کد خبر: ۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
معاون وزیر اقتصاد مطرح کرد:
شاپور محمدی درباره پیامدهای بدهی دولت، اظهار داشت: زمانی که بدهی ایجاد می‌شود، اگر دولت در نهایت بخواهد بدهی را از طریق منابع پولی پرداخت کند، تورم‌زاست، ولی اگر از طریق باز انتشار اوراق و منابعی که ممکن است در بعضی از سال‌ها ایجاد شود و از آن پرداخت کند، خیلی تورم‌زایی ندارد.

به گزارش تجارت آنلاین؛شاپور محمدی درباره پیامدهای بدهی دولت، اظهار داشت: زمانی که بدهی ایجاد می‌شود، اگر دولت در نهایت بخواهد بدهی را از طریق منابع پولی پرداخت کند، توزم‌زاست، ولی اگر از طریق باز انتشار اوراق و منابعی که ممکن است در بعضی از سال‌ها ایجاد شود و از آن پرداخت کند، خیلی تورم‌زایی ندارد.

وی افزود: برای مثال، اگر دولت بدهی‌هایی را که ایجاد شده، با انتشار اوراق بازپرداخت کند، باز این اوراق را بدهکار است، اما در صورتی که این اوراق را بعدا که درآمدهای نفتی بهبود پیدا کرد، پرداخت کند، خیلی تورم‌زایی ندارد.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: در حالی که اگر یک دولتی قصد داشته باشد این اوراق را با پول پرقدرت پرداخت کند، عملا فرقی نمی‌کند. پس نحوه پرداخت هم مهم است.

محمدی با بیان این‌که یک بحثی را هم انتشار اوراق بدهی دولتی با خود دارد که در اقتصاد به اثر ثروت معروف است، عنوان کرد: می‌گویند وقتی شما اوراقی را مالک می‌شوید، یک اثر ثروتی برای شما دارد و احساس می‌کنید یک ثروتی دارید و متناسب با آن، ممکن است مصرف‌تان زیاد شود.

وی افزود: این ممکن است خیلی کم تورم‌زایی داشته باشد، ولی در اقتصاد ایران که سمت تقاضای اقتصاد هم باید به حرکت در بیاید تا اقتصاد حرکت کند، من فکر می‌کنم اشکال آن‌چنانی این قضیه ندارد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: یعنی ما خیلی مشکلی نداریم؛ مضاف بر این‌که مزیت آن این است که اگر اوراق بدهی منتشر شود و دولت بدهکار در قالب اوراق مالی باشد، می‌شود با خرید و فروش این اوراق یک مقداری بازارهای مالی را تنظیم کرد.

محمدی متذکر شد: یعنی نرخ سود بانکی یک مقداری تحت‌تاثیر این خرید و فروش‌ها قرار می‌گیرد. در دنیا به آن عملیات بازار باز می‌گویند. اگر بانک مرکزی بتواند در این بازار فعال شود، آن زمان می‌تواند این کار را انجام دهد و بازار را یک مقداری می‌شود تنظیم کرد.

وی اظهار داشت: زمان‌هایی که اضافه دارید، از این اوراق بازخرید می‌کنید و زمانی که منابع کم دارید، این اوراق را دوباره به جامعه می‌فروشید.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: این کار را دولت‌ها مکررا در سیستم اقتصادی خود انجام می‌دهند، زیرا اقتصاد را متوازن کنند.

محمدی یادآور شد: یک فایده‌ای هم که انتشار اوراق بدهی توسط دولت دارد، این است که پول‌هایی که امکان دارد به صورت مخرب حرکت کنند، برای مثال در طلا و سکه و ارز و بازارهای دیگری بروند که اقتصاد را از تعادل دور کند و در عین حال، فایده‌مندی ندارند، آنها را هم کنترل می‌کند.

وی عنوان کرد: ما فکر می‌کنیم اگر این اتفاق بیفتد، خیلی از مسایلی که در حال حاضر از نبود این اوراق به وجود آمده، مثل این مورد که بدهی‌ها خوب تقویم نشده، دیگر نظام‌مند می‌شود و دیگر دولت منتظر این نمی‌ماند که تا پول دستش بیاید، ببیند به چه شکل پرداخت کند. هر وقت لازم شد، با آن اوراق بدهی خود را پرداخت می‌کند و هر زمان هم که منابع به دستش آمد، اوراق خود را از بازار بازخرید می‌کند و دیگر بدهکار نیست.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: