در انتهای سال گذشته، شرکت‌های زیادی برای تامین مالی و انتشار انواع اوراق مراجعه کردند و در این راستا امسال هفت همت انتشار اوراق به ضمانت بانک اقتصاد نوین صورت خواهد گرفت.

برچسب ها: بورس ، سهام ، بازار سرمایه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار