کد خبر: ۲۲۷۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵

چرایی ایمن سازی در مقابل بیماری آنفولانزا

دکتر فرهاد مددنژاد

پزشک و پژوهشگر حوزه دارو و درمان

 

آنفولانزا یک بیماری حاد دستگاه تنفسی است که به وسیله تیپ های مختلف ویروس آنفولانزا ایجاد میشود. ویروس آنفولانزا میتواند منجر به بیماری متوسط تا شدید در افراد شود. این بیماری حتی میتواند برای برخی از افراد بسیار کشنده باشد. ویروس آنفولانزا در افرادی که بیماری زمینهای و یا سیستم ایمنی ضعیفتری دارند، بیماری شدیدتری را ایجاد میکند. تزریق واکسن آنفولانزا بهترین و موثرترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا و خطرات بالقوه ناشی از این بیماریست. کمیته واکسیناسیون کشوری آمریکا، واکسیناسیون سالانه را به عنوان موثرترین راه پیشگیری از نفولانزا برای تمام افراد بالای شش ماه توصیه میکند. بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا دهم شهریور تا دهم آبان ماه است؛ اگر واکسیناسیون در این بازه زمانی امکان پذیر نبود توصیه میشود که تا پایان دی ماه حتماحتماً تزریق صورت گیرد.

تزریق واکسن آنفولانزا در گروههای پرخطر از جمله بیماران دیابتی، آسم ، بیماری های انسدادی ریه COPD، بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی، بیماران سرطانی، بیماران مبتلا به اختلالات قلبی عروقی و افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی ضروری است. کودکان، زنان باردار و افراد سالمند بویژه بالای ۶۵ سال از دیگر گروههای پرخطر کاندید ضروری دریافت واکسن آنفولانزا هستند.

واکسن انفولانزا تولید شده توسط متخصص دانش بنیان کشورمان، واکسن نوترکیب چهار ظرفیتی حاوی ذرات پروتئینی ویروسی است که در برابر بیماریهای ناشی از ویروس های زیرگروه A و B آنفلوآنزا به صورت فعال، ایمنی زایی ایجاد میکند که براساس سویه های اعلامی سازمان بهداشت جهانی برای امسال تولید شده است. واکسن نوترکیب تولید داخل فاقد هر گونه پروتئین با منشا تخم مرغ، آنتی بیوتیک و یا مواد نگهدارنده است. واکسن فلوگارد تنها واکسن نوترکیب موجود در داروخانه های کشور است؛ این واکسن به دلیل فرایند تولید نوترکیب با فناوری بالا، حساسیت زایی کمتری نسبت به واکسن های تولید شده بر پایه تخم مرغی موجود در ایران دارد. از دیگر مزایای مهم این واکسن نوترکیب می توان به خلوص ۹۵درصدی، محافظت ۳۰درصد بیشتر در برابر ویروس آنفولانزا، استفاده از پروتئینهای ویروسی و عدم استفاده از تخم مرغ و تولید با فناوری جدید و به روز دنیا اشاره کرد.

واکسن ایرانی نوترکیب از جهش هایی که امکان دارد هنگام رشد ویروسها در داخل تخم مرغ طی فرایند تولید رخ دهد عاری است؛ نکته مهم اینکه جهش های احتمالی میتواند بر عملکرد نهایی واکسن تاثیر بگذارد.
واکسن نوترکیب تولید شده توسط متخصصان دانش بنیان کشور، کلیه کارآزمایی های مربوطه را با موفقیت پشت سر گذاشته و امسال سومین سال تولید و مصرف آن در ایران است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار