ایجاد روابط حرفه ای بین اعضای تیم و مدیر باعث افزایش انگیزه ی آنها می شود که در نتیجه کارشان را بهتر انجام خواهند داد و همچنین آنها را وفادار نگه می دارد. پرورش فرهنگ احترام به صورت ریشه ای هم برای مدیر و کارکنان مفید است هم شرکت.
باید این واقعیت را بپذیریم که آشفتگی کار و زندگی باعث می شود قواعد اساسی مدیریت را فراموش کنیم. من از عالی بودن فاصله دارم، اما با سعی بیشتر می توانم به آن برسم. به همین علت چک لیستی تهیه کرده ام که هر روز به ما یادآوری کند یک مدیر عالی چطور باید باشد.
سبک مدیریتی هر شخصی متفاوت است. پیشنهاد می کنم شما هم چک لیست مخصوص به خودتان را تهیه کنید و روی میز کارتان قرار دهید .
۱- گوش دهید.
به طور فعال با نیت پردازش و فهم صحبت های شخص مقابل گوش دهید. حین گوش دادن به اینکه چه چیزی می خواهید در ادامه بگویید فکر نکنید. سعی نکنید مکالمه را به دست بگیرید فقط گوش دهید. لحظاتی را برای فهم صحبتهای طرف مقابل اختصاص دهید تا به اون نشان دهید که به گفته های او اهمیت می دهید و برایشان ارزش قائل هستید. از چیزهایی که می توانید با خوب گوش دادن یاد بگیرید شگفت زده خواهید شد.
۲- هر صبح را با جملات ساده ای مثل "صبح بخیر” یا ” سلام، حالت چطوره؟” شروع کنید.
کاری بسیار ساده است. با اینکار شما به عنوان مدیر نشان می دهید که دیگران را هم می بینید و حضورشان را تایید می کنید که تاثیر مثبت زیادی در شروع یک روز کاری دارد. از احساسی که دیگران دارند به شما هم احساسی دست خواهد داد. زمانی شیفته ی نحوه ی برخورد مدیرعامل یک شرکت بزرگ با کارکنانش شده بودم. او از آنها در مورد نحوه ی گذراندن تعطیلاتشان سوال می کرد. همچنین آنها را به ناهار دعوت می کرد تا در مورد هر چیزی صحبت کنند (چه زندگی چه کسب و کار). شخصا احساس مهم بودن برای شرکت داشتم. احساس می کردم من نیز دیده می شوم و صدایم شنیده می شود.
۳- ماموریت، اهداف، فرآیندها و رویه های واحد یا شرکت خود را تعیین کنید.
در همان روزهای اول ماموریت و اهداف شرکت و بخش خود را مشخص کنید. این کار باعث می شود بتوانید پیشرفت را اندازه گیری کنید.
۴- برای ارتباط بهتر جلسات تیمی برگزار کنید.
هر هفته جلساتی برگزار کنید و در مورد پروژه های در حال انجام صحبت کنید تا تیم بتواند به بهترین نحو عمل کند. زمان جلسات نسبتا کوتاه باشد و به وضوح در مورد فعالیت ها صحبت کنید.
۵- از همان ابتدا انتظارات، نقش ها و مسئولیت ها را تعیین کنید.
هر فردی می خواهد بداند چه نقشی دارد و چطور می تواند در رسیدن تیم به اهداف و انجام ماموریتش اثر گذار باشد. این کار باعث می شود هم احساس مسئولیت کنید و هم هدفدار حرکت کنید.
۶- هر وقت لازم است دیگران را تایید کنید.
بخشی از مدیریت توانایی بازخورد دادن است. یک مدیر عالی با انتقادات سازنده موافق است و درمورد راه هایی برای بهبود با کارکنانش گفتگو می کند. لو می داند که موفقیت دستاوردی تیمی است. روانشناسان می گویند که تقویت مثبت در ایجاد یک رفتار موثر است. یک موفقیت را زبانی، با یک ایمیل، ناهار یا یک دستنوشته مورد تشویق و قدردانی قرار دهید.