کورش شرفشاهي
k.sharafshahi@gmail.com
نفتکش سانچي همچنان در آتش مي سوزد و دهها ميليون دلار نفت موجود در اين نفتکش باعث شده تا اين آتش همچنان شعله ور بماند. همچنين نگراني از نشت نفت به آبهاي اقيانوس و بحراني که ايجاد ميکند و نيز آلودگي ناشي از سوخت ناقص بر اين بحران افزوده است. مهمتر اينکه از 32 خدمه اين نفتکش تنها يک نفر پيدا شده که او نيز زنده نبوده و به اسفبارترين وضعيت سوخته بود. اما امروزه با کمال تاسف پيش از آنکه به جان اين 32 انسان توجه شود، نگران بيمه نفتکش و سوخت آن هستيم و مسوولان در اولين اخباري که اعلام کردند، وضعيت بيمه و خساراتي که متوجه خريدار و فروشنده اين نفت سرگردان روي آب شده را تشريح کردند. مالکيت اين نفتکش و احتمال غرق شدن نيز بارها مورد بررسي قرار گرفت اما گويا فراموش کردهايم که خانواده 32 خدمه گرفتار در نفتکش چشم انتظار ديدن عزيزانشان هستند. از آنجا که جستجو در آبهاي اطراف اين نفتکش براي يافتن اثري از اين افراد بي نتيجه بود، اظهار نظرها حکايت از آن دارد که اين افراد در بخشي از نفتکش محبوس شده اند. اما هيچ يک از اين اظهارات باعث نشده تا تلاش براي خاموش کردن اين نفتکش و نجات جان انسانها وارد فاز جدي شود. چين به عنوان کشوري که نزديکترين گزينه به اين نفتکش است، ميبايست نهايت تلاش خود را داشته باشد اما از زير بار اين مسووليت شانه خالي ميکند و بهانههاي متعددي ميآورد تا هزينههاي ناشي از مديريت بر اين بحران بر دوش کشورش نماند و نتيجه اين رفتار چينيها کار را بدين جا رسانده که متخصصان ژاپني براي انجام اين مهم اعلام آمادگي کردهاند و تاسف آور اينکه کشور ديگري براي نجات اين افراد اعلام آمادگي نکرده است. بهتر است فراموش نکنيم که نفتکش در حال سوختن، آزمون بزرگي براي تمامي کشورهاست تا به دور از مباحث حاشي هاي براي نجات جان اين 31 انسان بشتابند و نام خود را در ليست کشورهايي قرار دهند که عنوان انساندوست را يدک ميکشند. اگر زلزله باعث ميشود تا کشورها براي کمک متحد شوند، حوادث ديگري از قبيل آتش گرفتن کشتي نيز بايد انگيزه لازم را براي يک حرکت انساني ايجاد کند. چه تفاوتي بين ريزش تونل معدن، زلزله، سيل، توفان و ديگر بلاياي طبيعي با آتش سوزي اين نفتکش وجود دارد؟ اگر جان انسانهايي که در تمام اين موارد در معرض خطر قرار گرفته ، اهميت دارد، بايد نگران گرفتار شدگان در اين نفتکش هم باشيم.