کد خبر: ۳۱۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام كرد: با تغییر وضعیت اقلیم، میلیون ها كارگر در سراسر جهان مجبور به كار طاقت فرسا و شاق در گرمای شدید هستند كه این امر سلامت یا بهره وری آنان را تحت تاثیر قرار می دهد.
در آستانه روز جهانی كارگر، نهادهای مختلف سازمان ملل و اتحادیه های بین المللی گزارش مشتركی را در باره تاثیر تغییر اقلیم روی كارگران منتشر كردند.
اول ماه مه (امسال دوازدهم اردیبهشت ماه است) ارج نهادن به یادمان كارگرانی است كه سال ۱۸۸۶در شهر شیكاگو امریكا به دنبال احقاق حقوق اولیه خود، پس از یك تظاهرات خیابانی، به حبس محكوم و یا اعدام شدند.
در گزارش سازمان ملل آمده است: در كشورهایی كه تحت تاثیر شدید گرمایش آب و هوای زمین قرار دارند، كارگران در فضای باز و در گرمای شدید به طور طاقت فرسا كار می كنند. این وضعیت آنها را مجبور می كند كه از سرعت كار كردن خود بكاهند، مرخصی های طولانی بگیرند كه در نتیجه، بازدهی آنها كاهش می یابد و یا اساسا به مناطق خنك تر مهاجرت كنند.
در این گزارش كه روز پنجشنبه منتشر شد، همچنین آمده است: در همین وضعیت موجود، احتمال دارد چند درصد از ساعات كار در برخی مناطق بسیار آسیب دیده و گرم كاهش یابد. شرایط كاری در دمای متجاوز از 35 درجه سلسیوس به سلامتی و توان كاری افراد به شدت آسیب می زند.
'سلیم الحق' رئیس 'مركز بین المللی تغییر اقلیمی و توسعه' نیز در بیانیه ای از كار كردن برخی از افراد در گرمای بسیار شدید و نادیده گرفتن تهدیدهای حاصل از آن برای سلامتی كه به ناگزیر برای تامین غذا صورت می گیرد، ابراز تاسف كرد.
براساس این گزارش، با وضعیت موجود زیان مالی وارد شده به بهره وری جهانی تا سال 2030 میلادی، احتمالا به دو تریلیون دلار در سال می رسد.
هم اكنون، حدود چهار میلیارد نفر در مناطقی زندگی می كنند كه به شدت در معرض گرمایش زمین هستند و براساس گزارش سازمان ملل، افزون بر یك میلیارد كارگر در این كشورها هستند. جنوب كشور آمریكا، آمریكای مركزی، شمال امریكای جنوبی، منطقه كارائیب، جنوب آسیا و غرب آفریقا، مناطقی هستند كه بیش از سایر نواحی در معرض گرمایش زمین قرار دارند.
براساس گزارش سازمان ملل، در غرب آفریقا تعداد روزهای بسیار گرم ، از دهه 1960 تاكنون هر سال دو برابر و هر دهه به طور مضاعف حدود 10 برابر شده است.
در هند نیز هر 10 سال، 12 روز به مجموع روزهای گرم تر از 29 درجه اضافه می شود. دراین كشور، هم اكنون نیز به خاطر شدت گرما، سه درصد از ساعات كار روزانه كاهش یافته است كه اگر اقدام قابل توجهی برای توقف روند گرمایش زمین صورت نگیرد،كاهش ساعات كار در این كشور تا سال 2085 میلادی احتمالا به هشت درصد می رسد.
مقامات 160 كشور جهان اخیرا توافقنامه تاریخی حاصل شده در پاریس را كه هدف از آن مهار روند افزایشی گرما است، امضا كردند.
در گزارش سازمان ملل آمده است كه حتی در صورت تحقق هدف توافقنامه و محدود كردن میزان افزایش گرمایش به یك و نیم درجه سانتیگراد، مناطق بسیار آسیب دیده جهان در سال 2030 گرمای شدیدتری را در قیاس با سال 2010 میلادی تجربه خواهند كرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: