کد خبر: ۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
با وجود رشد 40 درصدي خريد و فروش خانه در مهرماه؛
بازار مسكن همچنان راكد است و اين ركود تا جايي در اين بازار نفوذ كرده كه به طور بسيار محسوسي حجم معادلات خريد و فروش خانه را نيز كاهش داده است.
به گزارش تجارت آنلاین؛ اين ركود بيش از 7 ماه است بازار مسكن را دچار كرده  و گويا تمامي ندارد.كم نبودند كارشناسان حوزه مسكني كه  اميد داشتند اين ركود در بازار مي تواند با پايان فصل تابستان و آغاز فصل پاييز كمتر شود و همين تغيير رونق را به بازار بازگرداند.

هنگامي كه رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران گزارشي از  معاملات انجام شده بازار مسكن در مهرماه را منتشر كرد و از رشد 40 درصدي خريد و فروش آپارتمان خبر داد، موجب شد تا بسياري از نگراني ها درخصوص ماندن ركود در بازار به اميدواري تبديل شود.

حسام عقبايي در اين گزارش با مقايسه معاملات انجام شده در مهرماه امسال با همين زمان در سال گذشته پيش بيني كرد كه در ماه‎هاي باقي مانده از سال جاري حجم معاملات خريد، فروش و اجاره در مقايسه با مدت مشابه در سال 92 افزايش يابد.

اما بر طبق همين گزارش نيز اطلاع داد كه  ميزان ساخت و ساز ها طي 5 ماه ابتدايي سال جاري در مقايسه با مدت مشابه بيش از 50 درصد كاهش يافته و تنها 57 هزار و 400 واحد مسكوني مجوز ساخت گرفته اند!اما در حوزه مسكن، تنها رئيس مشاوران املاك تهران نبود كه به ارائه گزارش در خصوص وضعيت بازار مسكن پرداخت.

وزارت مسكن و شهرسازي  نيز در گزارشي كه منتشر كرد  اعلام داشت نیمه اول امسال، ماهانه بهطور متوسط 11هزار واحد مسکونی جدید در تهران ساخته شده که در مقایسه با سالهای91و 92، روند عرضه تقریبا نصف شده است.

در سه سال گذشته، روند عرضه جدید در تهران همواره در سطح بالای 230 هزار واحد مسکونی در سال قرار داشت، اما با وضع موجود پیش‎بینی می‎شود معدل یکسال93 ساخت و ساز به اواسط دهه80 برگردد که با توجه به حجیم بودن بازار تقاضای کنونی در مقایسه با سال85، احتمال کمبود عرضه در دو سال آینده، زیاد خواهد بود.

موتور رشد ساختوسازهای مسکونی درست از نیمه سال گذشته متوقف شد و بعد از آن، بالابر این بازار با سرعت نه چندان زیادی در مسیر نزولی قرار گرفت طوریکه صدور پروانه ساختمانی از 20 تا 25 هزار واحد در ماه طی نیمهاول سال92 به حداکثر 16هزار واحد در اسفند همان سال محدود شد و هم اکنون افت شدیدی پیدا کرده است.

در اظهار نظري ديگر عضو هیئت مدیره کانون انبوهسازان ایران با بيان اينكه رکود سختی بر بازار مسکن حاکم است گفت: مهمترین دلیل این رکود عدم قدرت خرید مشتری است و فکر میکنم تنها راه رونق مسکن تامین منابع مالی برای خرید آن باشد.براي كمك به خريد خانه توسط مردم مي بايست تعداد خانه هاي خالي و آماده فروش بيشتر شود لذا براي افزايش تعداد خانه هاي قابل فروش مي بايست به انبوه سازان و توليد كنندگان مسكن كمك مالي شود.

علي اكبر زورقچيان مي گويد موضوع  پرداخت تسهیلات مسکن به انبوه سازان را در دولت، مجلس و بانک مرکزی پیگیري مي كنيم زيرا  تامین منابع مالی برای انبوه سازان علاوه بر رشد صنعت ساخت سبب ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی و رشد تمام صنایع وابسته می‎شود.

وي معتقد است كه اگر تسهیلات در اختیار انبوه سازان باشد در طول دوران ساخت از آن استفاده و پس از پایان به مشتریان واگذار می‎شود اما اگر فقط به خریدار تسهیلات بدهند رونقی در ساخت ایجاد نمی‎شود.

تمامي اين اظهارنظرها اين نكته را بيش از پيش نمايان مي سازد كه وضعيت  بازار مسكن در وضعيت مناسبي قرار ندارد.نكته اي كه در اين ميان نبايد فراموش شود آن است كه در بازار بي رونق مسكن تنها چند مورد مي تواند به داد خانه سازان و خريداران برسد.

موضوع اول آن كه شايد بعد از رونمايي از طرح جامع مسكن كه آخوندي از مدت ها پيش وعده آن را داده بود بتوان در آن راه حل هايي را براي كمك به سازندگان و خريداران پيدا كرد كه بتواند به عنوان اهرمي در تكان دادن بازار مسكن عمل كند.موضوع بعدي بحث وام مسكن 50 ميليون توماني است.اگر اين وام مادامي كه برنامه براي پرداخت آن وجود دارد هم خريداران و هم انبوه سازان را پوشش دهد مي تواند در كنار اينكه قدرت خريد مردم را افزايش مي دهد به انبوه سازان نيز در ساخت و سازهايشان كمك كند.

تا هنگامي كه اين تعامل ميان دولت و انبوه سازان در خصوص ساخت خانه و تعيين شرايط اعطاي وام براي ساخت و خريد وجود نداشته باشد شايد كمتر اميدي به تغيير در بازار مسكن  و بازگشت رونق به آن باشد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار