کد خبر: ۲۲۷۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
«هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه دیروز –یک‌شنبه- برای نخستین بار بعد از بر عهده‌ گرفتن ریاست دستگاه دیپلماسی آنکارا، میهمان تهران بود.

هدف گذاری تجارت 30 میلیارد دلاری با آنکارا

گروه سیاسی: «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه دیروز –یک‌شنبه- برای نخستین بار بعد از بر عهده‌ گرفتن ریاست دستگاه دیپلماسی آنکارا، میهمان تهران بود. حضور فیدان در ایران در شرایطی اتفاق افتاد که یک روز قبل‌تر (شنبه / 11 شهریور) وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای این سفر را فرصتی برای بررسی افزایش همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌ها و تبادل نظر درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی معرفی کرده بود.
به گزارش «تجارت آنلاین»، بنابر اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته وزیر امور خارجه ترکیه علاوه بر دیدار با حسین امیر عبداللهیان، همتای ایرانی خود، با علی‌اکبر احمدیان دبیر شورای عالی امنیت ملی و دیگر مقامات دیدارهایی در سطح عالی خواهد داشت. صبح دیروز –یک‌شنبه- فیدان از سوی امیر عبداللهیان در محل وزارت امور خارجه در تهران مورد استقبال قرار گرفت. دیدار روسای دستگاه دیپلماسی دو کشور با یکدیگر در شرایطی است که دو طرف در 14 تیر ماه در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در باکو نیز گپ و گفتی کوتاه داشتند. گزارش‌ها حاکی از آن است که «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران نیز در دیدار امیرعبداللهیان و فیدان حضور داشته است.

پی‌گیری توافقات رئیسی و اردوغان
«حسین امیرعبدالهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز (یکشنبه) در نشست خبری مشترک با «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه در تهران با بیان اینکه «گفت‌وگوهای خوب و سازنده‌ای امروز با برادرم آقای فیدان داشتیم»، گفت: در دیدار امروز در ارتباط با پیگیری توافقات صورت گرفته بین روسای جمهور دو کشور رایزنی و گفت‌وگو کردیم و بر پیگیری این توافقات تاکید کردیم. این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه در دیدار دیروز در ارتباط با «تمام ابعاد دوجانبه به صورت مفصل و در عین حال نتیجه‌بخش رایزنی و گفت‌وگو کردیم»، تصریح کرد: همچنین در دیدار امروز بر اجرای برنامه جامع همکاری‌های مشترک دو کشور تاکید کردیم.

هدف‌گذاری حجم روابط تجاری ۳۰ میلیارد یورویی
امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه بر اساس صورت گرفته، حجم روابط تجاری دو کشور باید به رقمی ۳۰ میلیارد یورو برسد گفت: ما در این زمینه در میانه راه هستیم و با توجه به ظرفیت‌های دو کشور تحقق این رقم شدنی است. وزیر خارجه ایران همچنین با تاکید بر اینکه «ما معتقدیم که باید سند تجارت ترجیحی که سال‌ها ئیش بین دو کشور به امضا رسیده است به روز رسانی شود»، در بخش دیگری از صحبت‌های خود مسیرهای ترانزیتی موجود را از جمله زمینه‌های همکاری‌های دو کشور عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم که مسیرهای ترانزیتی عامل رقابت نیست بلکه مسیر گسترش همکاری بین تهران و آنکارا است. این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در این دیدار در خصوص توسعه همکاری‌های ایران و ترکیه در حوزه‌های علمی، فناوری، بهداشت، درمان، انرژی، تبادل استاد و دانشجو و همچنین تبادل هر چه بیشتر تیم‌های ورزشی و برگزاری مسابقات ورزشی بین تیم‌های دو کشور رایزنی و گفت‌وگو شد، گفت: همچنین با توجه به حجم بالای تردد اتباع دو کشور بین ایران و ترکیه تاکید بر این کردیم که باید همکاری‌های کنسولی نیرومندتری داشته باشیم.

تمرکز بر روی افتتاح گذرگاه‌های مرزی جدید
وزیر خارجه با اشاره به تاکید ایران و ترکیه بر گسترش همکاری‌های گمرکی و تجاری و همچنین افتتاح گذرگاه‌های مرزی جدید، گفت: همچنین در این دیدار در خصوص موضوع آب و حساسیت‌های ایجاد شده در ارتباط با آن صحبت کردیم. سال گذشته کمیته فنی آب به صورت مشترک بین ایران و ترکیه تشکیل شد و در همین چهارچوب تاکید کردیم که در آینده نزدیک برای ادامه گفت‌وگوها این کمیته به تهران سفر کند تا دور جدید گفت‌وگوها بین کمیته‌های فنی دو کشور برگزار شود.

اولتیماتوم آبی و ژئوپلیتیکی ایران به آنکارا
یکی دیگر از نکات قابل توجه در جریان نشست خبری دیروز در ارتباط با طرح مساله آب و مسائل ژئوپلیتیک میان دو کشور بود. در بخشی از این نشست خبری، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در همین چهارچوب بر استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس با در نظر گرفته حق آبه تاریخی، عرفی و زیست محیطی کشورهای پایین دست از جمله ایران تاکید کردیم و اینکه این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و قرار شد که آقای فیدان دستورات لازم را در این ارتباط صادر کند. وزیر امور خارجه ایران گفت: دو طرف اتفاق‌نظر داریم که با توجه به ابراز تمایل عربستان، در آینده نسبت به تشکیل نشست سه‌جانبه تهران، آنکارا و ریاض با هدف تمرکز بر همکاری‌های هر چه بیشتر اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری اقدام کنیم. امیرعبداللهیان در ادامه گفت: در مسئله قفقاز، قویا معتقد هستیم زمان عبور از دوره تنش و درگیری به دوره صلح و همکاری فرا رسیده است. در گفت‌وگوهایی که با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در هفته‌های گذشته داشتیم، توافقات خوبی در این چارچوب بین ما صورت گفت. همچنین، او با اشاره به اوضاع قفقاز ادامه داد: ما از گفت‌وگوها و توافقات ایروان و باکو در این رابطه استقبال و بار دیگر تاکید می‌کنیم هر گونه تغییر در ژئوپلیتیک در منطقه و هر گونه اقدام برای مسدودکردن و یا محدود کردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی و موجود در منطقه را هرگز برنمی‌تابیم.

سفر رئیسی به آنکارا در آینده نزدیک
در سوی مقابل وزیر امور خارجه کشورمان، هاکان فیدان نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود گفت: در دیدار امروز با برادرم حسین در مورد این سفر رایزنی کردیم. وزیر خارجه ترکیه با بیان این که آنکارا از بازگشت روابط ایران و عربستان استقبال می‌کند، گفت: ایران، عربستان و ترکیه سه کشور بزرگ و مسوولیت‌پذیر در منطقه هستند و از نظر ثبات منطقه‌ای مهم است که روابط دوستانه بین سه کشور وجود داشته باشد. وزیر خارجه ترکیه خبر داد که رئیس جمهور ایران در روزهای آتی به این کشور همسایه سفر می‌کند. فیدان بعد از یک گفت‌وگوی چهار ساعته با وزیر خارجه ایران در تهران در یک نشست مطبوعاتی مشترک با بیان اینکه در دیدار دیروز در ارتباط با پیگیری توافقات صورت گرفته بین دو کشور و اهمیت اجرای آنها رایزنی و گفت‌وگو کردیم، گفت: در ارتباط با اهمیت امنیت مرزهای مشترک، مبارزه با تروریسم، گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی و ... به تبادل نظر پرداختیم. فیدان همچنین با بیان اینکه ما معتقد هستیم که ادامه مذاکرات برجام مهم است، گفت: در دیدار امروز اطلاعات لازم را از دوستان ایرانی خود دریافت کردیم و امیدواریم طرفین گام‌های مناسب و لازم را در این زمینه بردارند.

یک دیدار مهم در پاستور

آخرین برنامه از سفر هاکانفیدان دیدار با رئیس جمهور بود. سید ابراهیم رئیسی عصر امروز یکشنبه(۱۲ شهریور) در دیدار «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه، با اشاره به اشتراکات تمدنی و تاریخی دو کشور، ابراز امیدواری کرد، سطح همکاری‌های فی‌مابین در دوره جدید ریاست‌جمهوری رجب طیب اردوغان بیش‌از پیش ارتقاء یافته و به تقویت تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی دو طرف بیانجامد.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به نگرانی‌های امنیتی ترکیه در منطقه، موثرترین راهکار برای مقابله با تروریسم را، احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه دانست و تصریح کرد: اعمال موثر حاکمیت ملی هر دولتی بر تمام اراضی سرزمینی آن، بهترین راه جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی و ضد امنیتی است.
رئیسی با ضروری دانستن مقابله با حضور کشورهای بیگانه در مناطق مختلف از جمله قفقاز، بر حل‌وفصل مسائل از طریق گفت‌وگو و همکاری میان کشورهای هر منطقه تاکید کرد.
رئیس جمهور در ادامه، فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را در هموار کردن مسیر تعاملات تجاری دو کشور و تبادل ظرفیت‌های متقابل، موثر دانست. 

«هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار با بیان این‌که ایران و ترکیه ظرفیت‌های زیادی برای گسترش و تقویت همکاری‌ها و تعاملات خود با یکدیگر دارند، تحقق هدف ارتقای سطح مبادلات تجاری فی‌مابین به ۳۰ میلیارد دلار را، ممکن دانست و بر اراده‌ی ترکیه برای تحقق آن تاکید کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان این‌که گسترش سطح تعاملات دو کشور نیازمند توجه و حمایت خاص سران ایران و ترکیه است، حمایت جمهوری اسلامی ایران از عضویت این کشور در گروه بریکس و نیز گفت‌وگو و همکاری دو کشور در زمینه حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای را خوستار شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار