کد خبر: ۳۱۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
معاون امور آب و خاك وزير جهاد كشاورزي مناقشه هاي آب را جدي برشمرد و گفت: تصميم گيري در زمينه آب پيچيده شده است و چالش هاي زيادي با وزارت نيرو داريم و براي حل اين مسائل به دستور وزير جهادكشاورزي، شوراي تخصصي و سياستگذاري آب تشكيل شده است.
عليمراد اكبري در نشست مشترك معاونت هاي زراعي ـ باغي و آب و خاك و همچنين مديريت هاي ستادي و استاني وزارت جهادكشاورزي در زمينه تعادل بخشي آب سفرهاي زيرزميني گفت: تا كنون 115 ميليارد مترمكعب از ذخاير استراتژيك آب كشور مصرف شده است كه در صورت صرفه جويي 11 هزار ميليارد مترمكعبي حداقل 10 تا 15 سال زمان مي برد اين ميزان آب به سفره هاي زيرزميني بازگردد.
وي گفت: براي افزايش بهره وري آب و خاك بايد بهره وري در سه سطح حوزه هاي آبريز، مزرعه و گياه افزايش پيدا كند كه اين مهم بخشي به وزارت نيرو و بخش ديگر به وزارت جهادكشاورزي ارتباط دارد.
اكبري با بيان اين كه يكي از اقدام هاي مهم در اين طرح برنامه ريزي صحيح براي تامين آب در زمان و مكان مورد تقاضا است ، اظهار داشت: بايد الگويي متناسب با حجم آب و ميزان بارندگي (صفر تا 10 ميليمتر) تعريف شود و در اين راستا لازم است مديريت تلفيقي منابع آبي مختلف در كشور تشكيل شود.
معاون وزير جهادكشاورزي يكي از اقدام ها براي بهره وري در سطح حوزه هاي آبريز را اجراي الگوي كشت در سطح حوزه و دشت ها عنوان كرد.
به گفته اكبري اقدام هاي لازم براي بهره وري آب مزارع نيز به اجراي بهترين روش هاي آبياري متناسب با اقليم و الگوي كشت، اجراي شبكه هاي فرعي و زهكشي مورد نياز، بهترين روش كاشت، استفاده از مالچ براي جلوگيري از تبخير، انجام كشاورزي حفاظتي و مديريت كود و سم نياز دارد.
اكبري افزايش بهره وري در سطح گياه را نيز مبتني بر اجراي روش هاي بهبود ژنتيكي، بهبود جوانه زدن، تاريخ كشت و افزايش شاخص هاي برداشت عنوان كرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: