کد خبر: ۲۳۷۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰
«تجارت آنلاین» دلایل عدم ورود سرمایه های جدید به بازار سرمایه را بررسی کرد
دلیل افت های اخیر بازار سرمایه چیست؟ چرا بازار بعد از رشد روزهای ابتدایی بعد از انتخابات دچار مسیر منفی مداوم در دو هفته گذشته شده است؟

منشاء روزهای منفی بورس

گروه اقتصاد کلان: دلیل افت های اخیر بازار سرمایه چیست؟ چرا بازار بعد از رشد روزهای ابتدایی بعد از انتخابات دچار مسیر منفی مداوم در دو هفته گذشته شده است؟ کارشناسان معتقدند بعد از رشدی که در بازار بعد از پیروزی رییس جمهور منتخب اتفاق افتاد شاهد بودیم که بازار وارد فاز نزولی شد.

به گزارش تجارت آنلاین، بعد از خروج پول سنگین از صندوق های درآمد ثابت به صورت چند روز متوالی شاهد این هستیم که وضعیت بازار تغییر کرده است. صندوق هایی که به عنوان پارامتری که سرمایه گذاران به عنوان ریسک گریزی از آن در بازار سهام استفاده کنند شاهد ورود پول به آن ها هستیم. اما این اتفاقات نشات گرفته از چیست؟ می توان چند نوع تحلیل را از این وضعیت و اتفاقات شکل گرفته در بازار و عدم اعتماد سرمایه گذاران ارایه داد. وقتی بخواهیم بگویم که اعتماد به بازار برمی گردد تنها یک پارامتر مهم را باید بررسی کرد که آن هم ورود سرمایه گذار جدید به بازار است. آیا بازار سرمایه در یکسال اخیر ورود سرمایه گذار جدید به بازار داشته است؟ قطعا پاسخ منفی است. در یک سال اخیر بازار سرمایه ورودی معناداری نداشته است. این در حالی است که رشدها و افت هایی که در بورس شکل گرفته از جنس خود بازار و فعالان آن بوده است و نقدینگی که همیشه باعث رشد مقطعی بازار شده است از خود بازار بوده است. یعنی یک شیفتی از صندوق های درآمد ثابت رخ داده که شکل رشد به خود گرفته و یک شیفتی از سهام به صندوق ها اتفاق افتاده است که افت را در پی داشته است. بنابراین فعلا ورود سرمایه گذار جدید به بازار اتفاق نیفتاده است . در صورتی که ورود سرمایه گذار جدیدی داشته باشیم می توانیم شاهد ترند و روزهای خوب بورس باشیم. از سال 1400 حاشیه سود خالص بازار سرمایه و شرکت های تولیدی از 37 درصد به 21 درصد نزول پیدا کرده است که تنها دلیل آن نشات گرفته از قیمت گذاری دستوری و نرخ گذاری معیوب خوراک به پترو پالایشی ها و تصمیمات جزیره ای که در بازار گرفته شده است. قطعا اصلاح چنین مواردی باعث خواهد شد که به صورت تدریجی ما سرمایه گذار جدید به بازار داشته باشیم. از این رو کار یک ماه یا دو ماه نیست که بتوان شاهد رونق بازار سرمایه بود.

نگاهی به وضعیت روز دوشنبه بورس
اما دیروز بورس تهران به نزول ادامه داد. ناظران عامل اصلی ریزش بازار را گزارش‌ عملکرد ضعیف اغلب شرکت‌ها می‌دانند. در معاملات روز دوشنبه یکم مرداد ماه 1403، شاخص کل بورس تهران 3 هزار و 169 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 169 هزار و 22 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 383 واحدی در رقم 693 هزار و 602 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس 101 واحد افت کرد به رقم 22 هزار و 192 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 370 واحد به سطح 121 هزار و 701 واحد رسید. ناظران عامل اصلی ریزش بازار را گزارش‌ عملکرد ضعیف اغلب شرکت‌ها می‌دانند.

نمادهای اثرگذار بر شاخص کل
دیروز نمادهای فولاد، بفجر و خودرو نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای نوری، بوعلی و حکشتی از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای کگهر، خاور و بپاس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای حسینا، انتخاب و دماوند نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نماد شپنا بیشترین تراکنش را داشت و وبملت و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین تراکنش قرار گرفتند. در فرابورس نیز خاور، معین و زماهان بیشترین تراکنش را داشتند.

ارزش معاملات سهام
دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 53 هزار و 872 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 46 هزار و 195 میلیارد تومان بود که 86 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 0.8 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 918 میلیارد تومان رسید.

پرمعامله‌ترین سهم‌ها
در معاملات دیروز نماد ثفارس بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 141 میلیارد تومان بود. پس از ثفارس، فسبزوار بیشترین ارزش معاملات را داشت و خاور رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فولاد و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. حجم معاملات نیز سهام خاور با تعداد 536 میلیون و 696 هزار و 831 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد حفارس و فولاد نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس
در معاملات دوشنبه، 38 نماد صف خرید داشتند و 64 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 55 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 97 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با ریزش 26 درصدی به رقم 796 میلیارد تومان رسید.

تحلیل روز یکشنبه بازار
تقاضا در معاملات بورس دیده نمی‌شود و سهامداران سهم خود را با هر قیمتی به فروش می‌رسانند. این روند در بورس اولین روز مرداد نیز تکرار شد و شاخص‌های بورسی را بر مدار نزولی قرار داد. معاملات دیروز سهام در خلاف جهت کندل معاملاتی روز گذشته بسته شد و در پایان بورس امروز، شاخص کل با کاهش سه هزار و 169 واحدی که معادل 0.15 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس، شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون و 169 هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش پیدا کرده است؛ به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز 383 واحد که معادل 0.06 درصد این شاخص است، کاهش ارتفاع داد و به سطح 693 هزار واحد رسید. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته، حجم معاملات را 5.5 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را دو هزار و 973 میلیارد تومان نشان می‌دهد. همچنین باید گفت در بورس امروز گروه انتشار و چاپ بیش از سایر رقبا افزایش قیمت پیدا کرده است.

ورود و خروج پول حقیقی
تراز پول حقیقی در سهام، مانند روز معاملاتی گذشته، دیروز منفی بود. به طوری که در پایان بورس دیروز حدود 109 پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. موضوع دیگر اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 52 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است.

بیشترین ارزش معاملات
در جریان معاملات دیروز سه سهم ثفارس، خاور و فولاد بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های شستا، خاور و وبملت به‌ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار گرفت. بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های خاور، کاوه و نوری تعلق گرفت. همچنین در جریان معاملات دیروز سهم‌های خاور، کاوه و نوری ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند پول هوشمند از نمادهای خساپا، خودرو و شستا خارج شده است. شایان ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های ثفارس، سامان و خچرخش رقم خورد. همچنین ونیکی در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار عرضه نیز در نماد غپآذر بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار