کد خبر: ۲۳۸۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۱
یکی از شرکت های پرطرفدار برای ثبت و راه اندازی، شرکت های بازرگانی هستند. برای ثبت این نوع از شرکت ها نیاز است که موضوع شرکت به طور شفاف و واضح مشخص شود و تعیین آن جزو موارد بسیار پراهمیت در پروسه ثبت شرکتها به حساب می آید.

موضوع فعالیت شرکت های بازرگانی

یکی از شرکت های پرطرفدار برای ثبت و راه اندازی، شرکت های بازرگانی هستند. برای ثبت این نوع از شرکت ها نیاز است که موضوع شرکت به طور شفاف و واضح مشخص شود و تعیین آن جزو موارد بسیار پراهمیت در پروسه ثبت شرکتها به حساب می آید.

در ادامه مطلب به معرفی انواع موضوع فعالیت شرکت های بازرگانی می پردازیم و موارد مرتبط با آن را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

اهمیت انتخاب موضوع فعالیت شرکت های بازرگانی

همه شرکت ها برای انجام فرآیند ثبت، نیازمند تعیین موضوع ثبت شرکت می باشند و شرکت های بازرگانی نیز از این امر مستثنی نیستند. به طور کلی در وهله اول برای تکمیل پروسه ثبت رسمی نیاز است که موضوع شرکت در بخش مربوطه در سامانه اداره ثبت شرکتها درج و ثبت گردد و در صورت عدم تکمیل آن امکان ادامه دادن مراحل وجود ندارد.

در وهله دوم انتخاب موضوع برای شرکت های بازرگانی می تواند چهارچوب فعالیت مجموعه را به طور واضح و شفاف مشخص کند. مزیت این مورد این است که شرکت‌ های بازرگانی تنها مجاز به فعالیت در محدوده موضوع خود می باشند.

علاوه بر این برخی از موضوعات فعالیت حتی برای ثبت، نیازمند داشتن مجوز هستند. در واقع این دسته از شرکت ها باید براساس نوع فعالیت خود مجوزهای مورد نیاز را از سازمان ها یا ارگان های مربوطه دریافت نموده و همچنین اساسنامه شرکت را براساس نمونه ارائه شده از ارگان مزبور تنظیم و بارگذاری نمایند.

نمونه موضوع فعالیت شرکت های بازرگانی

افرادی که تصمیم به ثبت شرکت بازرگانی را دارند، پیش از اقدام به ثبت لازم است که با انواع موضوع فعالیت این شرکت ها آشنا شوند. به طور کلی انواع موضوعات فعالیت شرکت های بازرگانی به شرح زیر هستند:

  • واردات و صادرات کالا و انجام معاملات خرید و فروش داخلی و بین ‌المللی
  • اخذ و اعطای نمایندگی‌ های مجاز بازرگانی
  • ترخیص کالا از گمرک های داخلی
  • تامین نیروی انسانی لازم برای شرکت ها
  • انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی
  • مشارکت در مزایدات و مناقصات دولتی و خصوصی
  • شرکت در نمایشگاه ‌های داخلی و خارجی
  • ایجاد شعب و نمایندگی‌ های رسمی در داخل و خارج از کشور
  • گشایش اعتبارات اسنادی به منظور تسهیل عملیات تجاری شرکت
  • خرید سهام و سرمایه ‌گذاری در شرکت ‌های دیگر
  • دریافت ضمانت ‌نامه‌های بانکی و اخذ وام‌ های ریالی و ارزی از بانک‌ های داخلی و خارجی
  • بازاریابی قانونی بدون استفاده از روش‌ های شبکه ای

تغییر موضوع فعالیت شرکت بازرگانی به چه صورت است؟

برخی از شرکت ها بعد از ثبت و شروع فعالیت بنا به شرایطی نیاز پیدا می کنند که موضوع فعالیت را تغییر دهند. این امر برای شرکت ها امکان پذیر است و افراد می توانند براساس موارد انتخاب شده برای تغییر موضوع شرکت اقدام نمایند.

برای ثبت این تغییرات لازم است که یکسری تشریفات قانونی به همراه مراحل ثبت انجام شود. این مراحل به طور کلی به شرح زیر هستند:

ابتدا لازم است مجمع عمومی فوق ‌العاده شرکت تشکیل شود و سهامداران، تغییر موضوع فعالیت را بررسی و تصویب کنند. در ادامه پس از تصویب تغییرات، صور‌جلسه رسمی آن تنظیم و توسط اعضای حاضر امضاء می ‌شود.

سپس اطلاعات مربوط به شرکت و صورتجلسه تغییر موضوع و سایر موارد باید در سامانه اداره ثبت شرکتها وارد و ثبت گردد.

در مرحله بعد لازم است مدارکی نظیر صورتجلسه تغییر موضوع فعالیت، مدارک هویتی و هر گونه مجوز مرتبط با آن به اداره ثبت تحویل داده شود.

پس از ارسال مدارک، کارشناسان اداره ثبت آنها را بررسی کرده و در صورت عدم وجود مشکل، مدارک مورد تایید قرار خواهد گرفت.

در ادامه باید هزینه ‌های قانونی مربوط به ثبت تغییرات و انتشار آگهی باید پرداخت شود. بعد از آن نیز تغییرات شرکت در روزنامه رسمی کشور و یک روزنامه کثیرالانتشار منتشر می گردد.

پس از انتشار، آگهی تایید تغییرات از سوی اداره ثبت صادر شده و به شرکت ارائه خواهد شد. لازم به ذکر است که مدارک رسمی مانند اساسنامه باید با موضوع فعالیت جدید بروز رسانی شود.

بهترین موضوع فعالیت برای شرکت های بازرگانی چیست؟

انتخاب بهترین موضوع فعالیت برای شرکت ‌های بازرگانی به چندین عامل بستگی دارد که از مهم ترین این عوامل می توان به نوع بازار هدف، نیازهای اقتصادی جامعه، میزان تخصص مدیران و اهداف مالی شرکت اشاره کرد.

به طور کلی موضوعاتی نظیر واردات و صادرات کالا، توزیع و پخش کالا، خدمات حمل و نقل (زمینی، دریایی و هوایی)، تامین کالاهای مورد نیاز و ارائه خدمات مشاوره بازرگانی می تواند به عنوان بهترین موضوع های فعالیت شرکت های بازرگانی معرفی شوند.

جمع بندی موضوع

شرکت های بازرگانی را می توان جزو شرکت های تجاری پرتقاضا برای ثبت و تاسیس دانست. این شرکت ها باید براساس موضوع فعالیت خود خدمات مورد نظر را به متقاضیان ارائه دهند و به همین منظور انتخاب مناسب ترین موضوع برای این شرکت ها بسیار حائز اهمیت است.

به طور کلی موضوعات مختلفی برای فعالیت شرکت های بازرگانی وجود دارد و موسسین این شرکت ها می توانند براساس شرایط و اهداف شرکت بهترین نوع موضوع را انتخاب نمایند.

از طرف دیگر پروسه ثبت شرکتها یک فرآیند حقوقی است و افراد برای انجام و تکمیل این پروسه نیازمند آگاهی از نکات حقوقی مربوط به آن هستند. از همین رو وجود یک مشاور و راهنما به منظور انتخاب بهترین موضوع فعالیت و جلوگیری از بروز مشکلات حقوقی و مالیاتی می تواند بسیار سودمند باشد.

بدین منظور برای ثبت شرکت های بازرگانی و انتخاب موضوع فعالیت آن توصیه می شود که از موسسات ثبتی باسابقه مانند موسسه ثبت شاخص کمک بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان حقوقی این مجموعه بهره مند شوید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار