کد خبر: ۲۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، از برگزاری نخستین المپیاد ملی بهره وری در راستای ارتقای بخش کشاورزی و شناسایی برندهای بهره ور با اعطای نشان عالی بهره وری در 26 بهمن خبر داد.
 علیرضا بزرگی عصر امروز(یکشنبه) در نشست خبری درباره برگزاری المپیاد ملی بهره وری افزود: بهره وری یک واژه گمشده در بخش کشاورزی است که باید به یک فرهنگ تبدیل شود.
وی، دستیابی به شاخص های این بخش را از اهداف این المپیاد برشمرد و گفت: تراز تجاری منفی بخش کشاورزی، اشتغال نسبتا نامطلوب، وضعیت معیشتی نامناسب 4.5 میلیون نفر بهره بردار بخش کشاورزی و 23 میلیون نفر روستایی و تبعات اقتصادی و اجتماعی نشان می دهد که وضعیت بهره وری 40 درصدی بخش کشاورزی مطلوب نیست.
وی ادامه داد: با وجود قابلیت ها و مزیت های نسبی بخش کشاورزی، توان رقابت پذیری این حوزه به ویژه در بازارهای برون مرزی محدود است.
وی یکی از دلایل مهم این مشکلات را «توان رقابتی پایین در این بخش، کاهش بهره وری، افزایش تولید و کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان» برشمرد.
وی تصریح کرد: شناخت و جهت گیری به سمت رشد بهره وری در بخش کشاورزی از لحاظ داشتن زیرساخت های ضعیف اقتصادی، قوانین و ثبات مقررات حاکم بر صادرات از نظر رقابت شدید در صحنه های جهانی کمک می کند تا منابع و امکانات تولیدی را به سمتی سوق دهیم که بتوانیم سریعتر جایگاه مناسب خود را در بازارهای داخلی و خارجی بدست آوریم.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران گفت: با برگزاری المپیاد ملی بهره وری، 33 نشان عالی بهره وری و کارنامه آن را برای کشاورزان در بخش های مختلف دام، طیور، زنبورداری، شیلات و آبزیان، صنایع کشاورزی، زراعت و باغبانی، منابع طبیعی و محیط زیست، بورس، بازرگانی محصولات و تامین نهاده های پایه کشاورزی و دامی، تعاونی ها، اتحادیه ها و تشکل های بخش کشاورزی، شرکت های خدمات مشاورزه ای فنی و مهندسی کشاورزی صادر می کنیم تا فاصله استاندارد و شاخص های خود را با دنیا مقایسه شود.
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی کشور با استاندارد و شاخص های بین المللی فاصله زیادی دارد، افزود: شاخص های این المپیاد براساس معیارهای ملی است.
به گفته وی، این المپیاد می تواند شرایط را برای فضای رقابتی و امکان مقایسه سطح عملکرد و بهره وری بنگاه با سایر بنگاه های هم تراز، آگاهی از نقاط ضعف و قوت بنگاه در حوزه های مختلف و اگاهی از مشکلات عارضه ها و دلایل به وجود آمده، فراهم کند.
بزرگی با بیان اینکه این المپیاد می تواند روحیه رقابت در بین بهره برداران ایجاد کند، افزود: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در راستای قانون افزایش بهره وری موظف است تا ضمن ارتقای بهره وری شاخص های این حوزه در بخش های مختلف کشاورزی تدوین و ارزشیابی کند.
وی با بیان اینکه صدور کارنامه بهره وری برای هر کشاورز تحلیل آماری سطح کلان برای مسئولان از نظر شاخص های ملی بهره وری در بخش های مختلف کشاورزی تدوین و منتشر می شود، گفت: با وجود قوانین افزایش بهره وری و نظام نامه های مختلف تدوین آمارهای مختلف بهره وری در بخش های مختلف کشاورزی می تواند به مسئولان در راستای ارتقای بهره وری کمک کند.
این مسئول اضافه کرد: بنابراین کارنامه بهره وری برای هر یک از کشاورزان صادر می شود تا وضعیت خود را در شاخص های مختلف بهره وری نسبت به استانداردهای ملی ارزیابی کند.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران گفت: المپیاد ملی بهره وری با مشارکت سازمان ها و دستگاه های متولی مختلفی از بدنه اجرایی دولت، 26 بهمن ماه امسال برگزار و با اعطای نشان عالی بهره وری و جوایز، از برگزیدگان تجلیل می شود.
وی براین باور است، در راستای ارتقای بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی باید دبیرخانه دائم المپیاد ملی بهره وری فعال شود تا هرساله این ارزیابی انجام شود.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: