کد خبر: ۳۱۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۵
بانک مرکزی اروپا باید تا دیر نشده روند عملکرد خود را تغییر دهد.
 این بانک باید سیاستهای نرخ منفی بهره های بانکی را بار دیگر بررسی کند. بانک های مرکزی در قرن گذشته به عنوان محافظان اقتصاد و امنیت مالی تبدیل شده اند.
 بوندس بانک آلمان و فدرال رزرو آمریکا به طور مثال با دستیابی به ثبات مالی شناخته شده اند ولی بانکهای مرکزی همچنین می تواند هدف خود را اغلب با دوگمای اقتصادی روز گم کنند.
در دهه 20 میلادی بانک آلمانی  ریشتزبانک با تصور مفید بودن ایده چاپ پول اقدام به انتشار 2 هزار اسکناس کرد امری که نتیجه آن تورم بیش از حد بود.
در همان زمان فدرال رزرو آمریکا در زمان از بین رفتن پس انداز یک سوم بانکهای آمریکا هیچ عکس العملی انجام نداد با این باور که بحران بانکی خود حل خواهد شد امری که نتیجه آن رکود بزرگ بود. امروز رفتار بانک مرکزی اروپا نشانگر آن است که این سازمان نیز راه خود را گم کرده است. زمانی که این بانک نرخ بهره بانکی را به پایین ترین سطح کاهش داد، عملکردی در قبال بهبود رشد اقتصادی یا تورم انجام نداد.
بانک مرکزی اروپا برنامه گسترده خرید بدهی های کشورهای منطقه پولی یورو را با اوراق قرضی هر کشور آغاز کرد اما فروشندگان درآمد این معامله را خرج یا سرمایه گذاری نکردند در مقابل آنرا پس انداز کردند. بنابراین بانک مرکزی به نهایت کشیده شد.
 این بانک با اعمال نرخ منفی بهره باعث شد تا نیمی از معاملات بدهی کشورهای یورو رویکردی منفی به دنبال داشته باشد.اگر این بانک در ضمینه برنامه رشد اقتصادی و تورم ناموفق باشد. "پول هلیکوپتری" اقدام بعدی خواهد بود. اقدامی که باعث تاسف آینده سیاستگذاران مالی خواهد شد. رویکرد بانک مرکزی در خرید اوراق قرضه اعضای خود باعث می شود که کشورها دیگر نگران شکست در اصلاحات اقتصادی یا کاهش بدهی با افزایش نرخ وام نخواهند بود.
شش سال پس از گذشت بحران اقتصادی اروپا ، میزان بدهی کلی اروپا روبه افزایش است و اصلاحات به طور قابل توجهی مورد نیاز است. منطقه پولی یورو بسیار شکننده است.
شرکت های مالی و بیمه ، صندوقهای بازنشستگی و پس اندازهای بانکی اصلا افزایشی را تجربه نکردند.تورم بالای صفر است رقمی که پایین تر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی است و سطح بدهی کشورهایی چون ایتالیا پایدار نیست.
بدتر ازآن ناموفق بودن بانک مرکزی در وظایف اصلی خود از جمله تبلیغ ثبات است.
 مخالفان نرخ پایین بهره بانکی و همزمانی آن با بیکاری بالا باعث خشم درباره این پروژه اروپایی شده است. حتی اگر سیاست کنونی درنهایت باعث بهبود اقتصادی شود، برخورد با فشار سیاسی مشکل خواهد بود. بنابراین سیاست مالی اولین تهدید برای منطقه پولی یورو است.
 بانک مرکزی شعار اعمال هر راه لازم برای حفظ یورو را سرداده است ولی سعی در بهبود رشد اقتصادی و تورم با کاهش نرخ بهره و خرید اوراق قرضه همزمان با برداشتن انگیزه های اصلاحات ساختاری خطر حرکت به سوی سقوط را بیشتر می کند. نرخ منفی بهره برای مصرف کنندگان و شرکتهای متوسط نشانه آن است که موقعیت خطرناک است.
وجود بی ثباتی به این معنی است که مردم بیشتر پس انداز می کنند و گسترش سرمایه راکد باقی می ماند. حمایت سرمایه از تجارت های گوناگون در شرایط عادی دوام نخواهد داشت. این روند به خانوارها از نظر مالی بیشترین ضرر را وارد می کنند.
 اما دولت ها می توانند با اعمال اصلاحات این روند را متوقف کنند. بانک مرکزی اروپا هرگز نباید نقش نجات دهنده منطقه یورو را غصب می کرد همچنین سیاستگذاری مالی بیشتر ماریو دراگی ریاست این بانک باعث قدرت گرفتن جنبش های افراطی و پوپولیستی می گردد.
 آنچه مورد نیاز است اولویت دادن به شکستن نرخ بهره های منفی است و بانک مرکزی نیازمند بازبینی سیاست های خود در این بخش است .
دیوید فولکرتز لاندو – فایننشال تایمز فاطمه مهتدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار