کد خبر: ۳۳۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
رییس جدید دیوان محاسبات:
امین حسین رحیمی با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دیوان محاسبات رفت و عادل آذر جای وی را به عنوان رییس جدید دیوان محاسبات گرفت.
کورش شرفشاهی - امین حسین رحیمی با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دیوان محاسبات رفت و عادل آذر جای وی را به عنوان رییس جدید دیوان محاسبات گرفت. به همین منظور مراسم تودیع ومعارفه ای با حضور علی لاریجانی ، محمدباقر نوبخت ، جمعی از نمایندگان مجلس ، قاضی سراج و سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برگزار شد. دراین مراسم رییس مجلس شورای اسلامی گفت: تا آنجا که ممکن است در رسیدگی به حساب ها به روز شویم. اگر تفریغ بودجه در گذشته با سه یا چهار سال بعد به مجلس تقدیم می شد خیلی فایده نداشت، درست است که به تخلفات رسیدگی می شد.

به گزارش ایرنا،علی لاریجانی افزود: وقوف ما به حساب ها باید به روز شود. تخلفات صاحب منصب هایی که از قبل در پست خود بوده و بعد از این مسئولیت از طریق دیوان محاسبات به مجلس اطلاع رسانی شده ، حساسیت خاصی را ایجاد نمی کند، چرا که لازم است اطلاع رسانی در زمانی انجام شود که صاحب منصب در پست خود باقی است و مجلس بتواند به دلیل تخلف وی را استیضاح کند و یا تذکر دهد.لاریجانی یادآور شد: زمانی که مسئولیت صاحب منصب تمام شد و دیگر در این مسئولیت نباشد تخلفات وی باید به دستگاه قضایی ارجاع داده شده و به پرونده آن رسیدگی شود.رییس مجلس گفت: در چهار سال پیش هم تذکر داده شد که دیوان محاسبات سیستم بر خط را در تمام بخش ها به وجود آورد تا اطلاعات به موقع جمع آوری شود که سخت افزارهای آن تهیه شده است.لاریجانی تاکید کرد: سیاست دیوان محاسبات باید پیشگیری از جرم باشد، نه اینکه دنبال مجرم بگردد، سیاستش باید این باشد که تخلف صورت نگیرد. ما به تجربه در این هشت سال ملاحظه کردیم اکثر تخلفاتی که در کشور انجام می شود به دلیل ندانستن قانون است، البته این عیب است در نظام کسی که مدیر می شود باید آموزش برای قوانین مربوطه ببیند.وی خاطرنشان کرد: با تخلفاتی که عاملا و عامدا انجام می شود باید برخورد جدی صورت گیرد و بعضی مواقع گفتن این تخلفات خیلی خوب است که مردم آگاه و مطلع شوند البته مهم برخورد دقیق با متخلفان است.لاریجانی با بیان این که با متخلفات شجاعانه برخورد کنید، افزود: شجاعت را از مدیران نگیرید. دیوان محاسبات باید در نظارت و حسابرسی ترمز نداشته باشد، البته لازم است با متخلفان حقوق های نجومی بدون اغماض برخورد لازم صورت گیرد.

تشکیل 25 پرونده درمورد حقوق های نامتعارف

در ادامه رییس پیشین دیوان محاسبات کشور گفت: در چهار سال گذشته پرونده و احکامی در دیوان محاسبات تشکیل و صادر شده که در سال های گذشته بی نظیر بوده است اما متاسفانه بنده ملاحظاتی داشتم که نباید این احکام رسانه ای شده تا کام مردم تلخ شود ولی امروز به این نتیجه رسیده ام که کار اشتباهی بوده است.امین حسین رحیمی به عادل آذر رییس جدید دیوان محاسبات پیشنهاد کرد که برای این دیوان سخنگو انتخاب کند تا مردم از احکام آن با خبر شوند. تمامی برخوردها با متخلفین باید رسانه ای شده و اطلاع رسانی شود ولی متاسفانه این کار طی سال های گذشته انجام نمی شد.رییس پیشین دیوان محاسبات یادآور شد: در این زمینه انتقادی از طرف برخی نمایندگان و مسئولان به دیوان محاسبات و سازمان بارزسی کل کشور شده که غیرمنصفانه است و باید بگویم 25 پرونده در روزهای اخیر و پس از افشای فیش های حقوق های نامتعارف تشکیل و پرونده آنها پس از تنظیم دادخواست از سوی دادستان دیوان در هیات های مستشاری در حال رسیدگی و صدور رای است.رحیمی یکی از ایرادات بودجه ریزی کشور را غیر عملیاتی بودن آن دانست و ادامه داد: ما در گزارشی به دولت اعلام کردیم که افزایش بودجه جاری کشور تهدیدی برای کشور است چون از سال 90 تا 94 بودجه جاری کشور دو برابر شده و به دهمین دلیل پولی برای کارهای عمرانی نخواهد ماند.وی اظهارداشت: یکی از علت های مهم فیش های حقوقی نامتعارف بودجه زیادی است که در اختیار دستگاه ها قرار دارد و اگر پول به اندازه دراختیار دستگاه ها قرار گیرد دیگر کار خلافی صورت نخواهد گرفت.رییس پیشین دیوان محاسبات با انتقاد از برخی از نمایندگان و مسئولینی که درباره عملکرد دستگاه های نظارتی در فیش های نامتعارف انتقاد کرده بودند، گفت: کار دیوان محاسبات نظارت بر بودجه پس از خرج است. یعنی پول زمانی که هزینه شد آن وقت دیوان محاسبات بر عملکرد دستگاه ها نظارت می کند.رحیمی ادامه داد در طی سال های گذشته یعنی از سال 90 تا کنون 322 پرونده درباره تخلفات مدیران تهیه و به پرونده ها آنها رسیدگی شده است. دیوان محاسبات از سال 92 که قانون فوق العاده خاص تصویب شد به دستگاه اعلام کرد که نباید این قانون مبنای وام و اضافه کار قرار گیرد و از سال 92 گفته ایم که پرونده های مختلفی در این زمینه تشکیل داده و برخورد کرده ایم.

وی در عین حال تاکید کرد که باید بررسی دخل و خرج دستگاه ها به روز باشد یعنی دیوان محاسبات باید هر سه ماه دخل و خرج دستگاه ها را بررسی و سپس گواهی برای سه ماهه آینده صادر کند.رییس پیشین دیوان محاسبات با بیان این که در پرونده فیش های حقوقی فساد زیادی رخ نداده است، گفت: بسیاری در موضوع فیش های حقوقی قانونی انجام شده و تعداد بسیار کمی از این افراد از قانون سوء استفاده کرده اند اما باید درباره رشوه گیری در ادارات که بسیار زیاد است نیز فکری کرد.

برخورد با تخلف با شجاعت و دقت

رییس جدید دیوان محاسبات کشور این دیوان را دستگاه نظارتی حرفه ای توصیف کرد و گفت: کتاب و راهنمای عمل دیوان محاسبات قانون است.عادل آذر با تاکید بر اینکه با صدای بلند خلافکاران را معرفی می کنم افزود: دیوان محاسبات اگر تخلفی را مشاهده کرد باید با شجاعت و دقت ورود و برخورد کند.وی با بیان این که تاحدودی در نظامات و قوانین مشکل داریم، تصریح کرد برخی قوانین باید اصلاح شوند در عین حال وظیفه دیوان محاسبات حسابرسی عملکرد دستگاه ها است.رییس جدید دیوان محاسبات یادآور شد: کارآمدی بودجه کشور در سال 85، 42 درصد، در سال 90، 52 درصد و در سال گذشته نیز 57 درصد بود که این رقم نشان می دهد که حدود 40 درصد از بودجه کشور در بخش عمرانی عملکرد نامناسبی نداشته است.آذر همچنین گفت: نباید اقتدار حرفه ای دیوان محاسبات خدشه دار شود و باید بپذیریم که می توان با کار مشفقانه عملکرد خوبی را داشته باشیم و در نهایت باید بگیر و ببند داشت.وی تصریح کرد باید مدیران از کارکردن ترسی نداشته باشند و در عین حال دیوان محاسبات بتواند در عین اقتدار به قانون عمل کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار