به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛ عباس خالقی تبار امروز - دوشنبه - در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با نگاهی به واردات منابع غذایی به امارات به این نتیجه میرسیم که در سال 2014 حدود 4.5 میلیارد دلار مصرف مواد غذایی داشتند که پیشبینی میشود این میزان در سال 2015 از مرز پنج میلیارد دلار بگذرد و با توجه به مزیتهای ایران میتواند این میزان برای صادرات به امارات افزایش یابد.
وی با بیان اینکه هم اکنون 400 هزار مجوز اقامت ایرانیان در امارات صادر شده و حدود 8000 شرکت ایرانی - اماراتی در این کشور به ثبت رسیده است، بیان کرد: موقعیت جغرافیایی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس، قرابت فرهنگی ایران با امارات، مزیت صادراتی برای برخی از کالاهای فسادپذیر ایران، صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله مزیت های تجارت با امارات به شمار می آید.
خالقی تبار در ادامه به فرصت های جام جهانی 2022 فوتبال در قطر اشاره کرد و گفت: این جام جهانی با 106 میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته شده و از این میزان حدود 50 میلیارد دلار برای ساخت راه آهن، فرودگاه بین المللی دوحه، بندر دوحه، 12 استادیوم و 68 هتل و دیگر امکانات توسعه تجاری صنعت گردشگری هزینه میشود .
وی با اشاره به برگزاری همایش کاربردی تجارت با کشورهای حوزه خلیج فارس قطر و امارات به منظور بررسی راهکارهای حضور و افزایش سهم بازار کالا و خدمات ایرانی در این کشورها گفت: این همایش که از جمله سلسله همایش های کاربردی تجارت با بازارهای هدف به شمار می آید، به همت مرکز آموزش بازرگانی به عنوان مرجع تخصصی توسعه مهارت های تجاری در تاریخ 12آذرماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.
خالقیتبار توسعه تجاری صنعت گردشگری بخصوص گردشگری اقتصادی با تعامل مثبت با قطر و امارات، بررسی زمینه های صادرات کالاهای تولید داخلی کشورمان به جهان تحت عنوان بازار مشترک ایران، قطر و امارات، تلاش برای افزایش میزان جذب سرمایه از ثروتمندترین کشور جهان را از جمله محورهای همایش کاربردی تجارت با امارات و قطر برشمرد.
مدیر عامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برگزاری اکسپوی 2020 در امارات گفت: مناقصه این اکسپو در سه ماهه نخست سال 2015 برگزار می شود. بنابراین باید فعالان اقتصادی ایران از فرصت موجود بهترین بهره برداری را داشته باشند و پیشنهادات خوبی ارائه دهند، سرمایهگذاری زیرساختی که برای اکسپو 2020 برنامهریزی شده بود پنج میلیارد پوند است.
وی با بیان اینکه قطر و امارات به عنوان دروازه ورود به بازار شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب محسوب میشوند، گفت: تلاش برای صادرات مصالح ساختمانی و جذب درصدی از 40 میلیارد دلار واردات سالانه کالاهای لوکس کشور قطر، فرصتی مناسب برای شناخت و بهره مندی از خدمات حمل و نقل هوایی به 120 کشور جهان و قطر و امارات از دیگر محورهای این همایش هستند.
خالقی تبار در عین حال گفت: همکاری تجاری ایران و امارات با توجه به مزیت های موجود برای دو کشور مقرون به صرفه است اما ایران تا کنون نتوانسته سهم مناسبی از این بازار را به خود اختصاص دهد.
وی همچنین با اشاره به بازار عراق گفت: در عراق با توجه به حضور داعش فرصتهای ویژهای به وجود آمده و توانستیم متولیان را دعوت کنیم تا فرصتها را تشریح کنیم؛ اما با توجه به حضور داعش تهدیدی در ذهن بازرگانان ما شکل گرفته که با وجود داعش احتمال نافرجام ماندن تجارت و صنعت وجود داشته باشد و این موضوع باعث کاهش میزان صادرات و تجارت شد ولی خروجی همایش تجارت با عراق که چندی پیش برگزار شد این بود که ملاحظات موقعیتی و شرایطی که به وجود آمده بود در ذهن تجار و بازرگانان شکل گرفت و دستاوردهای خوبی به همراه داشت.
وی با بیان اینکه مرکز آموزش بازرگانی برنامه ریزیهای لازم را برای بازار های هدف انجام داده و در این زمینه با حضور صاحبنظران همایش هایی برگزار می کند، گفت: همایش کاربردی تجارت با خلیج فارس (قطر، عمان و امارات) در تاریخ دوازدهم آذر ماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار میشود و همایش کاربردی تجارت با افغانستان در دهم دی ماه، همایش تجارت با کشورهای حوزه CIS (تاجیکستان، ترکمنستان و آذربایجان) در تاریخ 23 دی ماه برگزار خواهد شد.
مدیر عامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همایش کاربردی تجارت با چین در تاریخ هشتم بهمن ماه، همایش کاربردی تجارت با ترکیه در تاریخ ششم اسفند ماه و همایش کاربردی تجارت با آفریقا در دوم اردیبهشت ماه سال 1394 برگزار میشود.
انتهای پیام/