کد خبر: ۲۳۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
«تجارت آنلاین» تبعات برج‌سازی در حریم بزرگترین پارک گیاهی خاورمیانه را بررسی کرد:
در حالی که بحران کم‌آبی در تهران به‌شدت باغ گیاه‌شناسی را تهدید می‌کند، ساخت و سازها در منطقه 22 و برج سازی وسیع آن‌هم در منتها الیه شمالی این باغ، سهم آب آن را به یغما برده و سایه مرگ بر حیات بزرگترین پارک گیاهی خاورمیانه افکنده است.

سایه مرگ بر سر باغ گیاه شناسی

گروه راه و مسکن: برج‌سازی بر فراز باغ گیاه شناسی تهران همچنان با وجود هشدار فعالان محیط زیست، در سه شیفت شبانه‌روزی و ۶ بلوک سه‌قلو در حال انجام است گویا قرار است در اطراف این باغ منحصر به فرد 22 برج 38 طبقه ساخته شود آن هم در شرایطی که در کنار مسئله کم آبی، نفس پایتخت به دلیل افزایش ساختمان‌های بلند مرتبه و تراکم جمعیت به شماره افتاده است. هر چندکارشناسان شهرسازی معتقدند این ساخت و ساز تاثیر زیادی بر روی باغ گیاه‌شناسی نمی‌گذارد اما فعالان محیط زیست بر این باورند که وجود ساختمان‌های زیاد، جمعیت بالا در این محدوده، ایجاد آلودگی‌های صوتی، هوایی و کاهش سطح آب، موجب از بین رفتن گونه‌های خاصی از گیاه در در باغ گیاه‌شناسی می‌شود.

تاریخ ایده برج سازی در حریم باغ گیاه شناسی
تاریخ ایده برج سازی در حریم باغ گیاه شناسی از دوره مدیریت قالیباف در شهرداری تهران کلید خورد و با وقفه ای کوتاه در دوره مدیریت حناچی در شهرداری متوقف و دوباره با ورود زاکانی به شهرداری این پروژه به جریان افتاد. هر چند زاکانی گفته است که جلوگیری از این کار از مسئولیت شهرداری خارج است و برای جلوگیری به رأی دستگاه قضایی یا تفاهم بین وزارت جهاد، میراث فرهنگی و مجموعه سازنده برج‌ها نیاز دارد.
اوایل همین ماه بود که به دنبال مجوز شهرداری تهران برای احداث 22 برج در حریم باغ گیاه شناسی ایران، وزارت جهادکشاورزی نسبت به این ماجرا هشدار داد. علی علیزاده، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در نامه‌ای به سران سه قوه خواستار جلوگیری از تخریب باغ ملی گیاه‌شناسی ایران به دنبال صدور مجوز ساخت 22 برج 38 طبقه با ساخت بیش از 5600واحد مسکونی در جوار ضلع شمالی این باغ از سوی شهرداری شد.

تیر خلاص به باغ ملی گیاه شناسی
در ادامه نامه علیزاده آمده است: صدور این مجوز را تیر خلاصی به باغ ملی، به‌عنوان میراث علمی، تخصصی، طبیعی و فرهنگی کشور می‌داند. باغ ملی گیاه‌شناسی ایران در حالی از سوی 22 برج در آستانه ساخت تهدید می‌شود که طبق قانون تنها می‌توان با فاصله‌ای مشخص و دور، پروانه ساخت ساختمان‌هایی را داد که در نهایت سه طبقه داشته باشند. به گفته علیزاده، جهاد کشاورزی حاضر به دادن زمین معوض برای ساخت این برج‌ها شده است اما به رغم قوانین مشخص، ممنوع بودن ساخت‌‌ و سازها که خارج از توان اکولوژیک پایتخت است، این پیشنهاد پذیرفته نشده است.
رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور افزود: امروز برای حفاظت از تنوع زیستی کشور چشم امید به دیوان عدالت اداری بسته‌ایم.» هشدار این مسئول نسبت به ساخت و ساز اطراف باغ همیشه در رسانه ها منتشر می‌شود، او سال گذشته هم تاکید کرده بود که ادامه این ساخت و ساز مسیری خطرناک و فاجعه بار برای میراث علمی، تخصصی، طبیعی و فرهنگی کشور است و اجرای برج سازی زوال تدریجی و نابودی کامل باغ گیاه‌شناسی را به دنبال دارد.

اهدای زمین معوض به ذی‌نفعان
همچنین ۱۳ آبان نیز رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران به ایرنا گفته بود که شهرداری می‌تواند برای حفظ حریم باغ گیاه‌شناسی به ذی نفعان ساخت و ساز در مجاورت این باغ، زمین معوض بدهد. مهدی عباسی با بیان اینکه درمورد یک سری ساختمان‌های فعلی نمی‌توان اقدامی انجام داد و تکلیفش مشخص است، گفته است: اما یک سری ساخت و ساز با توافق های قبلی بوده که شهرداری به عنوان ضلع سوم باید ورود کند و یک توافق جدید با مالکان داشته باشد و حتی زمینی به جای آن برای ساخت و ساز بدهد. اظهارات شهردار تهران، رئیس تحقیقات مراتع و جنگل های کشور و رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در این باره در حالی مطرح می‌شود که روند ساخت و ساز در این منطقه ادامه دارد و بسیاری از مردم هم در رویای خانه‌دار شدن و با تبلیغاتی که از سوی سازنده‌ها در حال انجام است؛ واحدهایی که حتی هنوز برای احداث برج، گودبرداری هم نشده است، پیش فروش می‌کنند و قیمت این واحدها نیز با توجه به ارزش منطقه‌ای کمتر است و قول‌هایی برای تحویل دو تا سه سال آینده را می‌دهند. حال در این شرایط این سوال مطرح است که چرا با وجود مخالفت مقامات عالی‌رتبه کشور با ساخت این برج‌ها و دستور معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر توقف ساخت و سازها تا تصمیم‌گیری نهایی هنوز نتوانسته است سایه سنگین این ساخت و سازها را از روی باغ بردارد؟

تهران از جمعیت لبریز است
در همین زمینه، یک کارشناس حوزه شهرسازی با اشاره به تبعات زیست محیطی اجرای این پروژه بلندمرتبه سازی در منطقه 22 تهران و هم جوار باغ گیاه شناسی می‌گوید:« جمعیت تهران خیلی وقت است که از سقف تعیین شده خود در طرح جامع تفضیلی عبور کرده و حتی توان ساخت و ساز های معمولی هم ندارد چه برسد به اجرای برج سازی های انبوه آن هم در منطقه 22 که همه آن را به ساخت‌وسازهای انبوه و بی‌قاعده و بی‌انضباطی شهری می‌شناسند. منطقه‌ای که متاسفانه طبیعت بکر، دریاچه، دشت و پوشش گیاهی هم در آن واقع شده است.»

پای یک نهاد قوی در میان است؟
سهراب مشهودی به خبرنگار روزنامه «تجارت» گفته است:« اجرای این پروژه با وجود مخالفت مقامات عالی‌رتبه کشور و فعالان محیط زیستی با ساخت این برج‌ها نشان می‌دهد که گویا این پروژه برای یک نهاد قوی است که زور شهرداری و مخالفت مسئولان هم به آن نمی‌رسد.» به گفته این فعال شهرسازی، نیروی شهرداری کاملا سبک است و در حدی نیست که بتواند در برابر ساخت ابرپروژه های این چنینی قدرت اجرایی داشته باشد؛ شهرداری تنها می‌تواند حریف مردمان عادی و تخلفات ساخت و ساز سبک شود. او معتقد است:« شهرداری می‌تواند به عنوان یک نهاد قوی در حوزه شهرداری به قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری کشور نسبت به اجرای برج‌سازی بر فراز باغ گیاه شناسی شکایت کند و این باغ را از تبعات زیست محیطی و کم ابی نجات دهد.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار