به گزارش
تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛این شرکت هوافضا و دفاعی در اظهارنامهای اعلام کرد: به منظور کمک به بهبود ایمنی صنعت هواپیمایی ایران، به شرکت ایران ایر راهنما، نقشه، چارتهای ناوبری و دیتا فروخته است.
بر اساس گزارش رویترز، این فروش شامل قطعات یدکی برای هواپیما نبود در حالیکه با توجه به وجود هواپیماهای بویینگ و ایرباس در ناوگان هواپیمایی ایران پیش از این چنین تصوری میرفت.
بویینگ و جنرال الکتریک در آوریل اعلام کرده بودند که از اداره کنترل داراییهای خارجی آمریکا مجوز صادرات دریافت کرده اند که تحت توافق هسته ای مقدماتی و تسهیل تحریمها، به آنها اجازه میدهد قطعات یدکی هواپیماهای مسافری به ایران بفروشند.
بویینگ اعلام کرده است ممکن است در آینده قطعات هواپیما به ایران بفروشد اما در این باره توضیح بیشتری نداد.
این فروش حدود 120 هزار دلار درآمد و حدود 12 هزار دلار سود خالص برای این شرکت در سه ماهه سوم سال جاری میلادی به همراه داشت که در مقایسه با مجموع فروش 23.7 میلیاردی این شرکت در سه ماهه گذشته ناچیز محسوب میشود.
ناوگان هواپیمایی ایرانایر شامل هواپیماهای متعددی است که برخی از آنها هواپیماهای بوئینگ ساخت پیش از سال 1979 هستند. تحریمهای اعمال شده علیه ایران فروش هواپیماهای جدید و برخی قطعات هواپیمایی به ایران را ممنوع کرده بود اما پس از نهایی شدن توافقات ژنو برخی از شرکتهای اروپایی و آمریکایی اجازه مذاکره با ایران برای فروش قطعات هواپیما را پیدا کردند که این مسئله امید شرکتها برای به پرواز در آمدن مجدد هواپیماهای زمین گیر در ایران را زنده کرده است.
از حدود 250 فروند هواپیمای مسافری در ایران 108 هواپیما زمینگیر هستند.
فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت ایران ایر نیز پیشتر در مصاحبه ای با رویترز اظهار کرده بود زمانی که تحریمها علیه ایران برداشته شوند و انجام تجارت با شرکتهایی که در طول توافق هستهای مقدماتی همکاری کرده بودند راحتتر شود، این شرکت هواپیمایی حداقل 100 فروند هواپیمای مسافری نیاز خواهد داشت و از هواپیماهای بدنه باریک A320 ایرباس و 800-737 بویینگ و مدلهای پهن پیکر A330 و A350، 777 و 787 و مدل 8-747 به عنوان مدلهای هواپیماهای غربی نام برد که مناسب ناوگان این شرکت خواهند بود.
انتهای پیام/