کد خبر: ۳۲۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶
نشریه "نشنال اینترست" با انتشار گزارشی اشاره می کند که دوازده ماه به پایان دور اول ریاست جمهوری روحانی باقی مانده است. این نشریه به گمانه زنی درباره احتمال تاثیر افزایش تولید نفت و افزایش قیمت آن بر روی تمدید مدت زمان ریاست جمهوری او پرداخته و اگرچه اشاره می کند که پیش بینی موفقیت او در انتخابات از حالا خیلی زود است می نویسد:"روحانی ازمون مهم سیاسی شش ماهه ای را برای برجام، انتخابات پارلمانی و انتخابات مجلس پشت

نشریه "نشنال اینترست" با انتشار گزارشی اشاره می کند که دوازده ماه به پایان دور اول ریاست جمهوری روحانی باقی مانده است. این نشریه به گمانه زنی درباره احتمال تاثیر افزایش تولید نفت و افزایش قیمت آن بر روی تمدید مدت زمان ریاست جمهوری او پرداخته و اگرچه اشاره می کند که پیش بینی موفقیت او در انتخابات از حالا خیلی زود است می نویسد:"روحانی ازمون مهم سیاسی شش ماهه ای را برای برجام، انتخابات پارلمانی و انتخابات مجلس پشت سرگذاشت. اکنون موضوع بودجه بزرگترین دغدغه دولت او خواهد بود. اما ایا او با رقیب عمده ای در انتخابات سال 2017 میلادی مواجه خواهد شد؟ آیا این موضوع باید برای امریکا مهم باشد؟"  
به گزارش خرداد، این نشریه در ادامه می افزاید:"برجام دستاورد روحانی است. اجرای توافق هسته ای سبب شده تا بخشی از تحریم های وضع شده علیه ایران حذف شوند اما تحریم ها در حوزه تروریسم و حقوق بشر باقی مانده اند و برخی از سرمایه گذاران نیز برای ورود به ایران مردد هستند. تکنوکرات های دولت روحانی اما باور دارند که مشکلات اقتصادی کنونی نتیجه سیاست های اقتصادی غلط دوران احمدی نژاد بودند. سیاستمداران در تهران، ایالات متحده را سرزنش می کنند که که کار زیادی برای ترغیب شرکت های اروپایی و اسیایی برای سرمایه گذاری در ایران و اطمینان دادن به آنان درباره عدم مجازات های تحریمی علیه آنان انجام نداده است. مخالفان دلواپس رییس جمهوری ایران می گویند که برجام دستاورد اقتصادی فوری نداشته است اما به نظر نیم رسد که انتقادات آنان جاذبه زیادی برای مردم داشته باشد. برجام هنوز هم یک امتیاز برای روحانی محسوب می شود".  
این نشریه با اشاره به چشم انداز مالی دولت ایران و موانع پیش رو و بودجه برای روحانی  می نویسد:"هنوز هم مسیرها برای ادغام ایران در نظام مالی بین المللی با چالش های زیادی مواجه است در حالی که تیم روحانی می خواهد بر روی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران تاکید کند و با فاسد مالی مبارزه کند برخی از صداها نشان می دهد که عده ای نگران ورود سرمایه های خارجی به ایران هستند".  
نشنال اینترست اشاره می کند که با وجود فشارهای سیاسی مخالفان  بعدی به نظر می رسد که روحانی بتواند در یک سال باقی مانده اقدامات زیربنایی و کلان اقتصادی را انجام دهد و باید به اصلاحات محدود قناعت کند. این نشریه می نویسد:""به نظر می رسد قیمت نفت تا حدودی در حال افزایش تدریجی است. بودجه 17-2016 ایران برپایه نفت خام بشکه ای 40 دلار بسته شده است در حالی که قیمت در حال حاضر بشکه ای 50 دلار است. آیا روحانی می تواند درآمد اضافی را برنامه هایی برای افزایش رفاه اقتصادی شهروندان ایرانیان اختصاص دهد؟ در این باره تردیدهایی وجود دارد اما آن چه مشخص است این است که او دست کم فضای بیش تری برای مانور خواهد داشت و مجلس جدید نیز به احتمال زیاد با وجود نمایندگان میانه روتر در این مسیر به او کمک خواهد کرد".  
این نشریه اشاره می کند که روحانی با کمک آیت الله هاشمی توانست بسیاری از مخالفان سرسخت خود را در انتخابات اخیر به حاشیه براند و در این باره می نویسد:"علی لاریجانی به ریاست مجلس رسید محافظه کاری که با روحانی روابط قوی دارد و حتی برخی از اصلاح طلبان نیز از ریاست او بر مجلس حمایت کردند. در این میان دلواپسان به حاشیه رانده شده اند. در انتخابات مجلس اما ایت الله جنتی به ریاست رسید. اگرچه این موضوع چندان بر دولت روحانی تاثیرگذار نیست اما با توجه به وظایف تعیین شده برای مجلس خبرگان در طولانی مدت این موضوع می تواند به نفع محافظه کاران باشد نه اصلاح طلبان و طرفداران روحانی.  
این نشریه در ادامه اشاره می کند که حضور احتمالی احمدی تژاد همواره به عنوان زنگ خطری وجود دارد و در این باره می نویسد:"او البته حمایت ضعیفی دارد و بسیاری از محافظه کاران نیز می گویند که بدلیل سوء مدیریت غلط اقتصادی در دوران او رغبتی به حضورش ندارند. اما پوپولیسم او هنوز می تواند طنین انداز باشد او می تواند ادعا کند که مردم از مزایای برجام تا سال اینده بهره مند نخواهند شد.  
نشنال اینترست در پایان می نویسد:"به طور کلی کارنامه روحانی مثبت است. سیاستگذاران امریکایی باید در این باره هشیار باشند. روحانی مرد عمل است. او حامی پایداری و بقای نظامی سیاسی جمهوری اسلامی ایران است و امریکایی ها باید این را بدانند. او تهدیدی علیه نظام نیست. او هم چنین دارای رابطه حسنه طولانی مدت با مقام معظم رهبری است".
 

برچسب ها: نفت ، روحانی ، تجارت
نام:
ایمیل:
* نظر: