کد خبر: ۳۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
کریستین لاگارد ریاست صندوق بین المللی پول و همکارانش در این این سازمان جهانی چشم انداز بسیار بدبینینانه را برای اقتصاد جهان پیش بینی کرده اند.
موریس آبستفیلد مقام ارشد صندوق بین المللی پول چشم انداز اقتصادی جهان را " برای مدت طولانی بسیار کند" تعریف کرده است و در ادامه گزارشش از افزایش منفی و کاهش خوشبینی سخن گفته است.
لاگارد نیز اخیرا اعلام کرد که بهبودی وضع اقتصادی درحال دور شدن است و خطر بی ثباتی اقتصادی افزایش یافته و اقتصادهای پیشرفته با کاهش میزان تقاضا ضعیف شدند. کاهش رشد تولید و فشار قیمت ها باعث رکود در بازارهای نوظهور چون برزیل و روسیه شده ، چین نیز برای توازن مالی در چالش است.
صندوق بین المللی پول باید اقتصاد را بدون نگاه از پشت شیشه کثیف معرفی کند ولی چند دلیل وجود دارد که بدبینی
صندوق بین المللی پول اساس محکمی ندارد.
اطلاعات منتشر شده از اجلاس بهاره صندوق بین المللی پول در واشنگتن نشان می دهد که سطح بیکاری درآمریکا به سطح دوران دهه 70 میلادی رسیده است. رشد و اشتغال زایی کاهش داشته است. این امر دربخش تولید نیز خود را نشان داده است.بخش فروش نیز در تاریکی مانده است ولی این امر به دلیل تغییر الگوی مصرفی در آمریکا است و نه نشانه مشکل در اقتصاد کلان. این امر یک پدیده مختص به آمریکا نیست.
اروپا هم در وضعیت خوبی قرارندارد ولی اقتصادش ماه هاست که رشد داشته است. چین علائم متداوم از بهبود تقاضا را از خود نشان می دهد. هند نیزمدتهاست وضعیت خوبی دارد.
به نظر می رسد کارگزاران بورس براین عقیده اند که سهام شرکتهای چند ملیتی از ماه فوریه 14 درصد رشد داشتند. ممکن است بازار اشتباه کند ولی شاید رویکرد بازار از دید صندوق بین المللی پول هوشمندانه به نظر بیاید.
اما باید متذکر شد که مقایسه هرگونه سکسه اقتصادی با بحران اقتصادی سال 2008 خطرناک است و میتواند لاگارد را فردی ترسو جلوه دهد. مقامات صندوق بین المللی پول خواستار سیاستگذاریهای مالی برای رشد اقتصادی شدند.
کمیته سیاستهای مالی این سازمان از اقتصادهای پیشرفته خواسته تا با سیاستهای حمایتگرانه رشد تولید را تقویت کنند. این سازمان همچنین از تمام کشورها خواسته تا استراتژی مالی با هدف تقویت بازار کار اعمال کنند و سیاستهای مالیاتی و رشد را ملایم تر کنند.
صندوق بین المللی پول نقش خود را اعمال سیاستهای چند جانبه و ارائه تحلیل به کشورها برای اصلاح سیاستگذاریها توصیف کرده است ولی اینکه آیا کشورها قادر به اعمال این سیاستگذاریها باشند هنوز مشخص نیست.
این امر میتواند برای بسیاری از کشورها چالش برانگیز باشد. چندین بانک مرکزیاعلام کردند که نرخ بهره خود را پایین و حتی در سطح منفی آوردند.
کشورهایی که با مشکل در زمینه رشد روبرو شدند از جمله تونس و آنگولا نیازمند کمک مالی صندوق بین المللی پول هستند دراین میان تقاضای اطمینان مالی از بانک جهانی روبه افزایش است.
 دراین بین نقش صندوق بین المللی پول به طور حتم میتواند بر روند کلی اقتصاد جهانی تاثیرگذار باشد.
استیو گلداشتاین از مارکت واچ ترجمه : فاطمه مهتدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار