کد خبر: ۵۶۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
نقش موتورسوارهای مشکوک در بازار دلارفروش ها
تجارت آنلاین: این روزها دلار آمریکا با تب و تاب داغ افزایش قیمت گرانتر از تمامی دوران حضورش در بازار ارز ایران به فروش می‌رسد تا کارشناسان با این پرسش مواجه شوند که سقف قیمت دلار واقعا چند است؟
قیمت دلار در سال 97 چقدر پیش بینی می شود؟
تجارت آنلاین: این روزها دلار آمریکا با تب و تاب داغ افزایش قیمت گرانتر از تمامی دوران حضورش در بازار ارز ایران به فروش می‌رسد. ۴۷۰۰ تومان و حتی بالاتر نرخی است که می‌توان آن را در صرافی‌ها مشاهده کرد تا کارشناسان با این پرسش مواجه شوند که سقف قیمت دلار واقعا چند است؟
قیمت واقعی دلار موضوعی است که این روزها بین کارشناسان محل بحث است.گروهی از کارشناسان معتقدند که قیمت واقعی دلار 5 هزار تومان است.برخی این نرخ را تا 10 هزار تومان هم پیش بینی می کنند؛ با این حال برخی ها هم پیش بینی می کنند که قیمت دلار حباب دارد و در حوالی 4300 تومان آرام خواهد گرفت.
در جریان معاملات امروزسه شنبه در بازار آزاد تهران، قیمت هر دلار نقدی به ۴۶۵۸ تومان رسید؛ در عین حال، میانگین نرخ صرافی ها نیز به ۴۵۴۷ تومان رسیده است که حکایت از کاهش نرخ در بازار دارد.  بر این اساس نرخ دلار فردایی پاساژ افشار اکنون ۴۶۴۵ تومان و نرخ دلار فردایی سبزه میدان ۴۶۱۱ تومان است.
بسیاری بر این باورند که این بازار اکنون هیجانی است و نمی توان خیلی هم اعداد و ارقامی را که در آن رد و بدل می‌شود، جدی گرفت. صبح به صبح عده‌ای کمی بالاتر از چهارراه استانبول در نقطه ای میدان مانند جمع می‌شوند تا بلکه در آشفته بازار ارز، به نان و نوایی برسند. شاید هم در میان آنها، یکی از همان جمشید بسم‌الله هایی باشد که محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور در دولت محمود احمدی‌نژاد، دست آخر، همه کاسه و کوزه‌های بازار ارز را بر سر او شکست و سوءمدیریت‌های دولتی گردن او انداخت.
گویا بازار ارز تنها منتظر یک جرقه بود؛ جرقه‌ای که قیمت را به یکباره بالا برد و فنر فشرده ارز - که دولت یازدهم و دوازدهم بارها وعده کرده بود نوسانش را مدیریت و قابل پیش بینی خواهد کرد- چنان رها شده که کسی نمی داند تا کجا نوسان می‌کند و دامنه نوسانش چطور خواهد بود. همین اواخر بود که قیمت ۵ هزار تومانی برای یورو به یک موضوع جالب تبدیل شده بود و کسی تصورش را نمی‌کرد که قیمت تا مرز ۶۰۰۰ تومان هم پیش رود و هنوز هم کسی نمی‌داند آینده قیمت ارز در روزهای پیش رو چه خواهد بود.
داستان هر چه که باشد، باید دید که چه کسانی از بازار ارز منتفع می‌شوند و تا کجا می‌خواهند این بازی را ادامه دهند. به هرحال واقعیت آن است که بازار ارز نباید به این شکل پیش رود و این قیمت‌هایی که در آن دست به دست می‌شود، اصلا نرخ واقعی نیست. در این میان چندین سناریو مطرح است و افرادی نامشان در بازار ارز زبان به زبان می چرخد و گمانه‌زنی فعالان بازار ارز، از نقش آفرینی آنها در بالا رفتن قیمتها حکایت دارد.

* نبض بازار ارز در دست موتورسیکلت‌سواران!
واقعیت آن است که هنوز هم، بانک مرکزی و دولت، بزرگترین عرضه کنندگان ارز در بازار  ایران به شمار می‌روند و آنها هستند که می توانند بازار را کنترل کنند. صرافی‌هایی هم که در چارچوب کار می‌کنند و اندکی دلشان برای مردم می‌تپد، همین انتظار را دارند و می‌گویند اگرچه ممکن است که در کوتاه مدت، بالا رفتن نرخ دلار آنها را در کاسبی‌شان منتفع کند، اما به هرحال در درازمدت این هیجانات و آشفته‌بازار ارزی، روند کار سالم آنها را هم دچار مشکل کرده و  برگ برنده را بدست افرادی می‌دهد که دلال اصلی بازار هستند و سودشان در همین کاسبی‌هایی است که معمولا یک بار در سال برایشان فراهم می کنند.
نبض دلالی‌ها در بازار ارز را شاید بتوان در گذری کوتاه از کنار پاساژ افشار و سبزه‌میدان متوجه شد. به این معنا که هر زمان که این گذر شلوغ‌تر باشد، به خوبی می توان حضور دلالان را در بازار ارز دید و هر زمان که خبر خاصی در بازار ارز نباشد و قیمتها به صورت عادی، روند منطقی خود را طی کند، این میدان هم خلوت خواهد بود.
این روزها اما حجم دلالی در بازار ارز آنقدر بالا است که حال و روز آن را می‌توان از حجم موتورسیکلت‌ها و موتورسوارهایی که در حاشیه خیابان فردوسی پارک شده است، به خوبی دید . مردانی که موتورهای خود را گوشه ای رها می‌کنند و به ازدحام دلالان و واسطه‌ها در بازار ارز که مقابل پاساژ افشار جمع شده‌اند، می‌پیوندند!

*سیف: دلار اسفندماه ارزان می شود
به نظر می رسد تنها کسی که این روزها معتقد است دلار در آینده ارزان می شود رئیس کل بانک مرکزی است که می گوید افزایش قیمت ارز در هفته های اخیر، ارتباطی با سیاست تک نرخی کردن ارز ندارد و آن سیاستی است که بانک مرکزی از کانالهای خاص خود، پیگیری می کند.
ولی الله سیف در پایان نشست مشترک تیم اقتصادی دولت با اعضای کمیسیون اقتصادی درباره روند حرکتی نرخ ارز می افزاید: پیش بینی ما این است که با توجه به سیاستها و اقدامات بانک مرکزی در روزهای اخیر و کاهش التهابات جامعه این روند، کاهشی خواهد شد و به تعادل ماههای گذشته باز خواهد گشت.
وی افزود: روند ۴ تا ۵ سال گذشته همین بوده که نرخ ارز در دو ماه آذر و دی افزایش یافته و در اسفند متعادل می شود و مردم باید توجه کنند که کسی نمی تواند از سرمایه گذاری در بازار ارز سود ببرد و سود سپرده گذاری در نظام بانکی ما از درگیر کردن منابع مالی در بازار ارز بیشتر است.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین در رابطه با احتمال اخلال نقش پتروشیمی ها در بازار ارز نیز گفت: پتروشیمی ها با بانک مرکزی هماهنگ هستند و ارز خود را به شبکه صرافی های مجاز بانک مرکزی تحویل می دهند اما باید بدانند هرگونه عدول از مقررات نظام بانکی موجب برخورد قانونی بخش نظارتی بانک مرکزی می شود.

*قول رئیس جمهور و قیمت دلار...
"تامین کسری بودجه دولت و درآمدزدایی از محل افزایش قیمت دلار"، یکی از مسایلی است که همواره در نیمه دوم سال و در زمان گران شدن قیمت دلار از سوی برخی کارشناسان مطرح می‌شود. موضوعی که هیچ گاه دولت آن را تائید نمی‌کند. رئیس جمهوری در گفت‌وگوی اخیر تلویزیونی خود در این باره واکنش نشان داد و گفت که دولت هیچ‌وقت به نفعش نیست نرخ دلار را در بازار بالا ببرد چون مخارج خودش را بالا می‌برد. دولت هیچ‌گاه به دنبال افزایش نرخ ارز برای تامین بودجه نیست، ‌ به این دلیل که این نوسانات ارزی اثرات ناپسندی در زندگی مردم می‌گذارد. رئیس جمهوری به اینکه منابع ارزی ایران کافی بوده و جای نگرانی در این مورد وجود ندارد، هم اشاره داشته است. روحانی تاکید دارد که وضع منابع ارزی ما خوب است و در آینده بهتر هم می‌شود.
رئیس جمهوری که در مقابل اعلام نرخ ۴۷۵۰ تومانی دلار از سوی مجری این گفت‌و گو، تاکید کرد که دلار ۴۷۰۰ تومان است، از اشکالات توزیع دلار نیز انتقاد کرد. وی گفت که هیچ جای دنیا نمی‌بینید مردم در کنار خیابان اسکناس بخرند، حتی در کشور خودمان هم پول رایج کشور بیشتر با کارت‌ها جابه‌جا می‌شود و پول نقد کمتر استفاده می‌شود. به هر حال نکته مورد اشاره رئیس جمهوری در حالی است که با وجود سابقه چند دهه‌ای بازار ارز هنوز این مشکل پابرجاست و بانک‌های مرکزی گذشته و کنونی نتوانسته‌اند آن را حل و فصل کنند.
 در مجموع رئیس جمهوری هم امیدوار به تعدیل قیمت‌ ارز و نوسان موجود در بازار است، همان وعده‌ای که بارها از سوی وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و به طور خاص رئیس کل بانک مرکزی در ماه‌های اخیر اعلام شده و فعلا محقق نشده است.
با وجود این تایید و تکذیب ها و پیش بینی ها اکنون در بازار دو گروه تحولات نرخ دلار را پیگیری می کنند و گوششان به پیش بینی هاست. گروهی که تمام سرمایه خود را در این بازار ریخته اند و امیدوارند دلار از مرز 5 هزار تومان هم بگذرد و گروهی که دست به دعا برداشته اند دلار ارزان شود و شعله گرانی را به دامن دیگر کالا ها نیندازد. در این بازار پر هیاهو به نظر می رسد دلار چه بالا باشد و چه پایین بالاخره به یک گروه ضربه می زند و خواسته یا ناخواسته قربانیانش را خواهد گرفت. قربانیانی که یا سرمایه گذارند و یا مصرف کننده!

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار