کد خبر: ۲۲۹۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
سامانه پایا یا سامانه اتاق پایای الکترونیکی، یک سامانه تبادل اطلاعات بانکی است که امکان انتقال وجه بین بانکی را به صورت الکترونیکی فراهم می‌کند. این سامانه توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شده و در حال حاضر توسط تمامی بانک‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه انتقال وجه پایا

سامانه پایا یا سامانه اتاق پایای الکترونیکی، یک سامانه تبادل اطلاعات بانکی است که امکان انتقال وجه بین بانکی را به صورت الکترونیکی فراهم می‌کند. این سامانه توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شده و در حال حاضر توسط تمامی بانک‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرعت انتقال وجه با شبا و حواله های بانکی مثل پایا بسیار زیاد است. برای انتقال وجه پایا، لازم است که شماره شبای حساب مقصد را داشته باشید. شماره شبا یک کد ۱۶ رقمی است که برای شناسایی هر حساب بانکی در سامانه پایا استفاده می‌شود. شما می‌توانید شماره شبای حساب مقصد را از سایت های معتبر همانند شبایاب دریافت کنید.

مراحل انتقال وجه پایا

برای انتقال وجه پایا، می‌توانید از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • از طریق خودپرداز
  • از طریق اینترنت بانک
  • از طریق تلفن بانک

مزایای انتقال وجه با پایا

  • امکان انتقال وجه بین بانکی در سریع‌ترین زمان ممکن
  • امکان انتقال وجه به صورت الکترونیکی بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک
  • امکان انتقال وجه به حساب‌های بانکی در سراسر کشور

معایب انتقال وجه با پایا

  • وجود کارمزد برای هر تراکنش
  • امکان بلوکه شدن وجه در صورت عدم وجود موجودی کافی در حساب مبدأ

زمان انتقال وجه در سامانه پایا

زمان انتقال وجه در سامانه پایا به عوامل مختلفی از جمله نوع تراکنش، زمان ارسال و زمان روز بستگی دارد. به طور کلی، زمان انتقال وجه در سامانه پایا به صورت زیر است:

  • انتقال وجه در روزهای کاری: انتقال وجه در روزهای کاری (شنبه تا پنجشنبه) در چهار مرحله انجام می شود. چرخه اول ساعت 3:45 بامداد آغاز می شود و برای تراکنش های غیر شاپرکی و شاپرکی مورد استفاده قرار می گیرد. چرخه دوم ساعت 10:45 دقیقه صبح آغاز می شود. چرخه سوم ساعت 13:45 ظهر است. چرخه چهارم 18:45 است.
  • انتقال وجه در روزهای تعطیل: انتقال وجه در روزهای تعطیل رسمی فقط یک بار آن هم در ساعت 13:45 دقیقه بعد از ظهر صورت می گیرد.
  • انتقال وجه در ساعات غیر اداری: انتقال وجه در ساعات غیر اداری (بعد از ساعت 18:45) در اولین چرخه روز بعد (غیرتعطیل) انجام می شود.

بنابراین، اگر انتقال وجه خود را در روز کاری قبل از ساعت 18:45 انجام دهید، وجه منتقل شده در همان روز به حساب مقصد واریز می شود. اگر انتقال وجه خود را در روز کاری بعد از ساعت 18:45 یا در روز تعطیل انجام دهید، وجه منتقل شده در اولین چرخه روز بعد (غیرتعطیل) به حساب مقصد واریز می شود.

نکات مهم

  • در صورت بروز هرگونه مشکل در انتقال وجه، می توانید با بانک صادرکننده کارت خود تماس بگیرید.
  • برای اطلاع از وضعیت انتقال وجه خود، می توانید از طریق سامانه های اینترنتی بانک ها یا شماره تلفن های بانک ها پیگیری کنید.

سقف پایا چقدر است؟

سقف انتقال وجه پایا در حال حاضر ۱۰۰ میلیون تومان است. این سقف برای تمامی بانک‌های کشور یکسان است و برای انتقال وجه از طریق پایا اعمال می‌شود.

در گذشته، سقف انتقال وجه پایا ۱۵ میلیون تومان بود. اما در سال ۱۴۰۰، این سقف به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

لازم به ذکر است که این سقف برای انتقال وجه بین بانکی است. برای انتقال وجه بین حساب‌های یک بانک، محدودیت خاصی وجود ندارد.

نوع تراکنش

سقف انتقال وجه (تومان)

ساتنا

500 میلیون

پایا

100 میلیون

خودپرداز

10 میلیون

اگر درمورد نحوه انتقال وجه ساتنا نمی دانید. پیشنهاد می کنم مطلب آن را بخوانید.

کارمزد انتقال وجه پایا چقدر است؟

کارمزد انتقال وجه پایا توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود. این کارمزد به صورت یک صدم درصد مبلغ تراکنش محاسبه می‌شود. حداقل کارمزد تعیین‌شده پایا برابر با ۲۰۰ تومان است.

به عبارت ساده‌تر، کارمزد انتقال وجه پایا به این صورت است که اگر مبلغ تراکنش شما ۱ میلیون تومان باشد، کارمزد انتقال وجه شما ۱۰۰ تومان خواهد بود.

البته، برخی از بانک‌ها ممکن است کارمزد انتقال وجه پایا را کمتر از حداکثر تعیین‌شده توسط بانک مرکزی دریافت کنند.

نحوه پیگیری انتقال وجه پایا

برای پیگیری انتقال وجه پایا، می توانید از طریق یکی از روش های زیر اقدام کنید:

  • سامانه های اینترنتی بانک ها: اکثر بانک ها امکان پیگیری انتقال وجه پایا را از طریق سامانه های اینترنتی خود فراهم کرده اند. برای این کار، کافی است به سامانه اینترنتی بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کرده و با وارد کردن شماره پیگیری انتقال وجه، وضعیت آن را مشاهده کنید.
  • شماره تلفن های بانک ها: اکثر بانک ها امکان پیگیری انتقال وجه پایا را از طریق شماره تلفن های خود فراهم کرده اند. برای این کار، کافی است با شماره تلفن بانک صادرکننده کارت خود تماس گرفته و با ارائه شماره پیگیری انتقال وجه، وضعیت آن را جویا شوید.
  • سامانه پیامکی بانک ها: برخی از بانک ها امکان پیگیری انتقال وجه پایا را از طریق پیامک فراهم کرده اند. برای این کار، کافی است شماره پیگیری انتقال وجه را به شماره پیامکی بانک صادرکننده کارت خود ارسال کنید.

در ادامه، نحوه پیگیری انتقال وجه پایا از طریق سامانه های اینترنتی بانک ها را به عنوان مثال توضیح می دهیم:

  1. به سامانه اینترنتی بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کنید.
  2. در قسمت "انتقال وجه" یا "خدمات کارت" ، گزینه "پیگیری انتقال وجه" را انتخاب کنید.
  3. شماره پیگیری انتقال وجه را در قسمت مربوطه وارد کنید.
  4. گزینه "جستجو" را کلیک کنید.

در صورتی که انتقال وجه شما با موفقیت انجام شده باشد، وضعیت آن در صفحه نمایش نشان داده می شود. در غیر این صورت، علت عدم انجام انتقال وجه به شما اطلاع داده می شود.

C:\Users\Ozzax Assistant\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\تفاوت ساتنا و پایا.png

تفاوت ساتنا و پایا در چیست؟

ساتنا و پایا دو سامانه انتقال وجه بین بانکی هستند که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شده‌اند. این دو سامانه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

ساتنا

  • نام کامل: سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی
  • زمان تسویه: آنی
  • سقف انتقال وجه: حداقل ۱۵ میلیون تومان و حداکثر ۵۰ میلیون تومان
  • کارمزد: ۰.۰۲ درصد مبلغ تراکنش

پایا

  • نام کامل: سامانه اتاق پایای الکترونیکی
  • زمان تسویه: چهار نوبت در روز
  • سقف انتقال وجه: حداقل ۱ ریال و حداکثر ۹۹.۹۹۹.۹۹۹ تومان
  • کارمزد: ۰.۰۱ درصد مبلغ تراکنش

ویژگی

ساتنا

پایا

زمان تسویه

آنی

چهار نوبت در روز

سقف انتقال وجه

حداقل ۱۵ میلیون تومان و حداکثر ۵۰ میلیون تومان

حداقل ۱ ریال و حداکثر ۹۹.۹۹۹.۹۹۹ تومان

کارمزد

۰.۰۲ درصد مبلغ تراکنش

۰.۰۱ درصد مبلغ تراکنش

مناسب‌ترین کاربرد

انتقال وجه مبالغ بالا با دفعات کم

انتقال وجه مبالغ کم و دفعات زیاد

جمع‌بندی

سامانه پایا یک سامانه کارآمد و ایمن برای انتقال وجه بین بانکی است. این سامانه امکان انتقال وجه به صورت الکترونیکی و در سریع‌ترین زمان ممکن را فراهم می‌کند.

برچسب ها: بانک مرکزی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار