کد خبر: ۲۳۰۶۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
کارشناس بازار سرمایه گفت:هر چند نباید مدافع گرانی ارز بود اما ارزپاشی در شرایط تحریم و وضعیت اقتصاد کشور برای ثبات قیمت دلار خیانت محض است و با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس بعید به نظر می رسد ثبات ارزی تا پایان سال ادامه داشته باشد.

برزو حق شناس در گفت و گو با «صدای بورس» گفت: در سیاست انقباضی دولت، رشد مصارف کمتر از تورم بوده ، با توجه به این که بودجه کمتر از تورم اعلامی رشد نکرده است نمیتوان گفت سیاست خاصی مدنظر باشد. اما اگر بانک مرکزی به سیاست های انقباضی و پولی خود تداوم دهد میتواند به ضرر بازار سرمایه صورت گیرد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: مولفه های تورمی و اقتصاد کلان کشور حاکی از ضعیف شدن قدرت ریال است. هر چند نباید مدافع گرانی ارز بود اما ارزپاشی در شرایط تحریم و فعلی اقتصادی کشور برای ثبات قیمت دلار خیانت محض است. در شرایط فعلی و نزدیکی به انتخابات مجلس بعید به نظر می رسد ثبات ارزی تا پایان سال ادامه داشته باشد.

وی به مشکلات و بحران های بازار سرمایه اشاره کرد و ادامه داد: بازار سرمایه به دلیل شرایطی که دولت ها به آن تحمیل کرده اند درحوزه قیمت گذاری دستوری، سیاست های انقباضی پولی، نرخ خوراک دچار بحران و مشکل شده است که حتی میتوان در راستای این موضوع به دوره اول دولت گذشته اشاره کرد که چه اتفاقاتی بر نرخ خوراک رقم خورد.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:معمولا شرایط سختی به بازار سرمایه تحمیل میشود. در همین راستا بعضی از سهامدران با وجود تورم کشور سرمایه خود را به منظور تراز کردن با این تورم وارد بازار سرمایه میکنند.

وی در رابطه با خروج سرمایه از بازار و تاثیرات آن افزود: در حال حاضر سرمایه خاصی وارد بازار سرمایه نشده است که با خروج آن اتفاقی بازار را تهدید کند. همچنین از سال ۱۳۹۹ به بعد شاهد خروج سرمایه ها از بازار بوده ایم.

حق شناس در پایان گفت: از عواقب خروج پول در سال های گذشته میتوان به خروج نقدینگی سرگردانی که وارد بازار شد، اشاره کرد. در همین راستا عمدتا تصمیم گیرنده بانک مرکزی بود و برهمین اساس نقدینگی سرگردان از بازار سرمایه خارج شد که مشاهده کردیم این اتفاق با بازار های موازی مانند مسکن و خودور چه کرد.

کد خبر 484884
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار