کد خبر: ۲۳۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۵
افسردگی در فعل و انفعالات مغزی تاثیر می  گذارد و باعث به وجود آمدن اختلال در یادگیری و حافظه می شود. اما به تازگی محققان دریافتند که فعالیت های هوازی باعث جلوگیری از به وجود آمدن افسردگی در افراد می شود.

ضمیمه خانواده امروز روزنامه اطلاعات نوشت: محققان کالج دانشگاهی لندن فرآیندهایی که هنگام ورزش کردن در بدن اتفاق می افتد را بررسی کردند و متوجه رابطه آن با افسردگی شده‌اند. یکی از عواملی که باعث ناتوانی افراد در کارهای روزمره می‌شود در کل دنیا بی شک افسردگی است.

به گزارش یورو نیوز افسردگی در فعل و انفعالات مغزی تاثیر می  گذارد و باعث به وجود آمدن اختلال در یادگیری و حافظه می شود. اما به تازگی محققان دریافتند که فعالیت های هوازی باعث جلوگیری از به وجود آمدن افسردگی در افراد می شود و با ارائه مقالات جدید سعی در درک بهتر این روند کرده اند.

آنها بر این باورند که در این فرایند انگیزه نقش مهمی ایفا می کند و می  تواند تا حد زیادی نقش مهمی در التیام علائم افسردگی داشته باشد. از جمله این علائم«سندرم آنهدونیا» (سندرم بی‌لذتی یا کاهش علاقه نسبت به تجربیات گذشته زندگی)، کم حوصلگی و «مه مغزی»را می توان نام برد.این تیم، با خلاصه‌سازی مقالات علمی پژوهشی گذشته که مکانیسم‌های افسردگی را هم در انسان و هم در حیوانات بررسی کرده‌ بودند، به این نتیجه رسیدند که افسردگی به‌ویژه از نوع «آنهدونیا»، با افزایش التهاب ناشی از واکنش دستگاه ایمنی بدن مرتبط است.

عاملی که در این تحقیقات حائز اهمیت است این است که این التهابات مغزی انتقال دوپامین را با مشکل مواجه می کند و ممکن است در تغییر انگیزه و کاهش تمایل به درک شدن در فعالیت های ذهنی و فیزیکی تاثیر بگذارد.

اما ما با انجام یک سری از فعالیت های ورزشی هوازی می توانیم تا حد زیادی مانع از بروز چنین مشکلاتی شویم و عملکرد دوپامین را در بدنمان تقویت نماییم و این شاهکار ضد افسردگی ورزش است.

نویسنده اصلی این مقاله، دکتر امیلی هیرد از موسسه علوم اعصاب شناختی یو‌سی‌اِل اظهار داشت: «اثر ضد افسردگی ورزش هوازی به وضوح در بررسی‌های قبلی اثبات شده است، اما مکانیسم آن به خوبی درک نشده است. دلیل آن هم تا حدی به خاطر این بوده که این مکانیسم شامل ترکیبی از چندین فرآیند بیولوژیکی و روان‌شناختی است.»

او می‌افزاید: «به عنوان مثال، ورزش علاوه بر اثرات مفید آن بر التهاب، دوپامین و پردازش سیستم پاداش‌دهی، استرس اکسیداتیو [تنش اکسایشی] را کاهش می‌دهد و عزت نفس و کارآمدی را افزایش می‌دهد.»

دکتر امیلی هیرد در توضیح سخنان خود گفت: «ورزش - به‌ویژه فعالیت‌های هوازی که باعث تعریق و تنگی نفس شما می‌شود - التهاب را کاهش و انتقال دوپامین را افزایش می‌دهد، که به نوبه خود میل به تلاش و در نتیجه انگیزه افزایش می‌‌یابد.»

این گروه تحقیقاتی امیدوار است که این رهیافت تازه از چگونگی تاثیر ورزش بر کاهش علائم افسردگی به توسعه استراتژی‌های درمانی جدید ـ مانند برنامه‌های ورزشی شخصی کمک کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار