کد خبر: ۲۳۸۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۴

کارشناس اقتصادی لبنان تأکید کرد: حملات موشکی جبهه مقاومت به عمق سرزمین‌های اشغالی هویت اقتصادی را که رژیم اشغالگر طی ۴۷ سال گذشته ساخته بود، فروریخت. 
به گزارش «جوان» به نقل از فارس، حسن مقلد، کارشناس مالی و اقتصادی مشهور لبنانی در گفتگو با المیادین تأکید کرد: هزینه اقتصادی جنگ اسرائیل بیش از ۶۳‌میلیارد دلار بوده است و در نتیجه آن این رژیم اشغالگر از انقباض اقتصادی رنج می‌برد و بیش از ۶۰‌هزار شرکت اسرائیلی ورشکسته و تعطیل شده‌اند. 
مقلد ادامه داد: روند صعودی زیان‌های اقتصادی اسرائیل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳، هر روز عمیق‌تر می‌شود و بانک مرکزی اسرائیل اذعان کرده است آنچه اسرائیل از هویت اقتصادی خود در طول ۴۷ سال گذشته ساخته بود، از زمان طوفان‌الاقصی در معرض ضربه‌ای بی‌سابقه قرار گرفته است. 
 اسرائیل از سرزمین جذاب برای سرمایه‌گذاری به مکان فرار سرمایه مبدل شده
وی تأکید کرد: رژیم اسرائیل مبتنی بر ایده جنگ برق آسا و سریع و توانایی ارتش آن برای حل سریع و قاطع نبرد‌ها در خارج از سرزمین‌های اشغالی فلسطین تأسیس شده است، اما با انتقال نبرد به داخل سرزمین‌های اشغالی فلسطین و ناتوانی این رژیم اشغالگر در یکسره کردن نبرد در نوار غزه، بازگرداندن شهرک‌نشینان به شمال سرزمین‌های اشغالی و پایان دادن به مقاومت در کرانه باختری امروز خطر و تهدید وجودی واقعی را تجربه می‌کند. 
وی با بیان اینکه از هفتم اکتبر بیش از ۸۰۰‌هزار شهرک‌نشین مجبور به ترک فلسطین اشغالی برای همیشه شده‌اند، گفت: دلیلش این است که رژیم اشغالگر قادر به ارائه رفاه اقتصادی و سرزمین امن به آن‌ها نبوده است. اسرائیل از سرزمین جذاب برای یهودیان و سرمایه‌گذاران به مکان دفع منابع انسانی، امنیت و سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. 
هزینه اقتصادی جنگ جاری در نوار غزه و در جبهه‌های شمال و کرانه باختری بیش از ۶۳‌میلیارد دلار و کسری واقعی تراز تجاری اسرائیل به حدود ۸/۷ میلیارد دلار رسیده است، از همین رو این رژیم با ورشکستگی بیش از ۶۰‌هزار شرکت اسرائیلی دچار انقباض عظیم اقتصادی شده است. 


 کمک‌های امریکا  جبران‌کننده خسارت اقتصادی اسرائیل نیست
مقلد تأکید کرد: جنگ جاری، تولید فناوری را در اسرائیل که بخشی است که اشغالگران هویت و اقتصاد خود را روی آن بنا کردند، نابود کرده است، زیرا بیش از ۵۷‌درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل را تشکیل می‌دهد و تولید فناوری با اعزام نیرو‌های این بخش به جمع نیرو‌های ذخیره ارتش اسرائیل با اولین سردرگمی خود مواجه شد. 
مقلد افزود: جنگ بقای شرکت‌های بین‌المللی در سرزمین‌های اشغالی را تهدید می‌کند، به گونه‌ای که شرکت‌های بزرگ تلاش کرده‌اند مقر خود را به خارج از اسرائیل منتقل کنند، در حالی که امسال هیچ شرکتی حاضر به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های رژیم شغالگر به‌ویژه شرکت‌های فناوری نشده است. وی تأکید کرد: رژیم اشغالگر نمی‌تواند قرارداد‌هایی را که از دست داده است، پس بگیرد، زیرا دیگر نمی‌تواند ثبات خود را تضمین کند تا بتواند تعهدات خود را تضمین کند. منافع اقتصادی مؤسسات خارجی در معرض تهدید قرار گرفته است و این امر خروج آن‌ها از این رژیم را توضیح می‌دهد. 
مقلد با بیان اینکه کمک‌های امریکا و اعطای غرامت مستقیم مالی به اسرائیل نمی‌تواند خسارات اقتصادی این رژیم را جبران کند، افزود: ایالات‌متحده خود در حال تجربه یک بحران خفه‌کننده است و در آستانه یک بحران اقتصادی بسیار بزرگ‌تر از بحران مالی خود در سال ۲۰۰۸ قرار دارد و مناظره بین نامزد‌های ریاست جمهوری کامالا هریس و ترامپ عمق بحران اقتصادی امریکا را ثابت می‌کند. 
وی تصریح کرد: بار اقتصادی جنگ اوکراین پس از شکست محاسبات آن‌ها برای شکست ارتش روسیه از یک سو و از سوی دیگر رشد چشمگیر اقتصاد روسیه با وجود تحریم‌های امریکا و غرب، بر دوش اقتصاد امریکا سنگینی کرده است، علاوه بر نقش رو به رشدی که چین در سراسر جهان داشته و در عوض نفوذ اقتصادی امریکا هم کاهش داشته است.

برچسب ها: اسرائیل ، اقتصاد ، امریکا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار