کد خبر: ۲۳۲۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴
اقساط ۵.۶ میلیونی وام ودیعه مسکن فقط بخشی از کوه یخی ماجراست. ارقام اعلامی درباره سهم ناچیز این تسهیلات در بانک‌ها و آمارهای موجود از تعداد متقاضیان خوش‌شانسی که موفق به دریافت شدند، حقایق بیشتری را برای مستاجران جویای وام آشکار می‌کند

به گزارش صدای بورس، وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ بعد هشت ماه تاخیر نسبت به دوره قبلی ابلاغ شد و مستاجران ساکن شهرها و روستاها می‌توانند بسته به محل سکونت برای دریافت تسهیلات ۴۰ تا ۲۰۰ میلیونی اقدام کنند. دوبرابر شدن مبلغ وام ودیعه مسکن نسبت به دوره گذشته را می‌توانیم نیمه پر لیوان بدانیم اما در چند روزی که از ابلاغیه بانک مرکزی درخصوص تسهیلات جدید مستاجران می‌گذرد، رقم اقساط و نرخ سود ۲۳ درصدی آن با واکنش‌ها و انتقادهای زیادی روبرو شده است.

بااینکه آمار دقیقی از تعداد واجدان شرایط وام ودیعه مسکن وجود ندارد اما مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی که در پروسه پرداخت تسهیلات نقش دارند، می‌گویند ظرف چهار سال گذشته فقط ۱۷ درصد متقاضیان ساکن تهران و شهرهای اطراف موفق به دریافت شدند. از طرف دیگر خود بانک مرکزی اعلام کرده سهم وام ودیعه مسکن در ۹ ماه ابتدایی امسال فقط سه‌دهم درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها بوده که این عدد کمتر از میزان وام‌های پرداختی در قالب خرید خودرو شخصی و خرید خانه نوساز و ... است. کنار همه این حرف‌ها باید همکاری نکردن تعدادی از صاحبخانه‌ها در مراحل لازم برای دریافت وام ودیعه مسکن را یکی دیگر از موانع موجود در مسیر دریافت تسهیلات حساب کنیم.

اقساط وام ودیعه مسکن؛ ماهی ۵.۶ میلیون برای مستاجر تهرانی

سود وام ودیعه مسکن براساس بخشنامه‌ای که بانک مرکزی به ۲۰ بانک مختلف ابلاغ کرده، طبق نرخ مصوب شورای پول و اعتبار محاسبه می‌شود. یعنی ۲۳ درصد.

اقساط وام ودیعه مسکن به این ترتیب برای مستاجر تهرانی که می‌تواند از سقف ۲۰۰ میلیونی تسهیلات استفاده کند، بادرنظر گرفتن مدت بازپرداخت پنج ساله، به ماهی پنج میلیون و ۶۳۸ هزار تومان می‌رسد.

وام ودیعه مسکن برای مستاجران ساکن مراکز استان‌ها سقف ۱۵۰ میلیون تومانی و برای مستاجران ساکن سایر شهرها سقف ۱۰۰ میلیون تومانی دارد. به این ترتیب مستاجرانی که بعد ابلاغ بخشنامه وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ دنبال دریافت تسهیلات افتادند، باید به ترتیب آماده پرداخت ماهی چهار میلیون و ۲۲۸ هزار تومان و دو میلیون و ۸۱۹ هزار تومان باشند.

وام ودیعه مسکن برای مستاجران ساکن مناطق روستایی نیز ۴۰ میلیون تومان است و مستاجران روستانشین باید هر ماه یک میلیون و ۱۲۷ هزار تومان به‌عنوان اقساط کنار بگذارند. ثابت بودن اقساط وام ودیعه مسکن در تمام دوره بازپرداخت، می‌تواند یکی از حسنات این مدل تسهیلات باشد، اما در همین چند روزی که بخشنامه جدید بانک مرکزی ابلاغ شده، ارقام ۵.۶ میلیونی اقساط مستاجران تهرانی یا اقساط ۴.۲ میلیونی که باید مستاجران ساکن مشهد، شیراز، اصفهان و ... تقبل کنند، با انتقادها و واکنش‌های زیادی روبرو شده است.

وام ودیعه مسکن فقط به ۱۷ درصد متقاضیان تهرانی پرداخت شده

وام ودیعه مسکن از سال ۹۹ به اینطرف فقط شامل ۱۷ درصد متقاضیان استان تهران شده است. این خبر را مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرده و توضیح داده ظرف تقریبا چهار سال گذشته از ۸۵۵ هزار نفری که در تهران و بقیه شهرهای استان برای دریافت تسهیلات مستاجران اقدام کردند، وام ودیعه مسکن فقط به حدود ۱۴۵ هزار نفر تعلق گرفته است.

وام ودیعه مسکن یکجور تسهیلات است و به‌هر حال متقاضی برای دریافت این پول باید شرایط لازم را داشته باشد. اینکه دقیقا چه تعداد از ۸۵۵ هزار متقاضی ساکن استان تهران، حائز شرایط لازم بودند، اعلام نشده، اما می‌دانیم در تهران به این بزرگی و دوجین شهرکوچک و بزرگ دیگر مثل اسلامشهر، شهریار، پاکدشت، ورامین، رباط‌کریم، پرند، پردیس، دماوند، لواسان و ... فقط ۱۷ درصد متقاضیان به تسهیلات مستاجران دسترسی داشتند. یعنی به‌طور متوسط تقریبا سالی ۳۶ هزار و ۲۵۰ نفر. تعداد کل خانه‌به‌دوش‌های تهران و شهرهای اقماری پایتخت به چقدر رسیده است؟

وام ودیعه مسکن و سهم سه‌دهم درصدی از کل تسهیلات پرداختی

وام ودیعه مسکن در ۹ ماه ابتدایی امسال سهم سه‌دهم درصدی از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها داشته است. عددی که کمتر از میزان حجم پرداختی بانک‌ها تحت‌عنوان وام خرید خودرو شخصی یا خرید خانه نوساز محاسبه شده. عملکرد ۹ ماهه بانک‌های مختلف کشور نشان می‌دهد بیشتر از هر مورد دیگری، وام‌های بانکی در قالب تامین سرمایه در گردش (حدود ۶۲ درصد) پرداخت شده که اساسا برای صاحبان کسب‌وکار حقوقی و غیرحقیقی اهمیت دارد.

وام ودیعه مسکن با این حال به‌خاطر اینکه نهایتا خانوار به‌عنوان جمعیت هدف آن معرفی می‌شود، در دسته تسهیلاتی مثل قرض‌الحسنه ازدواج و قرض‌الحسنه فرزندآوری قرار می‌گیرد. داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد سهم وام ودیعه مسکن در تسهیلات پرداختی بانک‌ها به نصف حجم تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری نمی‎‌رسد و تقریبا به‌اندازه یک‌دهم حجم وام ازدواج برآورد می‌شود.

وام ودیعه مسکن و همکاری نکردن صاحبخانه‌ها

نحوه دریافت وام ودیعه مسکن به‌شکلی است که متقاضی در قدم اول احتیاجی به مراجعه حضوری به بانک ندارد و بعد از طی کردن مراحل ثبت‌نام اینترنتی و دریافت پیامک به شعبه مشخص‌شده، معرفی می‌شود. این وسط یکی از شرایط لازم در مرحله ثبت‌نام اینترنتی داشتن کد رهگیری است که در یکسری از مواقع با همکاری نکردن صاحبخانه، مستاجر موفق به دریافت وام ودیعه مسکن نمی‌شود.

وام ودیعه مسکن همانطور که از اسمش معلوم است برای رفاه حال مستاجران طراحی شده، اما ممکن است برخی از صاحبخانه‌ها از ترس مالیات و داستان‌های مخصوص خودش رغبتی به همکاری برای دریافت کد رهگیری و طی کردن مراحل لازم برای دسترسی مستاجر به تسهیلات نداشته باشند. بعد از انتشار گزارش وام ودیعه مسکن؛ همه‌چیز درباره تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مستاجران در فرارو، بخشی از مخاطبان دقیقا به چنین موردی اشاره کردند.

منبع: فرارو

کد خبر 488382
برچسب ها: وام ودیعه مسکن ، وام
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار