کد خبر: ۲۳۰۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
«تجارت آنلاین» گزارش می دهد؛
عدم تناسب حقوق دستمزدها، سناریویی قطع نشدنی است که هر سال تکرار می شود، اما افزایش فشار ناشی از این عدم تطابق به نتایج و تبعات ناگوار جدیدتری منتهی شده است، که مهاجرت نیروهای کار ماهر، عدم به کارگیری متخصصان در رشته های خود، نارضایتی اجتماعی و ... از جمله آن ها به شمار می آید

عقب‌ماندگی تاریخی دستمزدها از نرخ تورم

آرمان حاجیان فرد، کارشناس مسائل اقتصادی، با اشاره به کاهش قدرت خرید کارگران، تأکید می‌کند که در تحلیل اقتصاد کلان و تأثیر شاخص‌های اقتصادی بر معیشت و زندگی، باید به نسبی بودن این شاخص‌ها نیز توجه شود. عدم در نظر گرفتن این نکته ممکن است منجر به تحلیل نادرست و یا نتیجه‌گیری‌های غیراصولی شود. او با تأکید بر اینکه افزایش دستمزدها نقش زیادی بر افزایش تورم ندارد گفت: نتیجه دستمزد پایین این است که تحصیلکرده ها مشاغلی مانند تاکسی اینترنتی را برای خود انتخاب می کنند. مثلاً الزاماً همیشه بد نیست، اگر تورم صفر یا منفی گردد، نتایج تاثیر گذاری بر تولید و رشد اقتصاد کشور خواهد گذاشت به همین خاطر شاخص تورم نسبی بوده و در برخی مواقع باعث افزایش تولید و رشد اقتصاد می گردد. لذا همواره باید سایر شرایط اقتصادی، نحوه اعمال سیاست و مواردی از این دست را مدنظر داشت. تصمیم‌گیری در خصوص افزایش یا میزان افزایش حداقل دستمزد از جمله مسائل بسیار پیچیده اقتصادی است و نمی‌توان انتظار داشت با تغییر آن، تمام شرایط دیگر در اقتصاد ثابت بمانند.

میزان حقوق با هزینه ها نمی خواند!
حاجیان فرد در این باره به اقتصاد آنلاین گفت: در واقع، نباید انتظار داشته باشیم، دستمزدها افزایش پیدا کنند، اما به‌عنوان مثال نرخ تورم ثابت بماند! باید ببینیم عدم تناسب وپرداخت حقوق و دستمزد کمتر از رشد تورم جامعه و گسیل قشر کارگر و کارمند به زیر خط فقر ،آسیب بیشتری به سرمایه های اجتماعی، اقتصاد، نرخ زاد وولد و مهاجرت می زند یا پرداخت حقوق و دستمزد متناسب با شرایط تورمی جامعه؟! این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در محاسبات خط فقر، در برخی موارد حداقل هزینه زندگی یک خانواده سه و سه دهم نفره و یا حداقل هزینه زندگی برای هر نفر مورد نظر قرار می گیرد، این میزان به ترتیب ماهیانه ۲۸میلیون و ۶۰۰هزار تومان و ماهیانه ۸میلیون و ۶۵۰هزار تومان می باشد در همین راستا هزینه خوراکی یک خانوار ۴نفره در تیر ماه ۱۴۰۲برای ۱۸قلم کالای اساسی حدود ۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان می باشد. وی ادامه داد: فی الواقع افرادی که حداقل حقوق را دریافت میکنند فقط قادر به تامین هزینه های خوراک خود و خانواده هایشان هستند، پس مسلماً در این خانواده تأمین پوشاک مناسب، آموزش ،ورزش، رفاه و... جایی نخواهد داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار