کد خبر: ۳۲۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
دکتر محمد رضا سبزعلی پور در برنامه "گفت وگوی اقتصادی" رادیو گفت و گو، از وجود دست های پشت پرده گفت و بیان داشت: این دست های پشت پرده و سوء مدیریت ها باعث می شوند پول منظم هزینه نشود و پولی که بدون پشتوانه در جامعه سرگردان است و ارزش آن در مقابل دیگر ارزها کاهش پیدا می کند، باعث تورم می شود.
 
برنامه "گفت وگوی اقتصادی" با موضوع چرا جریان نقدینگی به کمک تولید نمی آید و با حضور دکتر محمد رضا سبزعلی پور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاست گذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی روی آنتن رفت.
 
دکتر محمد رضا سبزعلی پور در ابتدا با کافی دانستن نقدینگی، گفت: پول در جامعه به اندازه کافی وجود دارد تا یک حرکت و شوکی را در بخش های مختلف به ویژه تولید، ایجاد کند. اینکه این نقدینگی به کار گرفته نمی شود و به کمک تولید نمی آید یا در جای دیگری استفاده می شود، مسئله متفاوتی است.   
 
وی اشاره کرد: کشوری که اقتصاد سالم دارد باید پایه پولی اش ارزشمند باشد و پشتوانه طلا و ارزی داشته باشد. در چنین اقتصادی هر زمان که دلشان خواست نباید ضرب اسکناس کنند و باید بانک مرکزی استقلال داشته باشد. همه مشکلات ما این است که اقتصادمان مریض است.
 
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با بیان اینکه پول در جامعه زیاد است، اظهار داشت: علت این مسئله آن است که اسکناس بدون پشتوانه ضرب می شود و از بانک مرکزی نیز دائماً استقراض می شود تا دولت هزینه هایش را پوشش دهد. بودجه دولت به سهولت تامین نمی شود و تمام ارقامش تامین نمی شود و باید یکسری هزینه هایش را جبران کند.
 
رئیس شورای سیاست گذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی به نقدینگی کشور اشاره ای داشت و بیان کرد: در آغاز به کار دولت تدبیر و امید، میزان نقدینگی 490 هزار میلیارد تومان بود اما امروز نزدیک به هزار هزار میلیارد تومان شده است. سوال این است که این پول از کجا آمده است؟ آیا همان پول هایی که است دستور داده شده است و نفت را فروخته اند.
 
وی ادامه داد: دولت به این بهانه که مثلا 5 میلیارد دلار نفت فروخته است از بانک مرکزی معادل سه میلیارد آن را ریال می گیرد و هزینه هم می شود اما آن پول هنوز وارد جامعه نشده است؛ هنگامی که بخشی از پول ها هم آزاد شد، دوباره همان ها را هم دولت برداشت و هزینه کرد و اجازه نداد به بانک مرکزی برسد؛ در حقیقت پول های بلوکه شده قبل از ورود به ایران، پیش خور شده بود.
 
سبزعلی پور از وجود دست های پشت پرده گفت و بیان داشت: این دست های پشت پرده و سوء مدیریت ها باعث می شوند پول منظم هزینه نشود و پولی که بدون پشتوانه در جامعه سرگردان است و ارزش آن در مقابل دیگر ارزها کاهش پیدا می کند، باعث تورم می شود. متاسفانه با همین پول بدون پشتوانه باید به تولید کمک کنیم و حقوق ها را هم پرداخت کنیم.
 
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خصوص اقداماتی که باید برای کنترل نقدینگی کرد گفت: کار بسیار سختی برای انجام این کار پیش رو داریم، زیرا حجم گسترده ای از پول وارد جامعه شده است و این مانند شکستن یک سد است که نمی توان به راحتی مقابل آن ایستاد.
 
وی خاطرنشان کرد: حجم اصلی نقدینگی در بخش هایی است که باعث رونق اقتصادی نمی شود. یک بخشی از این پول در قسمت های خدماتی می چرخد، بخشی از آن در ساخت و ساز است و بخش دیگر در کارهای دلالی وجود دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: