کد خبر: ۲۳۷۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲
شورای راهبری دوره انتقال، کابینه جدید را تعیین خواهد کرد
این روزها بحث ترکیب کابینه دولت چهاردهم موضع نخست محافل سیاسی و رسانه‌ای کشور است. از همان ساعات اولیه اعلام نتایج انتخابات، گمانه‌زنی‌های درباره کابینه تحت مدیریت مسعود پزشکیان آغاز شد.

فرمول پزشکیان برای تشکیل دولت

گروه سیاسی: این روزها بحث ترکیب کابینه دولت چهاردهم موضع نخست محافل سیاسی و رسانه‌ای کشور است. از همان ساعات اولیه اعلام نتایج انتخابات، گمانه‌زنی‌های درباره کابینه تحت مدیریت مسعود پزشکیان آغاز شد. در ابتدا شایعه‌ای مبنی بر ایجاد یک شورا از نزدیکان رئیس‌جمهور منتخب برای تشکیل کابینه مطرح شد که از آن به عنوان شورای انتصابات یاد شد اما محمد جواد آذری جهرمی، وجود تشکلی تحت عنوان شورای انتصابات را قویا رد کرد.
به گزارش «تجارت آنلاین»، در ادامه محمد جواد ظریف و محمد جواد آذری جهرمی به عنوان دو چهره‌ای که بیشترین نقش را در پیروزی مسعود پزشکیان داشتند، هر گونه حضور خود در کابینه یا نقش‌آفرینی در دولت جدید را رد کردند تا عملا بحث بر سر ترکیب کابینه دولت چهاردهم بیش از بیش داغ شود. در جدیدترین تحولات به نظر می‌رسد مسعود پزشکیان نقشه‌راه ویژه خود را برای انتخاب کابینه دارد. نقشه‌راهی که می‌توان از آن به عنوان نوعی دموکراسی شورایی یا دموکراسی انجمنی یاد کرد. شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم راهبردی است که رئیس‌جمهور منتخب در پیش گرفته است. محمد جواد ظریف نیز به عنوان رئیس این شورا به طور حتم نقشی بی‌بدیل در تشکیل کابینه جدید خواهد داشت.

دموکراسی انجمنی در قالب کارگروههای ویژه انتخاب کابینه
مسعود پزشکیان برای انتخاب کابینه جدید خود به سوی ایجاد کارگروهها روی آورده است. کارگروههای که نقشی مشورتی و البته مهم را در انتخاب ترکیب کابینه خواهند داشت. در این زمینه، محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره چیدمان کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: آقای پزشکیان برای چینش کابینه دولت خود دست به اقدام متفاوتی زده و پنج کار گروه تشکیل داده است. عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رئیس‌جمهور منتخب کارگرو‌هایی برای تشکیل کابینه دولت چهاردهم تشکیل داده است.
محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره چیدمان کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: آقای پزشکیان برای چینش کابینه دولت خود دست به اقدام متفاوتی زده و پنج کار گروه تشکیل داده است. وی افزود: رئیس جمهور منتخب از کارگروه‌ها خواسته تا برای هر وزارتخانه سه گزینه مناسب مشخص کنند تا او بتواند از میان آنها بهترین فرد را برای تصدی وزارتخانه‌ها انتخاب کند. هاشمی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که اقای پزشکیان روش مناسبی را برای چینش کابینه خود در نظر گرفته است و احتیاجی به توصیه کسی ندارد و با روشی که در پیش گرفته نتیجه خوبی خواهد گرفت.
عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رئیس جمهور منتخب با توجه به برخورد جناح رقیب مسئولیت سختی دارد، گفت : آقای پزشکیان مسائل را بررسی کرده و اقتصاد و معیشت مردم را در راس اولویتهای خود قرار داده است. هاشمی متذکر شد: اقتصاد بخش‌های مختلفی چون تولید، صادرات، فروش نفت و ... دارد که امیدواریم کارگروهای رئیس جمهور منتخب افرادی را برای تصدی این امور در نظر بگیرند که بتوانند باعث تحول تمامی جنبه های اقتصادی کشور شوند.

تصمیمات ویژه شورای راهبری
پس از کناره‌گیری اشخاصی همچون آذری‌جهرمی و ظریف، اکنون از هیچ شخصی نمی‌توان به عنوان گزینه قطعی حضور در دولت چهاردهم یاد کرد. تنها نام سید عباس عراقچی برای وزارت خارجه و علی‌طیب‌نیا برای یکی از مناصب اقتصادی است که به طور جدی مطرح هستند. در سایر مناصب حتی گرینه‌هایی قطعی مطرح نشده‌اند. تنها نکته قابل اتکا تا لحظه کنونی درباره ترکیب کابینه را می‌توان به اظهارات صریح محمد جواد ظریف ربط داد. ظریف در ابتدا در نشست با شست اعضای مجمع کارآفرینان ایران همزمان با اشاره به عدم ایفای نقش در دولت جدید تاکید کرد: «بر اساس تصمیماتی که گرفته شده با هدف جوان سازی دولت قرار است ۶۰ درصد از وزرا برای نخستین بار وزیر شوند و شرایط سنی آنان نیز زیر ۵۰ سال باشند.» در جدیدترین توضیحات نیز محمد جواد ظریف دیروز در ارتباط با شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم تاکید کرد: جوانان عضو ستاد پزشکیان، پیشنهاد اضافه شدن چندتن از میان خودشان به شورای راهبری را داشتند که با پذیرش آن از سوی رئیس جمهور منتخب این اتفاق رخ داد. این 5 تن از میان دبیران کمیته های ستاد انتخاباتی انتخاب شدند.
محمدجواد ظریف در پاسخ به پرسش دیگری درباره برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون روند تعیین اعضای کابینه دولت چهاردهم گفت: تا کنون هیچ نامزدی برای هیچ پستی از جمله معاون اول حتی بررسی هم نشده است. روند بررسی ها پس از دریافت پیشنهادهای سمن‌ها، انجمن‌های علمی ، انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی شروع می شود. ظریف افزود: فراخوان دیروز ارسال شده است. روسای کمیته‌ها فردا با بنده جلسه دارند تا روش کار معلوم شود و هفته آینده اعضای کمیته‌ها با جناب آقای دکتر پزشکیان دیدار می‌کنند تا اولویت‌های دولت چهاردهم را از زبان ایشان بشنوند. روند بررسی نامزدها به صورت کاملا شفاف تنها پس از آن شروع خواهد شد و ان شاءالله تا پایان تیرماه به نتیجه خواهد رسید. رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم در ادامه افزود: از همه رسانه‌ها و نامزدها و دوستان و طرفدارانشان تقاضا می‌کنم از دامن زدن به شایعات و طرح اسامی که نه تنها هیچ پایه و اساسی ندارد، بلکه تها باعث خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی به روند می‌شود خودداری کنند. از مردم عزیز هم تقاضا دارم که اصلا به این خبرسازی ها توجه نفرمایند. وی تأکبد کرد: شایعه اعمال فشار شخصیت هایی چون آقای خاتمی در این روند را شدیدا تکذیب میکنم. اصولا این شایعات با رفتار بزرگ منشانه ایشان سازگاری ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار