کد خبر: ۳۴۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
با تصویب کلیات طرحی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرحی را به تصویب رساندند که محدوده نظارت استصوابی شورای نگهبان را مشخص می کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرحی را به تصویب رساندند که محدوده نظارت استصوابی شورای نگهبان را مشخص می کند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات گزارش طرح استفساریه ماده 73 و تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با 129 رای موافق، 63 رای مخالف، 12 رای ممتنع، از مجموع 235 نماینده حاضر رای مثبت دادند.

در جریان بررسی کلیات طرح استفساریه ماده 73 و تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالفت با کلیات این طرح با بیان اینکه براساس قانون اساسی نظارت شورای نگهبان یک نظارت استصوابی است و در هر شرایطی می تواند اعمال شود، گفت: چند اشکال وارد شده است که پس از اعتراض نامزد انتخاباتی به رد صلاحیتش دیگر این نامزد نمی تواند اعتراض کند این در حالی است که موضوع تنها به رد صلاحیت شخص محدود نمی شود بلکه نظر شورای نگهبان در خصوص روند کلی انتخابات نیز مطرح است.

وی ادامه داد: هر زمانی که اشکالات و مستندات جدیدی ارائه شود شورای نگهبان می تواند تا زمانی که فرد به مجلس نیامده براساس اشکالات محرز شده فرد را رد صلاحیت کند و نباید فراموش کرد که در دوره اخیر نیز اعتبارنامه نمایندگان به صورت یکجا تائید شد.

در ادامه علیرضا سلیمی نماینده محلات ، در اخطار قانون اساسی گفت: شورای نگهبان موظف به نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و استان است و طبق اصول مذکور این نظارت مطلق و در همه مراحل انتخابات است.

وی با طرح این سوال که آیا مجلس می تواند در خصوص طرح مذکور ورود پیدا کند یا خیر؟ گفت: شورای نگهبان قانون را تفسیر کرده و نظارت بر همه مراحل را مربوط به خود می داند. در اتفاقات اخیر نیز شورای حل اختلاف بین قوا بر همین موضوع رأی داد.

لاریجانی نیز در پاسخ به اخطار این نماینده با بیان اینکه شورای نگهبان نظارت خود را استصوابی می داند، اظهار داشت: این به معنی قانونمند نبودن طرح مذکور نیست. قانون برای زمان نظارت، بررسی شورای نگهبان، هیأت مرکزی و ارائه اظهارنظرها و پیشنهادها تعیین تکلیف کرده و طرح مذکور از نظر قانون اساسی اشکالی ندارد.

علی مطهری نیز در موافقت با این طرح گفت: این استفساریه موضوع مهمی را مطرح می کند ، صورت مساله این است که در انتخابات مجلس، بعد از تایید صلاحیت یک نامزد انتخابات در یک حوزه و تایید صحت و سلامت انتخابات در آن حوزه اگر تخلفی مثل خرید رای از منتخب سر نزده باشد آیا هیات مرکزی نظارت می تواند آراء فرد را باطل کند یا خیر؟

نماینده تهران در مجلس اضافه کرد: در حوزه انتخابیه اصفهان، در مورد یکی از منتخبان این اتفاق افتاد و موجب بی احترامی به رای مردم و هتک حرمت آن منتخب شد. البته هدف این استفساریه صرفا حل مشکل آن شخص نیست بلکه جلوگیری از تکرار این پدیده نامبارک در آینده است؛ زیرا ممکن است این بلا سر ما بیاید و اگر اینجا تسلیم شویم تعداد بیشتری از منتخبان را بعد از تایید صلاحیت و انتخاب سالم مردم حذف می کنند و به سابقه استناد می کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: قانون گذاری به خاطر احترام به رای مردم گفته اگر بعد از تایید صلاحیت مدرک جدیدی رسید باید به مجلس ارسال شود تا اگر بنا است آن منتخب حذف شود در بررسی اعتبار نامه ها توسط نمایندگان ملت حذف شود نه این که بدون توجه به رای مردم توسط ناظر انتخابات حذف شود.

مطهری ادامه داد: البته مواردی مثل کسب آراء، با تهدید یا خرید و فروش رای محل اختلاف نیست بلکه محل نزاع در جایی است که چنین تخلفاتی نبوده، و بعد از رای سالم مردم آن منتخب را حذف کردند و آسیبی به اعتبار اجتماعی آن فرد وارد شده است.

مصطفی کواکبیان نماینده تهران در موافقت با این طرح، گفت: بعد از برگزاری انتخابات و اعلام صحت آن از سوی شورای نگهبان ممکن است مدارک جدیدی به شورای نگهبان در خصوص منتخبان مردم ارسال شود. اما این مدارک باید به مجلس بیاید تا در زمان بررسی اعتبارنامه ها نمایندگان در خصوص صلاحیت فرد جهت حضور در مجلس تصمیم گیری کنند.وی گفت: مخالفتی با نظارت شورای نگهبان بر اساس اصل 98 و 99 قانون اساسی نداریم، اما این نظارت تا زمانی است که مردم هنوز رأی نداده اند و موضوع بررسی صلاحیت ها برای 20 روزی است که پیش از انتخابات قرار داده شده لذا وقتی انتخاباتی به صورت سالم برگزار می شود نظارت شورای نگهبان نیز بر آن تمام شده و اگر قرار است صحت برگزاری کل انتخابات در یک شهر بررسی شود و به تأیید نرسد آرای کل آن شهر باطل اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ماده 19 قانون انتخابات مجلس در موارد تخلف که شورای نگهبان مسئول آن است، صراحت دارد، افزود: در نتیجه آن نیز آرای کل حوزه انتخابیه باطل می شود و مخصوص یک فرد نیست از این رو لازم است محدوده نظارت شورای نگهبان مشخص شود که تا زمان اعلام نتایج انتخابات است و بعد از آن این شورا نباید خود را مقابل رأی سالم مردم قرار دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار