کد خبر: ۲۳۴۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کارگران و مشمولان قانون کار در حالی که تنها سه روز کاری از سال جدید باقی‌مانده هنوز در بلاتکلیفی برای دستمزد سال آینده به سر می‌برند

 کارگران و مشمولان قانون کار در حالی که تنها سه روز کاری از سال جدید باقی‌مانده هنوز در بلاتکلیفی برای دستمزد سال آینده به سر می‌برند

هر چند که از هفته‌های گذشته شورای عالی کار بارها تشکیل جلسه داده اما هنوز سبد معیشت مناسب برای حداقل‌بگیران تعیین نشده و جلسه‌های شورای عالی کار و کمیته دستمزد بدون نتیجه به پایان می‌رسند. 

 

به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، رقم نهایی برای سبد معیشتی با ملاک قرار دادن دهک چهارم برای سبد مطلوب غذایی ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است اما دولت می‌گوید در تمام اقلام باید حداقل قیمت‌های موجود در بازار محاسبه شود.

 

از حدود ساعت ۲ بعدازظهر نیز شورای عالی کار بار دیگر تشکیل جلسه داد که باز هم نتیجه‌ای از آن حاصل نشد. آنطور که علیرضا میرغفاری اظهار کرده، جلسه امروز بعد از ظهر شورای عالی کار برای تعیین سبد حداقل معیشت و حداقل دستمزد سال آینده بی‌نتیجه مانده است. 

 

به گفته این عضو شورای عالی کار، هیچ پیشرفتی در تعیین حداقل دستمزد و سبد حداقل معیشت باوجود اختلافات موجود صورت نگرفت و جلسه بعدی شورای عالی کار به روز شنبه موکول شد. 

 

میرغفاری اظهار امیدواری کرده که در هفته آینده درباره تعیین حداقل دستمزد کارگران نتیجه حاصل شود. براساس اظهارات این عضو شورای عالی کار، روی گروه کارگری در شورای عالی کار به صورت دو به یک (طرف کارفرمایی و دولت در برابر گروه کارگری) فشار سنگینی وجود دارد و مذاکرات به سختی پیش می‌رود.

 

میرغفاری درباره موضع کارگری برای سبد معیشت اظهار کرده که موضع ما برای عدد هزینه سبد ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و رقم پیشنهادی گروه کارفرمایی ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود که البته این رقم پیشنهاد وزارت اقتصاد بود و هنوز مورد قبول کارفرمایان‌ها و نمایندگان دولتی واقع نشده است.

 

این عضو شورای عالی کار تاکید کرده که سبد معیشت باید حتماً تعیین شود و پس از آن وارد مذاکرات جدی مزد شویم‌ اما معتقدیم که معیشت کارگران حتی با افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی هم رونق نمی‌گیرد و کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌‍‌دهد.

 

دولت به دنبال حداقلی‌هاست؟

 

جلسه دیروز کمیته مزد نیز برای تعیین حداقل سبد معیشت بی‌نتیجه ماند که در این زمینه محسن باقری، نماینده کارگران در شورای عالی کار گفته بود که اختلاف به وجود آمده میان قیمت پیشنهادی طرف کارگری و قیمت سبد پیشنهادی دولت و کارفرمایان، نحوه محاسبه قیمت کالاهاست؛ زیرا دولت می‌گوید در تمام اقلام باید حداقل قیمت‌های موجود در بازار محاسبه شود.

 

براساس اظهارات باقری، طرف کارگری بر این باور است که باید قیمت‌های متوسط در بازار محاسبه شود زیرا امکان تهیه همه اقلام خوراکی موجود در بازار وجود ندارد و بخش زیادی از اقلام مصرفی ناگزیر با قیمت‌های متوسط بازار تهیه می‌شوند.

 

به گفته نماینده کارگران در شورای عالی کار، رقم نهایی ما برای سبد معیشتی با ملاک قرار دادن دهک چهارم برای سبد مطلوب غذایی ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است

تصمیم‌گیری برای حداقل دستمزد در روز شنبه 

 

از یک سوی ماجرا نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار به فارس گفته که چون بین گروه کارگری و کارفرمایی توافقی در مورد سبد معیشت حاصل نشد، قرار شد روز شنبه مستقیم روی حداقل مزد کارگران بحث شود.

 

گویا دولت مایل است دستمزد کارگران و حداقلی‌بگیران را در حد افزایش حقوق کارکنان خود و حدود ۲۰ درصد افزایش دهد، با این حال همچنان دستمزد مشمولان قانون کار که بخش زیادی از جمعیت فعال کشور را تشکیل می‌دهند با تورم فعلی نیز فاصله بسیاری دارد. 

 

در این میان برخی اظهار می‌کنند که افزایش دستمزد کارگران به انتظارات تورمی دامن می‌زند، اما این ادعا در صورتی در تصمیم‌گیری‌ برای حداقل دستمزد می‌تواند نقشی ایفا کند که وزن و تاثیری حداقل به اندازه دیگر عوامل داشته باشد.. 

دیگر رسانه ها

    کدخبر: 130021
    برچسب ها: سبد معیشت
    نام:
    ایمیل:
    * نظر:
    آخرین اخبار