کد خبر: ۲۳۳۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:
پس از ماه‌ها کشمکش میان سازمان استاندارد و ایران خودرو، در نهایت تصمیم بر این شد که تولید پژو پارس نهایتاً تا پایان امسال متوقف شود. اما توقف تولید این سدان محبوب، پژو پارس را در مسیر میلیاردی شدن قرار می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، از ابتدای سال جاری مقرر شده بود که تولید پژو پارس نهایتاً تا پایان امسال متوقف شود. سازمان استاندارد برای آن دسته از محصولات ایرانی که قادر به پاس کردن استانداردهای 85گانه نبودند مجوز داد که در کمترین زمان ممکن، خودروها را استاندارد یا از خط تولید خود خارج کنند.

با توجه به محبوبیت بالای پژو پارس، حاشیه سود بالا و پیش‌فروش آن توسط ایران خودرو، بسیاری از افراد بر این باور بودند که تولید این خودرو حداقل تا پایان تعهدات پیش رو ادامه یابد، اما کیوان پناهی، مدیر بازاریابی و شبکه فروش ایران خودرو، هفته گذشته اعلام کرد: با توجه به الزام اجرای استانداردهای ۸۵گانه در خودروهای تولیدی و تطبیق نیافتن محصول پارس با استانداردها، به متقاضیان پیشنهاد شده تا این محصول را با دیگر خودروهای ایران خودرو که مطابق با استانداردهای۸۵ است جایگزین کنند.

بنابراین می‌توان گفت که تا پایان تولید پژو پارس، سدان محبوب خانواده‌های ایرانی به صورت رسمی از خط تولید ایران خودرو کنار گذاشته می‌شود. اما توقف تولید پژو پارس چه تأثیری روی قیمت بازاری آن خواهد گذاشت؟ آیا پارس میلیاردی در راه است؟

افزایش قیمت محسوس پژو پارس در بازار

با بررسی روند قیمت سدان محبوب ایران خودرو در بازار می‌توان متوجه افزایش قیمت محسوس آن شد. قیمت پژو پارس معمولی از محدوده 600 میلیون تومان در تاریخ یکم اسفندماه افزایش یافته و هم‌اکنون با 656 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. پژو پارس TU5 نیز از قیمت 745 میلیون تومان تا 810 میلیون تومان بالا رفته است. البته افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته نیز بی‌تأثیر نبود، اما می‌توان گفت که اولین شوک قیمتی با انتشار خبر توقف تولید رسمی، روی نرخ بازاری پارس قابل مشاهده است.

حال سوال اصلی این است که همین افزایش قیمت می‌تواند زمینه‌ساز میلیاردی شدن این سدان محبوب ایرانی در بازار شود؟ برای پاسخ به این سوال می‌توان رفتار قیمتی چند محصول ایرانی دیگر را پس از توقف تولید بررسی کرد.

پراید مدل 1399 هم‌قیمت کوییک صفر کیلومتر!

در سال 1399 چند محصول ایرانی از خط تولید کنار گذاشته شد و بسیاری بر این باور بودند که همین توقف تولید بتواند زمینه‌ساز بهبود کیفی محصولات و معقول شدن قیمت‌ها در بازار شود.

تولید انواع مدل‌های پراید از سال 99 متوقف شده و همین موضوع باعث افزایش قیمت عجیب‌وغریب ارزان‌ترین خودروی ایرانی در بازار شد. در نمودار زیر که از وب‌سایت Z4Car برگرفته شده، می‌توان جهش قیمتی پراید 111 را در سال توقف تولید مشاهده کرد.

قیمت پراید111

همین موضوع در پژو 405 ایران خودرو نیز مشهود است و با توقف تولید آن در همین سال، جهش قیمتی بازار گریبان‌گیر سدان ارزان‌‌قیمت ایران خودرو شد. نمودار قیمتی زیر نوسانات قیمتی پژو 405 را از سال 1398 تا 1402 نشان می‌دهد که جهش قیمتی در دو بازه زمانی کاملاً مشهود است.

قیمت پژو 405

بنابراین بعید نیست که با توقف تولید پژو پارس از سال آینده، جهش قیمتی برای این سدان محبوب ایرانی هم اتفاق بیفتد، هرچند همان‌طور که مشاهده شد انتشار خبر قطعی خارج شدن پارس از چرخه تولید طی هفته جاری قیمت‌ها را تا حد بسیاری بالا برد.

به دلیل اینکه سبد خودرویی کشور در قیمت‌های اقتصادی بسیار محدود است، توقف تولید یکی از این محصولات می‌تواند تأثیر بسیاری روی تقاضای سایر خودروهای اقتصادی بگذارد. بنابراین مسئولان باید پیش از خارج کردن یک خودروی اقتصادی از چرخه تولید به فکر جایگزین کردن خودروی جدید استاندارد با آن باشند تا فشاری بر قشر ضعیف‌تر جامعه وارد نشود.

حواله‌داران پارس در بلاتکلیفی کامل

ایران خودرو اعلام کرد آن دسته از افرادی که تحویل خودروی آنان به سال بعد موکول می‌شود می‌توانند جهت تبدیل پژو پارس خود به یکی از محصولات استاندارد، امکان پرداخت بخشی از وجه خودرو به صورت اقساطی نیز فراهم است.

پژو 207 پانوراما و سورن پلاس دو خودروی پیشنهادی این شرکت برای تبدیل پژو پارس بوده که تفاوت قیمت کارخانه‌ای زیادی با این سدان توقف تولید خورده دارند. از سوی دیگر علی‌رغم غیرقانونی بودن خرید و فروش حواله خودرو، برخی از مصرف‌کنندگان به امید حاشیه سود بالا یا قیمت کارخانه پایین، اقدام به خرید چنین حواله‌هایی کرده‌اند و اکنون با توجه به اتفاقات فوق در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند.

حال در شرایطی که نهادهای مسئول، به‌ویژه وزارت صمت بدون در نظر گرفتن تولیدات جایگزین، خودروهای پرطرفداری مانند پژو پارس، پراید و ... را از خط تولید خارج می‌کنند، حتی افرادی که مصرف‌کننده واقعی هستند و از خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای استفاده نمی‌کنند، در مسیر سودجویی قرار می‌گیرند تا بدین ترتیب صنعت خودروسازی ایران بیشتر شبیه به کارخانه دلال‌سازی باشد. 

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار