کد خبر: ۲۲۶۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
پس از وقفه 10 ماهه فعالیت گشت ارشاد در خیابان‌ها، حالا بار دیگر سخنگوی فراجا به صورت رسمی اعلام کرد که از امروز پلیس امنیت اخلاقی در خیابان‌های سراسر کشور فعالیت می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از مرگ مهسا امینی در دستگاه گشت ارشاد و متوقف شدن فعالیت آنها حالا بار دیگر سخنگوی فراجا از فعالیت دوباره آنها در خیابان‌ها خبر داد.

2 ماه دیگر تا سالروز مرگ ژینا مانده است، مسافری که سفرش نیمه کاره ماند. 23 شهریورماه، ماموران گشت ارشاد او را سوار بر ون به وزرا بردند و طولی نکشید که راهی بیمارستان شد. دو روز بعد، مهسا (ژینا) امینی در بیمارستان کسری تهران جان باخت. ماجرایی که نه‌تنها خانواده امینی را که بسیاری از مردم را به عزا نشاند و کلید اعتراضات گسترده را در کشور زد.

بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها

پس از وقفه 10 ماهه حالا بار دیگر سخنگوی فراجا به صورت رسمی اعلام کرد که پلیس امنیت اخلاقی بار دیگر با ون‌ها به خیابان‌ها می‌آید.

سعید منتظرالمهدی،‌ سخنگوی فراجا گفت که از امروز پلیس با استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده در سراسر کشور با آن دسته از کسانی که بر هنجارشکنی خود اصرار دارند، ضمن تذکر آنها را به دستگاه قضایی معرفی خواهد کرد.(صداوسیما)

این در حالی‌ست که روز گذشته فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که به نظر می‌رسد صحنه بازداشت این دختر توسط پلیس باشد. (چندثانیه) پلیس نسبت به این فیلم واکنشی نشان نداد. اما به نظر می‌رسد که در معابر اصلی نیست و کسی که فیلم می‌گیرد مدعی است در خیابان گیشا درخواست کمک داد.

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس درباره راه‌اندازی مجدد گشت ارشاد به خیابان‌ها گفت: «بعید به نظر می‌رسد که برای راه‌اندازی مجدود پلیس امنیت اخلاقی، هماهنگی یا توافقی صورت گرفته باشد.» (دانشجو)

احکام قضایی برای بی‌حجابی

در همین حال رأی‌هایی که اخیرا برای پرونده‌های بی‌حجابی صادر شده هم انتقادات زیادی به دنبال داشت. از جمله این رأی‌ها، می‌توان به حکم آزاده صمدی، بازیگر اشاره کرد.

حکم آزاده صمدی به این صورت است که 6 ماه از استفاده از فضای مجازی ممنوع شد و باید هر دو هفته یکبار به مرکز روانشناسی مراجعه و در نهایت گواهی سلامت بگیرد.

به عبارتی آزده صمدی، برای نحوه پوششی که داشت حکم شخصیت ضداجتماعی گرفت. پس از این حکم، کانون کارگردانان سینمای ایران و اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران در بیانیه‌ای به این حکم انتقاد کردند. در بخشی از این بیانیه آمده بود که ما به این حکم برای بازیگر محترم سینما، آزاده صمدی اعتراض داریم.

در ادامه این بیانیه مشترک آمده: «بند آخر این حکم عجیب که حضور اجباری در کلاس‌های روانشناسی برای درمان بیماری شخصیت ضداجتماعی را لازم‌الاجرا دانسته، توهین به شعور تمام اهالی سینما می‌دانیم.»

ارائه انواع طرح‌ها برای الزام به حجاب

در کنار فعالیت دوباره گشت ارشاد و احکام قضایی برای رعایت نکردن حجاب، لایحه عفاف و حجاب نیز در مجلس در حال بررسی است. لایحه‌ای که قوه قضاییه طرح اولیه آن را داد، دولت هم آن را بررسی کرد و سرانجام به مجلس رسید.

پیش از این بارها مقامات رسمی برای رعایت نکردن حجاب خط و نشان کشیدند و طرح‌های مختلفی برای آن ارائه و رونمایی شده بود. یک نمونه آن طرحی بود که بر اساس قرار بود بی‌حجابان جریمه و کارت ملی آنها مسدود شود.

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس پیش از این به رویداد 24 گفته بود: افرادی که در خیابان‌ها و معابر کشف حجاب می‌کنند، از طریق سیستم شناسایی و برایشان تخلف حساب می‌شود. در نهایت هم کارت ملی آنها مسدود می‌شود.
پیش از اظهارات این نماینده مجلس، وزارت ارشاد از تشکیل قرارگاه زیست عفیفانه خبر داده بود.

اسفندماه سال گذشته نیز بیژن نوباه، نماینده مجلس گفت که سران قوا با طرح جدید حجاب موافقت کردند. طرحی که بر اساس آن خط تلفن و اینترنت زنان بی‌حجاب مسدود می‌شد. (انتخاب)

پیش از آنکه این طرح‌ها و لایحه عفاف و حجاب اجرایی شود، گشت ارشاد بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفت. البته که برخوردهای نهادهای قضایی با زنان برای اعمال حجاب چند دهه قدمت دارد.

از منکراتی‌ها تا گشت ارشاد

پس از انقلاب 57 با روش‌ها و طرح‌های مختلفی با زنانی که حجاب مورد تائید سیستم را تائید نمی‌کرد، مقابله شد. گشت ارشاد پیش از آنکه به شکل امروزی باشد، در دوره‌ای با عنوان مبارزه با منکرات فعالیت می‌کرد.

مقابله با بی‌حجابی در همه این سال‌ها اجرا می‌شد؛ تا اینکه سال 85 طرح ارتقای امنیت اجتماعی با ون‌های سبز گشت ارشاد اجرا شد. پس از حدود 16 سال و با نحوه مرگ مهسا امینی فعالیت این دستگاه متوقف شد و گمان می‌رفت که دیگر هیچ زمان فعالیتی نداشته باشد. اما بار دیگر به خیابان‌ها بازگشتند.

برچسب ها: حجاب ، گشت ارشاد ، مجلس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار